گفت وگوی خبرنگاران با مستر بلیط؛ کرونا گردشگری ایران را به صفر رساند

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، شیوع ویروس کرونا در ایران و در پی آن موج کنسلی تورهای مسافرتی، پروازها و بلیط های اتوبوس و قطار، آژانس ها و تامین کنندگان سفر از جمله مستر بلیط را دچار مشکل نموده است.

گفت وگوی خبرنگاران با مستر بلیط؛ کرونا گردشگری ایران را به صفر رساند

با اعلام رسمی شیوع ویروس کووید 19 موسوم به ویروس نو کرونا در بیست ونهم بهمن ماه، ایران روزهای پرآشوبی را سپری می نماید. ویروسی که با ورود خود به کشور منجر به تعلیق مراکز آموزشی، موسسه ها و حتی رکود فضای کسب وکار شده است. در این میان، صنعت گردشگری یکی از حوزه هایی محسوب می گردد که بیشترین تاثیر را از حضور این مهمان ناخوانده در ایران داشته است.

بنا به دلایل بهداشتی، از عموم مردم خواسته شده است تا اطلاع ثانوی از انجام سفر پرهیز نمایند؛ در این راستا، مطابق دستور مستقیم وزیر راه، ایرلاین ها و فروشندگان بلیط ملزم به استرداد بلیط بدون کسر هزینه استرداد شدند.

از طرفی، طبق پیش بینی ها این بحران در ایام تعطیلات نوروز نیز ادامه خواهد یافت و تعداد بسیاری از مسافران اقدام به لغو تور یا برنامه سفر خود در این ایام نموده اند. بسته شدن مرزهای سایر کشورها برای شهفرایندان ایرانی به علت شیوع کرونا نیز منجر به کنسلی تورهای خارجی به مقصدهای پرطرفدار گردشگران ایرانی مانند ترکیه شده و رکوردی بی سابقه را برای گردشگری ایران رقم زده است.

در همین زمینه، تصمیم گرفتیم در قالب مصاحبه ای تلفنی، به پای صحبت های حمیدرضا اشجع، مدیرعامل مستر بلیط و قائم مقام هلدینگ گردشگری عتیق گشت، از فروشندگان آنلاین بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار بنشینیم تا اطلاعات دقیق تری درباره شرایط فعلی صنعت گردشگری کشور کسب کنیم. در ادامه، همراه وبلاگ خنده و شادی باشید.

شیوع گسترده کرونا در دنیا و به ویژه در ایران چه مشکلاتی را برای مستر بلیط ایجاد نموده است؟

توسعه کرونا باعث شده است تا تمهیداتی برای پیشگیری همکاران مان از این بیماری پیش بینی گردد و یکی از این راهکار ها، دورکاری تا حد ممکن است؛ ولی این امکان برای بعضی از بخش ها، از جمله واحد خدمات مشتریان وجود ندارد. البته زیرساخت های دورکاری برای این بخش نیز وجود دارد، منتهی در مرحله تست به سر می برد.

از طرفی، این چالش در قسمت فروش و خدمات مشتریان نیز وجود دارد که با حجم بالایی از کنسلی و استرداد بلیط در طی روزهای گذشته روبرو بودیم و متاسفانه فروش مستر بلیط دچار افت 70 درصدی شده؛ حتی در بعضی از روزها آمار کنسلی از اندازه فروش بیشتر بوده است.

بعلاوه، بابت کنسلی های اجرا شده، کارمزدی به ما تعلق نمی گیرد و کارمزد قبلی نیز برگشت می گردد، تراز سود و زیان ما در این مدت منفی بوده است.

به نظر شما چه کسانی متضرر اصلی استرداد وجه بلیط بدون کسر جریمه هستند؟

از آنجایی که ما در زنجیره گردشگری، نقش واسطه را داریم، بزرگ ترین آسیب متوجه خود مسافران بوده است؛ زیرا به موقع پیروز به انجام برنامه سفر خود نشده اند. بعد از آن شرکت های تامین نماینده متضرر این بحران محسوب می شوند؛ چراکه با هزینه های جاری و هزینه های عملیاتی روبرو هستند و درآمدشان به شکل چشم گیری کاهش داشته است. پس از آن نیز شرکت های واسطه مانند فروشندگان بلیط نظیر مجموعه ما، از آسیب دیدگان شیوع کرونا محسوب می شوند؛ زیرا بابت خدماتی که ارائه نموده ایم، هیچ دریافتی ای نداشته ایم.

البته این موضوع قبلا نیز وجود داشته است و مختص الان نیست؛ زمانی که کنسلی اتفاق می افتاد، جریمه کنسلی به تامین نماینده پرداخت می شد و وجهی به فروشنده واسطه تعلق نمی گرفت. با شرایط فعلی به علت افزایش حجم استرداد، این موضوع پررنگ تر شده است.

آیا فرایند استرداد وجه نیز مشکلاتی را در پی داشته است؟

بله، به علت محدودیت سقف تراکنش در سیستم های بانکی، فرایند عودت وجه را نیز با تاخیر روبرو نموده است.

یکی از نقدهایی که به بخش نامه لغو سفر وارد شده، عدم حمایت از صاحبان کسب وکار در حوزه گردشگری است. چه پیشنهادی برای حمایت و بقای این صنعت برای فعالیت مجدد در زمان پس از بحران کرونا دارید؟

تصمیمی که برای استرداد وجه بلیط ها بدون اخذ جریمه گرفته شد، لزوما باید اتفاق می افتاد؛ ولی در حال حاضر شرایط از هر نظر سخت بوده و مدیریت آن کار بسیار سختی است و در نتیجه افراد بسیاری شغل خود را در این شرایط از دست می دهند. متاسفانه تابه حال هیچ تصمیم یا حمایتی در این رابطه اتفاق نیفتاده است.

پیش بینی شما درباره آینده چیست؟ آیا امیدی به بهبود این شرایط دارید؟

در حال حاضر، سفرهای کاری به قوت خود باقی است و فروشی که ما در حال حاضر داریم، از بابت سفرهای غیرتفریحی است. نکته جالب اینکه قبلا اغلب مسافران قیمت بلیط هواپیما را با قطار و اتوبوس مقایسه می کردند و در نهایت، قطار یا اتوبوس را با توجه به قیمت بلیط برای سفر خود انتخاب می کردند؛ ولی اکنون با توجه به کاهش قیمت بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار و اتوبوس کمتر شده و اغلب تمایل به خرید بلیط هواپیما دارند و عملا فروش بلیط هواپیمای ما از نظر اعدادی، تفاوت چندانی نداشته است. در واقع، کاهش کمی در رابطه با فروش بلیط هواپیما داشته ایم؛ منتهی در فروش بلیط های اتوبوس و قطار با کاهش 70 تا 80 درصدی روبرو هستیم.

البته با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، از اندازه این سفرهای کاری نیز کاسته خواهد شد. بعلاوه با ادامه فرآیند بیماری تا فروردین و پس از آن ماه مبارک رمضان، در نهایت شاید از خرداد بازار سفر مجددا رونق بگیرد.

ولی دو نکته وجود دارد؛ هفته گذشته نیز که دانشگاه ها و خوابگاه های تهران تعطیل شدند، با افزایش فروش روبرو شدیم حتی یکشنبه گذشته فروش ما به سه برابر رسید. این موج تدریجی در بازگشت به محل تحصیل نیز اتفاق خواهد افتاد. از طرف دیگر، سفرهای تفریحی یکی از نیازهای زندگی است. با وجود اینکه این سفرها الان محدود شده اند؛ ولی پیش بینی می کنم که از خرداد، تیر و مرداد این مسئله* برون داد خواهد داشت و باعث افزایش موج سفر می گردد.

در واقع، رکود بازار شب عید گردشگری در آن موقع رونق گرفته و تلافی می گردد؟

تلافی نمی گردد؛ اما در آن سه ماه ذکر شده، اندازه سفرها بیشتر از برآوردی که وجود دارد، اتفاق می افتد. به هر حال این افت وجود دارد؛ به ویژه که شرایط مالی نیز دچار تنش شده است. در مجموع، طبق آماری که از تورها و هتل ها در اختیار داریم، بازار گردشگری عید نوروز سال جاری به صفر رسید.

حتی قبل از صدور بخش نامه، عده ای با علم بر سوخت شدن هزینه های پرداختی خود، به علت نگرانی، از سفر امتناع کردند.

آیا احتمال کنسلی پروازهای داخلی وجود دارد؟

این احتمال وجود دارد؛ زیرا تعداد مسافران کاهش چشمگیری داشته و ظرفیت ضریب اشغال هواپیما از یک اندازه تعیین به بالا دارای توجیه مالی است؛ پس در صورت کاهش آمار مسافران، این احتمال چندان هم دور از انتظار نیست. البته بعید به نظر می رسد که پروازها کاملا قطع گردد؛ چراکه ایرلاین های دولتی به هیچ عنوان این کار را انجام نمی دهند؛ ولی قطعا تعداد پروازها کاهش پیدا خواهد نمود.

نظر شما درباره کاهش قیمت بلیط پروازهای داخلی چیست؟

قیمت گذاری بلیط ها به وسیله ایرلاین ها انجام می گردد و فروشندگانی مانند ما فقط بابت فروش، کارمزد دریافت می کنیم. طبق آنالیز های ما قیمت بلیط ها به طور میانگین بین 30 تا 35 درصد نسبت به دو هفته قبل کاهش داشته است. البته این کاهش قیمت در مسیرهای مختلف، فرق دارد؛ در مسیرهای پروازی غیرتفریحی، کاهش چندانی اتفاق نیفتاده؛ ولی در بعضی از مسیرها مانند کیش کاهش چشمگیر بوده است.

آیا اندازه تماس های تلفنی شما در این چند روز بیشتر شده است؟

قطعا ابهام ها و سوالاتی که از بابت بخش نامه صادره وجود داشت، حجم زیادی از تماس را ایجاد کرد. تاخیر استرداد وجه به وسیله سیستم بانکی نیز یکی از عواملی بود که منجر به افزایش تعداد تماس ها شد. در مجموع، ما جوابگوی نزدیک به 6,600 تماس در روز بودیم.

منبع: کجارو

به "گفت وگوی خبرنگاران با مستر بلیط؛ کرونا گردشگری ایران را به صفر رساند" امتیاز دهید

861 کاربر به "گفت وگوی خبرنگاران با مستر بلیط؛ کرونا گردشگری ایران را به صفر رساند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی خبرنگاران با مستر بلیط؛ کرونا گردشگری ایران را به صفر رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید