فوتبال ایران آماده نجات جان فوتبالیست هاست؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در هیاهوی هفته هفدهم لیگ برتر ایران، یک برخورد سخت میان بازیکنان تراکتور و ذوب آهن می توانست تبدیل به یک حادثه دلخراش و تراژدی تلخ تبدیل گردد، اما با اقدام به موقع نیرو های پزشکی و امداد حاضر در استادیوم و پزشک های دو تیم حاضر در مسابقه، خطر بزرگ از سر فوتبال ایران برطرف گردد.

فوتبال ایران آماده نجات جان فوتبالیست هاست؟

سیدمحمد حسینی، مدافع تراکتور و امیرحسین صدقی هافبک ذوب آهن دیروز در ورزشگاه فولادشهر در متن این برخورد بودند و بعد از اینکه در تقابل برای زدن ضربه توپ در آسمان، سر به سر شدند، به سرعت روی زمین فرود آمدند و بازیکن تراکتور بیهوش شد. بعد از این اتفاق با درخواست پزشکان دو تیم، دستگاه های اورژانس دو بازیکن را به سرعت راهی بیمارستان کردند.

هنگام مسابقه اخبار منتشر شده از مسابقه از بیمارستان، حاکی از برطرف خطر و بهبود هر دو بازیکن بود. فردای بازی، حسینی در مصاحبه با ایسنا به بیان شرایطش بعد از برخورد با مدافع ذوب آهن پرداخت و گفت: بعد از صحنه برخورد با بازیکن حریف دچار بیهوشی و فراموشی موقت شدم و حتی برای دقایقی به یاد نیاوردم که چه اتفاقی برایم اتفاق افتاده است!

این اتفاق یادآور بعضی تصاویر و لحظات تلخ در سالیان گذشته است. کم نیستند تعداد بازیکنانی که به خاطر شوک ناگهانی در داخل زمین و رسیدگی دیرهنگام و بعضا نادرست نیرو های امدادی جان خود را در زمین چمن از دست داده اند.

نگرانی از کاستی های امدادی و پزشکی فوتبال ایران

با اتفاقاتی که این روز ها در دنیای فوتبال رخ می دهد، همیشه این نگرانی وجود دارد که به علت وجود کم و کاستی های موجود هنگام این قبیل اتفاقات، عوامل امدادی به خصوص مسئولان برانکار که وظیفه حمل و خروج ورزشکاران از زمین را برعهده دارند، به خوبی این مسئولیت را انجام ندهند.

شاید این مساله در ملاقات های لیگ رجحان کمتر نمود داشته باشد، اما وقتی پای لیگ های پایه و محلات به میان بیاید، این مساله تشدید می گردد چرا که حتی بعضی از بازی ها بدون وجود دستگاه های آمبولانس یا حتی یک پزشک برگزار می گردد.

عباس تیموری، دبیر هیات فوتبال تهران که در ملاقات های مختلفی به عنوان نماینده این استان حضور دارد، در مصاحبه با ایسنا، درباره شرایط آموزش به نیرو های امدادی برای اقدامات هنگام مصدومیت فوتبالیست های حرفه ای و نحوه انتخاب این افراد برای حضور در مسابقات گفت: وقتی یک مسابقه در تهران برگزار می گردد، باشگاه میزبان مسئولیت صفر تا صد برگزاری مسابقه را برعهده دارد. عوامل برانکار معمولا به وسیله هیات های فوتبال یا مدیران مجموعه های ورزشی معرفی می شوند. مثلا در ورزشگاه دستگری مدیر مجموعه یکسری از پرسنل را در نظر می گیرد، اما در تهران، این عوامل را به وسیله دپارتمان و کمیته پزشکی به صورت اجرایی و عملیاتی و میدانی آموزش داده ایم که وقتی یک عامل برانکار وارد زمین می گردد باید چه اقداماتی انجام دهد. مثلا قسمت جلوی برانکار به کدام سمت باشد یا با بازیکنی که کفتش در رفته، چطور برخورد گردد و او را چطور حمل نمایند.

او در واکنش به این سوال که آیا عواملی که به وسیله مسئولان ورزشگاه های معرفی می شوند، شناختی به شیوه نامه های امدادرسانی دارند یا خیر؟ اظهار کرد: این عوامل به مدت 10 سال در ورزشگاه آزادی کار می نمایند. اینطور نیست که هر بازی یک گروه بیاید. عوامل امداد، ثابت هستند.

نیرو های امدادی سالانه دو بار آموزش می بینند

این مقام مسئول درباره حضور عوامل هلال احمر به عنوان نیرو های امدادی در ورزشگاه انزلی اعلام نمود: به انزلی اشاره نمودید که از نیرو های آموزش دیده هلال احمر استفاده می نمایند. در سایر ورزشگاه ها هم از عواملی استفاده می گردد که آموزش های لازم را دیده اند. در ورزشگاه آزادی هر سال دو بار آموزش می دهیم. یک بار برای مسابقات داخلی و یک بار هم برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا یا جام جهانی به کارکنان مربوطه آموزش می دهیم.

دبیر هیات فوتبال استان تهران به نقش کلیدی پزشکان تیم ها در هنگام مصدومیت بازیکنان اشاره نمود و گفت: هنگام حادثه پزشک تیم میزبان یا مهمان ماموریت خود را انجام می دهد و عوامل برانکار و پزشک ورزشگاه هم یاری حال او هستند.

او با اشاره به اتفاقی که در بازی تراکتور و ذوب آهن برای محمدحسین و امیرحسین صدقی رقم خورد، گفت: من شاهد بودم که پزشک تیم میزبان و مهمان وارد زمین شدند. علاوه بر آن پزشک ورزشگاه هم کنار آن ها بود. در تهران دکتر پورمند کنار عوامل برانکار حضور دارد. در اصفهان هم یک پزشک در ورزشگاه این وظیفه را برعهده دارد. در نهایت این پزشک هر تیم است که دستور نهایی را می دهد. مثلا پزشک تصمیم می گیرد که بازیکن به رختکن برود یا راهی بیمارستان گردد. وظیفه آسیب شناسی با پزشک تیم است.

هنوز پروتکل های ضربه مغزی به ایران نرسیده است!

او با اشاره به اینکه هنوز پروتکل های ضربه مغزی در لیگ برتر ایران اجرا نمی گردد، یادآور شد: اگر یادتان باشد در جام جهانی علیرضا بیرانوند از ناحیه سر ضربه دید، در نتیجه سرمربی تیم ملی هم از پروتکل ضربه مغزی و تعویض اضطراری استفاده کرد. به همین علت دپارتمان پزشکی فیفا مانع حضور بیرانوند در بازی دوم شد تا از سلامتی او مطمئن گردد. البته این قانون الان در ایران وجود ندارد و باید در پروتکل های آینده الحاق گردد. الان در بعضی لیگ های مهم مانند لوشامپیونه اجرا می گردد، اما در لیگ خودمان نیست.

چند سال قبل لئاندرو پادوانی، مدافع برزیلی سابق استقلال در جریان ملاقات تیمش با فولاد خوزستان به علت برخورد با هم تیمی خود نقش بر زمین شد و از زمین بیرون رفت. کسی در آن لحظه فکر نمی کرد که این اتفاق شروع مسائل پادوانی است و او توانایی خود برای راه رفتن را از دست خواهد داد.

پادوانی بعد ها گفت که هنگام جابجایی او از زمین فوتبال با برانکار، پروتکل های لازم انجام نشده است و همین مساله مسائل او را دو چندان نموده است!

احتمال امدادرسانی اشتباه به پادوانی؟

تیموری در واکنش به این مساله می گوید: محتمل است این مساله برای پادوانی رعایت نشده باشد، اما وقتی این اتفاق رخ داد، دکتر ستوده که پزشک با باتجربه ای است، در استقلال فعالیت می کرد و آدم تازه کاری نیست. شک نکنید که او به خوبی می داند چه می نماید. بعید نیست این اتفاق در سطوح پایین رخ دهد. تیم استقلال یا پرسپولیس و تیم های لیگ رجحان از پزشکی استفاده می نمایند که پروتکل ها را می دانند. شاید من و امثال من در هنگام این حوادث دست و پای خودمان را گم کنیم، ولی پزشک ها در این قضیه تجربه دارند و نهایت یاری را می نمایند. من در سال روی 200 مسابقه نظارت دارم، اما می بینم پزشکان حاذق هستند و اگر تجربه نداشته باشند، اتفاقات بدی می افتد. خدا را شکر در قضیه بازیکن تراکتور هم این اتفاق به خیر گذشت.

او درباره حضور عوامل حرفه ای در تیم پزشکی و امدادی بازی ها گفت: در شهر هایی مثل اصفهان، تبریز و خوزستان که تیم های لیگ رجحان دارند این مسائل رعایت می گردد و مدیرعامل تیم ها هم پیگیر هستند، اما در سطوح پایین تیم ها پزشک ندارند. گاهی دستگاه آمبولانس هم وجود ندارد. در طول سال با بازی هایی در لیگ استان تهران روبرو هستیم که به علت نبود دستگاه آمبولانس، به سود تیم مهمان 3 بر صفر اعلام می گردد. حتی تیم میزبان باید دستگاه شوک قلبی را هم تعبیه کند. به علت مسائل تیم ها کمیته پزشکی استان تهران 70 پزشک یار آموزش دیده را معرفی می نماید که تیم ها برای مسابقات خود می توانند با این پزشکان قرارداد ببندند تا جلوی هر حادثه تلخی گرفته گردد.

منبع: فرارو

به "فوتبال ایران آماده نجات جان فوتبالیست هاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال ایران آماده نجات جان فوتبالیست هاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید