بلندترین آسمان خراش دنیا که مفهوم سفر را عوض می نماید!!

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، بلندترین آسمان خراش جهان

جهانی امروز جهانی رقابت و مسابقه است و هر کسی می خواهد گوی سبقت را از دیگری ببرد. این مسابقه و رقابت همیشه در خصوص معماری و در بین معماران جهان همیشه وجود داشته است. از قدیم الایام گرفته که معماران به فکر ساخت زیگورات ها، کاخ ها و قلعه های بلند می افتادند تا امروزه که در شهرهای مدرن جهان، شاهد ساخته شدن برج های بلند هستیم، ادعایی بر این حرف است. انسان همیشه در پی از بین بردن محدودیت ها و قدم گذاشتن به سمت جلو است. در این مورد ساخت بلندترین آسمان خراش جهان، مطلبی دور از فکر نیست. اما گزینه ها و کاندیدهای بسیاری برای این عنوان در جهان وجود دارد و هر ساله با ساخته شدن ساختمان های بزرگ تر و بیشتر، این مقام در بین ساختمان ها برج ها تقسیم می گردد. مجله خبرنگاران این بار شما را با بلندترین آسمان خراش جهان آشنا می نماید که اگر ساخته گردد هیچ رقیبی به پای خود نخواهد رسید و این عنوان را سال ها برای خود نگه خواهد داشت.

بلندترین آسمان خراش دنیا که مفهوم سفر را عوض می نماید!!

آسمان خراش های توکیو

توکیو مرکز ژاپن را یکی از مدرن ترین شهرهای جهان می دانند. در این شهر بزرگترین برج مخابراتی جهان قرار گرفته است که بلندترین سازه نامتکی جهان هم می باشد. بنابراین ژاپن نه تنها در تاریخ بلکه در اکنون و آینده نیز، جزو پیشرفته ترین کشورهای جهان خواهد بود. برج اسکای تری توکیو هر چند بلندترین برج مخابراتی جهان است اما به عنوان برجی مسکونی ساخته نشده و در نتیجه عنوان بلندترین ساختمان جهان در سال 2018 و آغاز سال 2019 هنوز از آن برج خلیفه دبی در امارات است.

برج خلیفه دبی، برجی چند منظوره و طراحی شده به وسیله معمار و طراح بزرگ جیورجی آرمانی است که دارای 1.85 میلیون فوت منطقه مسکونی، 300 هزار فورت مکان اداری و تجاری است. این برج با 160 طبقه که با آسانسور قابل دسترسی است و طبقات بالایی در سال 2010 میلادی افتتاح شد. ارتفاع این ساختمان 828 متر تا بالاترین نقطه آن حساب شده است. با این حال این برج مقام بلندترین برج جهان را در سال های آینده از دست خواهد داد!

چرا که ساختمان ها و برج های دیگری بلندتر از آن در حال سخت هستند. در این میان می توان به برج قطر و برج عربستان سعودی اشاره کرد. اگر چه این رقابت همچنان ادامه دارد و تنها شامل آسیا نمی گردد، با این حال بیشترین ساخت و ساز و رقابت را در آسیا دارد.

آسمان خراش جده در عربستان

طبق پیش بینی های اجرا شده، برج خلیفه دبی تا سال 2021 عنوان بلندترین آسمان خراش جهان را از دست می دهد و آن را به برج جده (Jeddah Tower) عربستان واگذار می کند. این سازه که هم اکنون در حال ساخت و ساز است و چیزی به تمام شدن آن باقی نمانده، ارتفاعی حدود 999 متر خواهد داشت. در نتیجه بسیار بلندتر از برج خلیفه دبی خواهد بود. طراحی و ساخت برج جده بر عهده دو تن از معماران جهان به نام های آدریان اسمیت (Adrian Smith) و گردون گیل (Gordon Gill) بوده و 200 طبقه دارد. در این برج چند منظوره، رستوران های بسیار، هتل، آپارتمان های مسکونی، مراکز خرید و بازار ها، امکانات تفریحی و در مجوع هر آن چیزی که یک خانواده برای زندگی در جهانی امروز احتیاج دارد، قرار گرفته است. تراس یا عرشه دید باز این برج در طبقه 157 قرار خواهد گرفت که بلندترین عرشه دید باز جهان خواهد شد.

تصور کنید که محیط زندگی شما تنها در یک برج خلاصه گردد. هر آنچه که احتیاج داشته باشید، در آسمان خراش خود دارید و دیگر احتیاجی به بیرون آمدن از برج برای خرید مواد غذایی خود نخواهید داشت.

چرا که مراکز خرید و مغازه ها در کنار آپارتمان شما خواهد بود. مفهوم سفر هم در بلندترین آسمان خراش جهان تغییر خواهد کرد. شاید بیرون آمدن از برج را به هر علت نوعی سفر دانست. چرا که تنها در این صورت تنها برای دیدار های تجاری یا سفرهای کاری از برج خود خارج خواهید شد. این برج را می توان خود به عنوان شهری مجزا در دل شهر مکه دانست.

جالب است که بدانید برج خلیفه دبی با ساخت این برج نیست که مقام بلندترین آسمان خراش جهان را از دست خواهد داد. در آینده برج های بی شمار دیگری ساخته خواهند شد که هم اکنون در حال طراحی آن ها هستند. تصور کنید ساختمانی بسیار بزرگ تر و بزرگتر نسبت به آسمان خراش جده ساخته گردد! آیا امکان آن وجود دارد؟ جواب این سوال بله است! در ادامه می خواهیم شما را با آسمان خراش، جزیره، شهری برج مانند یا هر آنچه که بگردد به آن اطلاق کرد، آشنا نماییم. در این دسته از برج ها و آسمان خراش ها، نمونه های بسیاری هم اکنون طراحی شده اند اما معروف ترین آن ها، برج ایکس-سید-4000 (X-Seed 4000) خواهد بود.

برج ایکس-سید-4000 | X-Seed 4000

بحث و رقابت بر سر بلندترین ساختمان جهان همچنان ادامه دارد. بلندترین آسمان خراش جهان لقبی است که هر معماری را به وجود می آورد و همگان منتظرند ببینند که این لقب در آخر، نصیب چه کسی خواهد شد. قبل از برج خلیفه این عنوان در اختیار برج تایپه 101 در شهر تایپه در تایوان چین و برج سیرز (the Sears Tower) در شیکاگو بود. با این حال، اگر ساختار بزرگ 13000 فوتی (یعنی ارتفاعی معادل 3962.4 متر) با نام X-Seed 4000 در توکیو ساخته گردد، رقابت بلندترین ساختمان جهان به انتها می رسد و آسمان خراش ایکس-سید-4000 تمام دیگر آسمان خراش هایی را که تا اکنون ساخته شده اند و حتی برج جده را بی اهمیت و بسیار کوچک جلوه خواهد داد. باید گفت که این شهر آسمانخراش بزرگ، مدت ها هیچ رقیببی پیدا نخواهد کرد و هیچ جایگزینی نخواهد داشت، پس بلندترین آسمان خراش جهان می گردد. اما برج ایکس-سید-4000 مگر چگونه است که از آن این گونه یاد می گردد؟

کوه، ساختمان یا همان برج ایکس-سید-4000 یک مجموعه زیستی و یک اتوپیا یا آرمان شهر است که بسیار بلند پروازانه طراحی شده است. این کوه در بندر توکیو ساخته می گردد و عمده انرژی خود را به وسیله انرژی خورشیدی تعمین خواهد کرد. این آسمان خراش از کوه فوجی الهام گرفته شده و حتی ارتفاعی بیشتر از 13000 فوت یعنی 13123 فوت (3962.4 متر) خواهد داشت. زمینی به میزان 6 کیلومتر مربع را در بر خواهد گرفت و می تواند خانه ای برای حدود 500 هزار تا یک میلیون نفر را تامین نماید.

این ساختمان به وسیله شرکت ساختمانی تایسی (Taisei) به عنوان یک ساختمان هوشمند به گونه ای طراحی شده است که نور، دما، فشار هوا را در پاسخ به تغییرات آب و هوایی بیرون تنظیم می کند و آب و هوای مخصوص به خود را دارد. شاید بتوان گفت که فصل ها نیز در این برج قابل تنظیم خواهد بود. در نتیجه این امکان و شرایط دیگر، تمام مایحتاج افرادی که در این آسمان خراش مهیا بوده و قابل تهیه است.

این آرمان شهر که عنوان بلندترین آسمان خراش جهان را پس از ساخت، از آن خود خواهد کرد، احتیاج به مواد ساخت بزرگ و فوق العاده زیادی دارد که می توان آن را به گونه ای همچون یک جاروبرقی مواد ساختمانی در نظر گرفت.

تصور کنید که در آینده ای نه چندان دور این آرمان شهر، ساخته گردد؛ در آن صورت باید مفهوم جدیدی را برای سفر در نظر بگیرد. چرا که سفر مخصوصا مفهوم سفر خارجی در شهر توکیو تغییر خواهد کرد. هر کسی که از این برج به بیرون پا بگذارد، در واقع از شهری وارد شهر دیگر می گردد. بر اساس تعریفی که برای سفرهای یک روزه یا چند روزه ارائه شده است، خروج از بلندترین آسمان خراش جهان را می توانید سفر قلمداد کنید. سفر دیگر از شهری به شهر دیگر نخواهد بود بلکه از ساختمانی به ساختمان دیگر تبدیل می گردد.

همچون نمونه برج ایکس-سید-4000، ساختمان ها و آسمان خراش های بسیار دیگری طراحی نموده اند که یکی از آن ها در آمریکا و دیگر کشورها قرار گرفته اند.

بر خلاف آسمان خراش های معمولی، X-Seed 4000 احتیاج دارد تا برای ساکنانش شرایط مطلوب آب و هوایی داخل را فراهم آورد. چرا که در آن ارتفاع، فشار هوا بسیار کم بوده و انسان قادر به زندگی نخواهد بود. بعلاوه این ساختمان باید در مقابل شرایط آب و هوایی و نوسانات آب و هوای بیرون نیز، ایمن بوده و در همه حال شرایط محیط داخلی خود را یکسان نگاه دارد. در نتیجه برای تامین چنین انرژی باید به انرژی های پاک و دائمی روی آورد. انرژی هایی که بدانیم هیچ گاه تمام نخواهند شد، همچون انرژی خورشیدی. در نتیجه بلندترین آسمان خراش جهان خود یک راکتور خورشیدی است. بعضی برآورد می نمایند که هزینه ساخت بدنه اصلی برج X-Seed 4000 ممکن است بین 300 تا 900 میلیارد دلار باشد. هر چند تمام معماریان، محققان و دانشمندان ساخت چنین برجی را غیر ممکن نمی دانند اما با شرایط و تکنولوژی های امروزه آن را بیشتر می توانیم آرمانشهری بدانیم که باید به سمتش پیش برویم نه شهری که راه حلی قطعی است.

از خصوصیات جالب این برج، وجود آسانسورهای افقی در طراحی آن است که می توانند در جهات مختلف در ساختمان حرکت نمایند و سرعتی خارج از حد تصور انسان امروزی دارند.

منبع: inhabitat.com

منبع: الی گشت

به "بلندترین آسمان خراش دنیا که مفهوم سفر را عوض می نماید!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین آسمان خراش دنیا که مفهوم سفر را عوض می نماید!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید