کاهش تصادفات با توسعه تجهیزات هوشمند ایمنی و ترافیکی در جاده ها

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، با افزایش سفر ها نسبت به 2 سال اخیر، آمار ها نشان از صعودی شدن نمودار سوانح رانندگی در روز های و ماه های آینده دارد، در این راستا ضروری است در کنار رعایت دقیق مقررات از سوی مردم، تجهیزات هوشمند ارتقای ایمنی و ترافیکی جاده ها افزایش یابد.

کاهش تصادفات با توسعه تجهیزات هوشمند ایمنی و ترافیکی در جاده ها

به گزارش گروه مالی وبلاگ خنده و شادی، سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به دلیل حوادث رانندگی در جهان جان خود را از دست می دهند که بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرد ایران در جایگاه کشور های دارای نرخ بالای تلفات ناشی از تصادفات رانندگی واقع شده است.

سرعت همیشه یکی از عوامل اصلی وقوع تصادفات شناخته شده و مطالعات پژوهشی مختلف نشان می دهد که 40 درصد از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی، به این دلیل است؛ امروزه در کشور های پیشرفته جهان و البته کشور خودمان استفاده از دوربین های هوشمند کنترل سرعت به عنوان یک تجربه پیروز در راستای کاهش سرعت رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات جاده ای قلمداد می گردد.

دوربین های کنترل سرعت، با ثبت تخلف رانندگان، ضمن آشکارسازی محل و نوع تخلف، آن ها را بر این امر واقف نموده و در پی آن با ارسال برگه های جریمه رانندگان را مورد تنبیه قرار می دهد.

بر اساس آمار مطالعاتی که از بعضی دوربین های کنترل سرعت، در کشور در دست است، ارزیابی تأثیر اعمال قانون بر رفتار ترافیکی رانندگان نشان می دهد که استفاده از سیستم های نظارت تصویری یا به عبارتی چشم الکترونیکی، قابلیت ثبت و تصویربرداری بخش عمده از تخلفات رانندگی و در پی آن کاهش تخلفات را دارد.

مطالعه و ارزیابی که پلیس راهور در مورد نقش دوربین های کنترل سرعت بر کاهش تصادفات جاده ای و تخلفات سرعت در محور پرترددی نظیر اصفهان- دلیجان انجام داده است، نشان دهنده کاهش 30.75 درصدی تصادفات محور مورد مطالعه با اعمال حجم ترافیک عبوری و بعلاوه کاهش 75.88 درصدی تخلفات سرعت بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و کاهش 86.32 درصدی پارامتر مذکور پس از اعمال تغییرات حجم ترافیک است.

محور هایی نظیر هراز، کندوان، فیروزکوه، آزادراه تهران-شمال، آزادراه قزوین-رشت و دیگر محور های پرتردد در بعضی ماه های سال از تردد و حوادث بیشتری برخوردار هستند؛ حال بعضی محور ها مانند جاده های تهران-شمال که از مقدار تردد بالایی برخوردار هستند، مشکلاتی نظیر نقص سیستم و یا کمبود دوربین های کنترل سرعت دارند که باید توجه گردد.

بر اساس آمار های اعلامی پلیس راهور، به ازای هر جانباخته در تصادفات رانندگی، 5.4 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می گردد و بیمه ها سالانه بیش از 28 هزار میلیارد تومان خسارت در مورد تصادفات پرداخت می نمایند که در کنار این خسارت های مادی، خسارت معنوی ناشی از تصادفات بسیار سنگین تر و جبران ناپذیر است.

با توجه به فرایند رو به رشد آمار سوانح رانندگی در کشور، خصوصا با توجه به افزایش سفر ها در نوروز 1401، شرایط ایجاب می نماید که هموطنان قوانین و مقررات هدایت و رانندگی را در حین سفر و رانندگی به دقت رعایت نمایند تا از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری گردد، بعلاوه در کنار رعایت قوانین و مقررات، ضرورت دارد دستگاه های مسئول نیز نسبت به تجهیز جاده های سراسر کشور به تجهیزات ایمنی و ترافیکی نظیر نصب دوربین ثبت تخلف سرعت، ترمیم آسفالت محورها، برطرف نقاط حادثه خیز و ... در راستای جلوگیری از صعودی شدن آمار تلفات سوانح رانندگی اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کاهش تصادفات با توسعه تجهیزات هوشمند ایمنی و ترافیکی در جاده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تصادفات با توسعه تجهیزات هوشمند ایمنی و ترافیکی در جاده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید