تأکید مجدد مغرب بر حمایت از دولت وفاق ملی لیبی

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، وزارت خارجه مغرب بار دیگر بر حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاستفائز السراج بر اساس توافقنامه الصخیرات تأکید کرد.

تأکید مجدد مغرب بر حمایت از دولت وفاق ملی لیبی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خنده و شادی، وزارت خارجه مغرب در بیانیه ای گفت که محمد الطاهر سیاله وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی با ناصر بوریطه همتای مغربی خود تلفنی گفت وگو و بر اتحاد مواضع دو کشور برای حل بحران لیبی تأکید کرد.

وزارت خارجه لیبی در حساب توئیتری خود همچنین نوشت که رباط بر حمایت کامل از دولت وفاق ملی به عنوان تنها نماینده ملت لیبی بر اساس توافقنامه الصخیرات و قطعنامه های شورای امنیت تأکید کرد.

طبق این گزارش، وزیر خارجه مغرب همچنین در گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی، بر حمایت مغرب از این دولت تأکید کرد و گفت که رباط بر اساس توافقنامه الصخیرات و قطعنامه های شورای امنیت، دولت وفاق ملی را تنها دولت مشروع لیبی می داند و مغرب تمایل به همکاری بین دو دولت دارد.

توافقنامه الصخیرات یک توافقنامه سیاسی شامل همه طرف های درگیر در لیبی است که در سال 2015 تحت نظارت مارتین کوبلر فرستاده اسبق سازمان ملل در لیبی، در شهر الصخیرات مغرب امضا شد تا به جنگ داخلی در لیبی پایان داده گردد.

این توافقنامه بر تشکیل دولت وفاق ملی، مجلس نمایندگان، مجلس عالی دولت، اتخاذ تدابیری برای اعتمادسازی، اجرای ترتیبات امنیتی، حمایت بین المللی و تشکیل نهاد های و شورا های متخصص تأکید دارد.

دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج ثمره توافقنامه الصخیرات است، اما اختلاف اصلی در این توافقنامه درباره ماده ای است که به دولت وفاق ملی اختیار مشخص فرمانده نیرو های مسلح را اعطا می نماید.

وزیر خارجه مغرب همچنین بر مخالفت کامل کشورش با دخالت خارجی در لیبی را اعلام و این نوع دخالت ها را وقیحانه توصیف کرد.

سیاله نیز از تمایل دولت وفاق ملی برای ایفای نقش بزرگ مغرب در پرونده لیبی بر اساس اصل اتحاد مواضع دو کشور و هماهنگی کوشش ها اطلاع داد.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری عبدالله الثنی و عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن ها برخوردار است.

این کشور از بیش از ده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیرو های شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیرو های السراج در طرابلس (غرب) تبدیل شده است، حفتر از حمایت های اقتصادی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیرو های السراج نیز از حمایت های قطر و ترکیه برخودارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تأکید مجدد مغرب بر حمایت از دولت وفاق ملی لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید مجدد مغرب بر حمایت از دولت وفاق ملی لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید