ناباروری با یاری سلول های بنیادی خون درمان می گردد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، ایرنا/درمان بعضی از بیماری های خاص و صعب العلاج با یاری سلول های بنیادی رنگ واقعیت به خود گرفته است، ناباروری هم از انواع این بیماری ها است.

ناباروری با یاری سلول های بنیادی خون درمان می گردد

به گزارش از معاونت علمی و فناوری، ناباروری 8 تا 12 درصد از زوج ها در سراسر جهان در سن باروری را تحت تأثیر قرار داده است و در حال حاضر به یک مشکل رایج در جهان تبدیل شده است.

برای درمان ناباروری روش های مختلفی از جمله دارو، تلقیح داخل رحمی و لقاح آزمایشگاهی وجود دارد که هریک مزایا و معایب خود را دارند.

استفاده از خون قاعدگی برای درمان ناباروری

در کشورمان هم به یاری شرکت های دانش بنیان، مراکز درمانی و آزمایشگاه های تخصصی سلول های بنیادی، جهت درمان را هموارتر از گذشته نموده است. علاوه بر تحقیقات کاربردی، درمان بیماران هم مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از روینمودهای ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشرفت خدمات فناورانه و کارهای تحقیقاتی به یاری سلول های بنیادی به ویژه در درمان بیماری های سخت درمان است.

طرح بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی، یکی از زیرساخت هایی است که به درمان ناباروری به یاری سلول های بنیادی یاری می نماید.

سمیه کاظم نژاد مدیر این طرح فناورانه و مخترع بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی درباره اهمیت این طرح بیان می نماید یکی از مرحله های تلخ و دشواری که ممکن است هر فردی در زندگی با ان روبرو شد، چالش ناباروری است چراکه چالش های دیگری را هم به همراه دارد.

به گفته وی، در ایران به طور میانگین 12 درصد از جامعه با مشکل ناباروری روبرو اند.

راه حلی برای عارضه ای شایع

اما در سال های اخیر فناوری سلول های بنیادی امید تازهی را در زمینه مدیریت ناتوانی فراوری مثل ایجاد نموده است. سلول های بنیادی سلول های تمایز نیافته ای هستند که می توانند شکل تخصصی پیدا نمایند، تکثیر شوند و در شرایط مناسب قادر به فراوری سلول های تخصصی هستند.

این سلول ها در تمام مراحل جنینی و بزرگسالی در بدن انسان وجود دارند و می توانند به سلول های مختلف تکثیر شوند.

در حالی که بسیاری از مسائل در خصوص سلول های بنیادی ناشناخته به جای مانده، اما این فناوری، راه های تازه ای را برای درمان ناباروری گگردده است.

استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان ناباروری

با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی راه کاری تازه برای درمان ناباروری ایجاد شده است. 4 نوع سلول بنیادی مزانشیمی شامل سلولهای بنیادی مغز استخوان، سلولهای بنیادی مشتق از چربی، سلولهای بنیادی مزانشیمی خون قاعدگی و سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف، هریک برای درمان بیماری های ناباروری مورد استفاده قرار گرفته و دریچه های تازه ای را به سوی سلامت گگردده است.

بر همین اساس سلول های بنیادی مزانشیمی خون قاعدگی را می توان از خون قاعدگی جدا کرد. این سلول ها دارای قابلیت تکثیر، خود تتازهپذیری و تمایز چندگانه هستند.

این سلول ها بعلاوه دارای مزایای بی تعدادی نسبت به سلول های بنیادی مشتق شده از منابع دیگر از جمله سهولت در جمع آوری، تکثیر بی خطر و غیرتهاجمی بودن بدون نگرانی از بابت الزامات اخلاقی یا پس زدن به وسیله پذیرنده هستند.

پایگاه داده ای که درمان نازایی را واقعیت می بخشد

مدیر طرح فناورانه بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی با بیان این که عملکرد بدن برای باروری به تدریج و با افزایش سن کاهش می یابد، ادامه داد: چرخه های قاعدگی نامنظم و عارضه های ناشی از کهولت سن ممکن است بعضی از افراد را با مشکل ناباروری روبرو کند.

سمیه کاظم نژاد اضافه نمود: قابلیت سلول های بنیادی مشتق از خون قاعدگی جهت فناورانه تازه ای است که می تواند مشکل ناباروری را حل نماید.

مخترع بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی، با بیان این که در ایران هم در حوزه های گوناگون درمانی با یاری سلول های بنیادی خون قاعدگی به وسیله پژوهشگران مطالعه شده است، ادامه داد: خون قاعدگی به اسم یکی از منابع سلول های بنیادی شناخته شده است و منبعی سرشار از سلول های بنیادی به تعداد می رود که در هر ماه به آسانی بازیابی می گردد.

وی با اشاره به فراوری فرآورده سلولی در کشور با یاری سلول های بنیادی خون قاعدگی از درمان ناباروری به یاری این محصول ایران ساخت اطلاع داد و گفت: با فراوری این محصول فناورانه، درمان نازایی با هزینه هایی بسیار پایین تر از روش های مرسوم محقق می گردد.

به گفته مجری طرح بانک سلول های خون قاعدگی با استفاده از این محصول سلولی و زیستی، امکان بارداری در زوج ها افزایش می یابد و با تزریق آن، ضمن کاهش آسیب های ناشی از روش های دیگر، شرایط بدن برای میزبانی از جنینی ارتقا خواهد یافت.

کاظم نژاد می گوید:روش های نواورانه در درمان بیماری ها آن هم به یاری سلول های بنیادی در حال توسعه هستند و در کشورمان هم بیش از 80 شرکت دانش بنیان محصولات ایران ساخت و خدمات فناورانه ارائه می نمایند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه سلول های بنیادی خون قاعدگی توانسته اند در مقایسه با دیگر انواع سلول ها کارآمدی خود را به نمایش بگذارند، ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در جهت حمایت از پژوهش های کاربردی، شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در این حوزه گام برمی دارد.

منبع: همگردی

به "ناباروری با یاری سلول های بنیادی خون درمان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناباروری با یاری سلول های بنیادی خون درمان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید