شیوه های غلط استعدادیابی فوتبال ایران را فلج نموده است، مربی ای که تأمین نشود راه دیگری برای امرار معاش می یابد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، کارشناس فوتبال گفت: چرخه غلط استعدادیابی در فوتبال ایران باعث فلج شدن پیدایش بازیکنان شایسته شده است.

شیوه های غلط استعدادیابی فوتبال ایران را فلج نموده است، مربی ای که تأمین نشود راه دیگری برای امرار معاش می یابد

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری وبلاگ خنده و شادی، یکی از مهم ترین مسائل فوتبال ایران در بخش رده های سنی است. چرخه فوتبال کشور ما در رده های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امیدها معیوب است و این موضوع باعث شده تا شاهد افول ستاره ها باشیم. جلال چراغپور یکی از مربیانی است که در رده های سنی مختلف مربیگری نموده است. وی در گفتگوی مفصلی که با خبرنگار وبلاگ خنده و شادی داشت، به تشریح دلایل افت فوتبال ایران و فقدان استعدادیابی صحیح پرداخت.

وبلاگ خنده و شادی: چرا چرخه فوتبال ایران دچار ایرادات زیادی است و به ندرت شاهد ظهور استعدادهای جدید هستیم؟

چراغپور: برای اینکه بخواهیم مسائل فوتبال پایه ها را آنالیز کنیم، باید ببینیم ریشه های سبز فوتبال کشورمان که همان پایه ها هستند و اساس و بنیان این ورزش را می سازند، با چه مسائلی روبرو هستند که نمی توانند درخت تناوری شوند و سالیان درازی خدمت نمایند. باید به دقت آنالیز کنیم که چرا شیوه های غلط باعث فلج شدن فوتبال ایران در زمینه پیدایش استعدادهای ناب شده است. برداشت شخصی من این است که ما ریشه های سبز را به درستی پرورش نمی دهیم ولی برای آنکه دقیق بدانیم دلایل رشد نکردن فوتبال ایران در رده های سنی مختلف چیست، باید اجزای چندگانه آن را که اهمّ و فی الاهمّ ندارد، به ترتیب آنالیز کنیم. این اجزا همانند زنجیر هستند که به همان اندازه که حلقه وسط زنجیر اهمیت دارد، حلقه های اول و آخر نیز دارای اهمیت هستند و ارزش آنها یکسان است. این اجزا ساختار فوتبال رده های سنی را ترسیم می نماید و می توان به دقت تعیین کرد که چرا نمی توانیم رشد قابل قبولی در پیدایش ستاره ها داشته باشیم.

مربیان بی تجریه توانایی سازندگی ندارند

وبلاگ خنده و شادی: موارد مربوط به رشد نکردن فوتبال ایران را نام ببرید.

چراغپور: اولین موضوع آن است که ما نونهالان و نوجوانان فوتبال کشورمان را به دست کسانی می سپاریم که دارای مدارج و تجربیات لازم نیستند. اینکه بچه های ما در دوران طلایی یادگیری قرار دارند و مربیانی بالای سر آنها قرار می گیرند که مدرک C مربیگری دارند. این دسته از افراد تعدادی نونهال یا نوجوان را جذب می نمایند و به آنها آموزش فوتبال می دهند. ما انتظار داریم از دانش اندک آنها بهترین نسل فوتبال تربیت گردد.

وبلاگ خنده و شادی: در خصوص این مورد بیشتر شرح دهید.

چراغپور: هیچ گاه نمی توان ماهی پنج کیلویی در حوض کوچک پرورش داد. برای این کار باید استخر عریض و طویلی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم ماهی های بزرگی پرورش دهیم. ما شغل ایجاد می کنیم و مربیانی که مدرک C دارند را بالای سر فرزندانی قرار می دهیم که اشتیاق زیادی برای یادگیری دارند. آن مربیان دانش کافی ندارند تا بتوانند تمامی آموزش های لازم را به بچه ها یاد دهند. بنابراین در این مورد با مسائل اساسی روبرو هستیم و بچه ها در بهترین دوران یادگیری، زیر نظر معلمانی قرار می گیرند که دانش اندکی در اختیار دارند و البته که تجربه کافی هم ندارند.

کمبود امکانات مانع استعدادیابی می گردد

وبلاگ خنده و شادی: دیگر موردی که باعث شده فوتبال ایران در بحث استعدادیابی به مشکل بخورد، چیست؟

چراغپور: مرحله دوم، امکانات است. ما امکاناتی که در اختیار فوتبالیست های نونهال و نوجوان قرار می دهیم قابل قیاس در دیگر کشورها نیست. ما توپ شماره پنج را به سر بچه 9 ساله می زنیم که این موضوع باعث می گردد رشد مغزی، اعصاب، کیاسمای چشم و دید او دچار تأثیر منفی گردد. بشین و پاشوهایی به نونهالان می دهیم که ممکن است عمر لیگامنت عضلانی او را در آینده کوتاه کند. پس وقتی تمرینات و وسایلی که با آن تمرین می گردد، مورد آنالیز دقیق علمی قرار نگرفته، ما در همان سال های اول، عده ای را از چرخه خارج می کنیم که این جهت هم کاملاً غلط است.

ضمانت پیشرفت نداریم

وبلاگ خنده و شادی: سومین مورد در بحث استعدادیابی فوتبال چیست؟

چراغپور: عامل سوم آنتروپومتریک است. این لغت به معنای مناسب بودن اعضا و اندام های بدن با ورزشی است که قرار است انجام گردد. هر ورزشی اندام و عضلات مخصوص به خودش را دارد. برخی از ورزش ها برای آنکه نسل مورد نظر به اوج آمادگی برسد، سدهای مهمی دارد. بچه ها از کودکی به کشتی و تکواندو می فرایند، شاید پیروز باشند یا نباشند اما ضمانتی برای فوتبال وجود ندارد.

وبلاگ خنده و شادی: منظورتان از ضمانت چیست؟

چراغپور: بچه ای که میخواهد تبدیل به بازیکن بزرگی گردد، باید محدودیت غذایی و نژادی او در نظر گرفته گردد. در تمامی ورزش ها، مسئله نژادی بسیار مهم است. به عنوان مثال در کشور جامائیکا دونده های بسیار زیادی یافت می شوند که مدال های مسابقات جهانی و المپیک را می برند اما در فوتبال چنین اتفاقی رخ نمی دهد. هر نژادی نمی تواند تمامی ورزش ها را به درستی انجام دهد. دانش هر کشوری هم ممکن است به داد ورزشکاران نرسد که این موضوع باعث توقف رشد رشته های ورزشی خواهد شد. پس ما باید دقت بسیار زیادی در این زمینه داشته باشیم.

اوج فوتبال ایران 60 درصد جهان است

وبلاگ خنده و شادی: محدودیت های نژادی چه مسائلی برای فوتبالیست های رده های پایه ایجاد می نماید؟

چراغپور: در فوتبال نصف و نیمه ایران، هر بازیکنی که بیش از حد کوشش می نماید با پارکی رباط صلیبی روبرو می گردد یا دچار آسیب مینیسک می گردد. ما باید با قسمتی از توانایی هایی بازی کنیم که دچار آسیب نشویم. اوج فوتبال ایران 60 درصد فوتبال جهان هم نیست. من با استثناها کاری ندارم. افرادی مانند علی دایی، سردار آزمون یا علیرضا جهانبخش که بحث علمی آنها متفاوت است و در حال حاضر قصد آنالیز آن را نداریم. یا به عنوان مثال سونگ بازیکن کره ای تاتنهام جهش نژادی دارد که علت آن تغذیه متفاوتی بوده که داشته و البته تمرینات متنوعی که انجام داده و الان به یکی از بهترین فوتبالیست های لیگ برتر انگلیس تبدیل شده است. ما تا زمانی که از پایه به درستی تمرین نکنیم و آمادگی های لازم را نیابیم، قطعاً نمی توانیم پیشرفت کنیم و میزان مصدومیت ها بیش از حد استاندارد است.

چشم تکنولوژی مربیان آژاکس

وبلاگ خنده و شادی: محدودیت های نژادی در تمامی کشورها یکسان است؟

چراغپور: در این شکی نیست که تمام نژادهای جهان محدودیت دارند. تمام مردمان برزیل یا هلند، فوتبالیست نمی شوند. آنها سیستمی مبتنی بر علم دارند که در خصوص چهارم به آن می پردازیم. به عنوان مثال باشگاه آژاکس مکانیسمی درست نموده دقیق، ظریف و پیچیده از لحاظ علمی ولی از لحاظ اجرایی بسیار ساده و انجام پذیر است. کسانی که چشم آنها توانایی تشخیص بازیکنان مستعد را دارد و به آنها چشم تکنولوژی می گویند، به استخدام باشگاه آژاکس درمی آیند. تمامی آنها بالای 50 سال سن دارند و تمام ترفندهای مربیگری را تشخیص می دهند. آنها نژادهای فوتبال را به خوبی می شناسند و پس از اولین تمرین می توانند بگویند چه کسانی قابلیت لازم برای فوتبالیست شدن را ندارند.

انتخاب 160 بازیکن از میان 30 هزار نفر

وبلاگ خنده و شادی: باشگاه آژاکس از میان چه تعداد بازیکن تست دهند، استعدادهای خود را شناسایی می نماید؟

چراغپور: باشگاه آژاکس هر سال از 30 هزار نفر تست می گیرد و از میان آنها 3 هزار نونهال انتخاب می نماید و آهسته آهسته، ضعیف ترین ها را از لحاظ فیزیکی و روحی از چرخه خارج می نماید. این افراد کسانی هستند که فرایند یادگیری آنها پایین است. نهایتاً 160 بازیکن انتخاب می شوند که هیچ کدام فزونی خاصی بر نفر دیگر ندارند. پس از آن فرایند تمرین آغاز می گردد که در این مرحله، نسل دیگری از مربیان که قدرت نشان دادن و اجرای خوبی دارند، بالای سر بازیکنان حاضر می شوند. این مربیان نه اضافه وزن دارند و نه از کشور لژدار در زمین چمن استفاده می نمایند. بلکه افرادی دوره دیده هستند که می توانند تمرینات مختلف در ماسه، چمن و آسفالت را انجام دهند. گفتنی است در اوج این مراحل، آموزش فرهنگ اخلاقی و رفتاری آژاکس تعریف می گردد. قوانین شخصی و مسائل دیگر به طور کامل اجرا می گردد و در کنار اینها مسئله تغذیه پیش می آید. به این ترتیب فرایند بسیار کاملی برای استعدادیابی طی می گردد که در فوتبال ایران اصلاً چنین مسئله ای وجود ندارد. ما اینجا بازیکنانی داریم که برای تعداد شوت هایی که قرار است در طول یک فصل بزنند، پول می گیرند و بیش از آن تعداد، برای تیم شان شوت نمی زنند. ما در پایه ها احتیاج به شکار استعداد و سپس احتیاج به پرورش صحیح اخلاقی و رفتاری داریم.

مربیان پایه را تأمین کنیم

وبلاگ خنده و شادی: چه مورد دیگری وجود دارد که باعث شده چرخه استعدادیابی در فوتبال ایران دچار ایراد گردد؟

چراغپور: موضوع پنجم این است که در پرورش استعداد نباید حقوق هیچ مربی از میان سرمایه پرورش تأمین گردد. وقتی شغلی ایجاد شد و مربی مشغول به کار شد، باید حقوقی به آن مربی پرداخت گردد که ناچار نگردد از شیوه های دیگری برای امرار معاش استفاده کند. بسیاری از افراد اسم این کار را فساد می گذارند ولی من معتقدم مربی که حقوق کم بگیرد، اگر حقوق مکفی از باشگاه دریافت کند، احتیاجی به استفاده از راه های دیگر ندارد، یعنی چی؟ هیچ بازیکن کم استعدادی به بازیکن پراستعداد ترجیح داده نمی گردد چون پدرش شرایط اقتصادی بهتری دارد. سقراط می گوید به دکتر، قاضی و معلم پول ندهید بلکه آنها را تأمین کنید تا درمان، قضاوت و آموزش به درستی انجام گردد. در ایران، مربی که مدرک C آسیا دارد، سرمربی تیم پایه ها می گردد و به او می گوییم هزینه را خودتان تأمین کنید. در چنین شرایطی تبعیض نژادی ایجاد می گردد و جلوی آن را باید رؤسای جامعه بگیرند. باید کنترل نونهالان، نوجوانان و جوانان بهتر انجام گردد تا ما شاهد معیوب شدن چرخه استعدادیابی نباشیم.

انتهای پیغام/4048/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "شیوه های غلط استعدادیابی فوتبال ایران را فلج نموده است، مربی ای که تأمین نشود راه دیگری برای امرار معاش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های غلط استعدادیابی فوتبال ایران را فلج نموده است، مربی ای که تأمین نشود راه دیگری برای امرار معاش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید