مروری بر تاریخچه شرکت دوو به بهانه درگذشت بنیان گذار آن

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، مجله دیجی کالا - آراد فلاح: کیم وو-چونگ (Kim Woo-Choong) یکی از بنیانگذاران گروه دوو پس از سال ها مبارزه با بیماری مزمن التهاب ریه در سن 82 سالگی درگذشت. آقای وو-چونگ زندگی کاری بسیار پرفراز و نشیبی داشت و موفقیت های دوو در عرصه های بین المللی تا حد زیادی مرهون تصمیمات هوشمندانه وی بود.

مروری بر تاریخچه شرکت دوو به بهانه درگذشت بنیان گذار آن

کیم در سال 1936 در شهر دئگو (Daegu) کره جنوبی و در حالی که کشورش تحت اشغال امپراطوری ژاپن بود، به جهان آمد. پدر کیم یک معلم بود و علاوه بر تدریس به عنوان مربی پارک چونگ-هی (Park Chung-hee) که بعد ها به درجات بالای نظامی و در نهایت جایگاه ریاست جمهوری کره جنوبی رسید، کار می کرد. شاید به همین خاطر بود که پدر کیم بعد از مدتی به سمت استانداری یکی از استان ها منصوب شد.

پارک بین سال های 1963 تا 1979 که ترور شد، رئیس جمهور کره جنوبی بود. وی قصد داشت پس از جنگ دو کره که منجر به جان باختن حداقل دو میلیون نفر شد، کشورش را بازسازی نموده و اقتصاد کره جنوبی را بر مبنای صادرات راسخ کند. برای دستیابی به این هدف، معافیت های مالیاتی، وام های کم بهره و یارانه های ویژه ای برای شرکت هایی که همسو با برنامه های پنج ساله دولت فعالیت می کردند، در نظر گرفته شد. این مساله نه تن ها به نفع شرکت های تثبیت شده و چایبول (اصطلاحی که به شرکت های خوشه ای در کره اطلاق می گردد) بود، بلکه سبب شد گروه نوپای دوو نیز با شتاب بیشتری پیشرفت کند.

دوو در سال 1967 توسط کیم وو-چونگ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به فراوری لباس و منسوجات مشغول بود، اما با افزایش دستمزد ها تغییر راستا داده و به صنعت کشتی سازی رو آورد. دوو رفته رفته به فعالیت های خود تنوع بخشیده و به حوزه های دیگری، چون الکترونیک، لوازم الکترونیکی مصرفی، هوانوردی، تسلیحات، ماشین آلات سنگین، ساخت و ساز، خدمات مالی و ارتباطات وارد شد.

در سال 1982 دوو با خرید بخش عمده ای از سهام شرکت سائهان موتور (Saehan Motor) به صنعت خودرو نیز ورود پیدا کرد. از آن موقع به بعد این کمپانی قسمت اعظمی از وقت و منابع خود را صرف رشد بخش خودرو نمود. در ابتدا تمامی خودرو های دوو همان محصولات اوپل بودند که با کمی تغییرات ظاهری و نشانی متفاوت راهی بازار می شدند. از سال 1988 و به پیروی از هیوندای، دوو نیز آغاز به صادرات گسترده خودرو کرد.

در آن دوران هاچبک لمانز (LeMans) عمده صادرات کمپانی کره ای را تشکیل می داد. این خودرو در واقع همان اوپل کادت مدل 1984 با سپر، جلوپنجره و البته لوگوی متفاوت بود. بد نیست اشاره کنیم این خودرو با نام ریسر نیز عرضه شده و مدل هایی از آن در ایران نیز موجود است.

وقتی دوو لمانز در سال 1994 به بازار کشوری مثل استرالیا تزریق شد، در برابر رقبا کاملا مسن دیده می شد

همانند دیگر خودروسازان کره ای دوو نیز دوست داشت که از شر پلتفرم ها، تکنولوژی ها و قوای محرکه مشترک با سایر خودروسازان خلاص شده و بتواند محصولاتی اختصاصی توسعه دهد. برای تحقق این هدف، دوو سکان راهنمایی دپارتمان مهندسی خود را به الریش بِز (Ulrich Bez) سپرد. آقای بِز پیش از پیوستن به این کمپانی، سابقه فعالیت در ب ام و و پورشه را در کارنامه داشت. هاچبک کوچک و شهری ماتیز یکی از مدل هایی بود که تحت نظارت این مهندس آلمانی توسعه یافت.

دوو در دوران اوج خود، به دومین چایبول یا شرکت خوشه ای بزرگ کره جنوبی تبدیل شده و شانه به شانه کمپانی های معروفی، چون هیوندای، سامسونگ و ال جی حرکت می کرد. اما در اواخر دهه 90 میلادی وقتی که بحران مالی قاره آسیا را درنوردید، دوو متحمل بدهی 50 میلیارد دلاری (معادل 113 میلیارد دلار کنونی با احتساب تورم) شد. با فروپاشی گروه دوو، کیم وو-چونگ متواری شده و از کره جنوبی گریخت.

6 سال بعد وقتی کیم به زادگاه خود بازگشت، به خاطر تخلفاتی مثل کلاهبرداری 20 تریلیون وونی، جذب 10 تریلیون وون با شیوه های غیرقانونی و انتقال 19 تریلیون وون به خارج از کشور بازداشت شده و در دادگاه به 10 سال زندان محکوم گشت. اما دو سال بعد با پادرمیانی رو مو هیون رئیس جمهور وقت کره جنوبی، کیم به خاطر خدماتی که به کشورش نموده بود، بخشیده شد. پس از فروپاشی گروه دوو، بسیاری از شرکت های تابعه فروخته شده یا ورشکسته شدند. تنها بخش مهمی که کماکان با نام دوو به حیات خود ادامه می دهد، شاخه کشتی سازی و مهندسی دریایی است.

در سال 2002 جنرال موتورز به وسیله زیرمجموعه استرالیایی خود یعنی هولدن، اقدام به خرید سهام بخش خودروسازی دوو کرد. البته در این راستا جنرال موتورز تنها نبود و شرکت های دیگری مثل سوزوکی و SAIC چین نیز تصمیم مشابهی گرفتند. پس از این اتفاق بود که زمینه های جدایی دوو و کرمان موتور فراهم شده و بازار ایران با مدل های محبوبی، چون سیلو و ماتیز خداحافظی کرد.

از سال 2005 دوو بازار استرالیا را نیز ترک کرد و محصولات آن با لوگوی هولدن به فروش رسیدند. این برند خوشنام برای ایرانیان، تا سال 2011 در کره جنوبی به فعالیت خود ادامه می داد، ولی با استراتژی جدید جنرال موتورز به تاریخ پیوسته و حالا محصولات این شرکت با نشان شورولت راهی بازار کشور های در حال توسعه می شوند.

منبع: caradvice

منبع: برترین ها

به "مروری بر تاریخچه شرکت دوو به بهانه درگذشت بنیان گذار آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تاریخچه شرکت دوو به بهانه درگذشت بنیان گذار آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید