دختران فراموش شده ایران

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، روزنامه شرق نوشت: بازی های لیگ برتر فوتبال ایران چند هفته ای است که با حضور تماشاگران تبدیل به رقابتی مجذوب نماینده تر شده و کیفیت بهتری به خود گرفته اند. اگرچه این تماشاگرپسند بودن بازی ها مربوط به جدالی است که تیم های تهرانی در شهرستان داشته اند، ولی همین که بخشی از محدودیت های اعمال شده بعد از اتفاقات اخیر در ایران برداشته شده، گام مثبتی است. در یکی، دو هفته اخیر تیم های شهرستانی که قرار بوده برابر پرسپولیس و استقلال بازی نمایند، توانسته اند از نهاد های مربوطه مجوز حضور حداکثری تماشاگران را بگیرند.

دختران فراموش شده ایران

سپاهان در ملاقات جام حذفی و نساجی در رقابت های لیگ برتر، در زمره تیم های موفقی بودند که توانستند گام بلندتری بردارند. این اتفاق در تهران رخ نداده و همچنان ابهام اصلی پابرجاست. دست کم تا پیش از بازی فردای تیم های استقلال و گل گهر که قرار است امروز بلیت فروشی آن ادامه داشته باشد، تیم های تهرانی بعد از برداشتن محدودیت حضور دیدنگران در استادیوم، فقط با پنج هزاردیدنگر مقابل رقبا قرار گرفته اند که به وضوح نشان دهنده تفاوت موجود بین آن ها و تیم های شهرستانی است. لیگ برتر ایران چندی پیش، بعد از حدود 117 روز دوباره با حضور دیدنگران برگزار گردید. ابتدا به تیم ها اجازه بلیت فروشی تا 30 درصد گنجایش استادیوم داده شد و سپس هم به آن ها اعلام شد می توانند بلیت فروشی را با ظرفیت بیشتری انجام دهند.

برخلاف رویه موجود، در تهران و برای میزبانی استقلال و پرسپولیس از رقبا فقط تا به الان مجوز حضور پنج هزار دیدنگر داده شده که بخشی از این عدد پایین را با بهانه ای به نام تعمیرات توجیه نموده اند. گو اینکه مسئولان دو باشگاه تهرانی هم شاکی شده و اخیرا درخواست داشته اند تا بتوانند با بلیت فروشی بیشتر، راهی برای بالابردن ضریب موفقیت شان در ملاقات های خانگی داشته باشند. اینکه چرا چنین مجوزی به تیم های شهرستانی داده می گردد، ولی به دو تیم مطرح مرکز تا پیش از بازی های این هفته داده نشده، محل سؤال است؛ هرچند به نظر می رسد بخشی از این سؤالات بدون ارتباط با وقایع اخیر نباشد.

این موضوع فقط بخشی از ماجرا ست؛ چون در اتفاقی باورنکردنی، کلا ماجرای حضور زنان در استادیوم برای دیدنی بازی های لیگ به دست فراموشی سپرده شده است! فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از ابتدای رقابت های این فصل لیگ برتر، فدراسیون فوتبال را تحت فشار گذاشتند که هر طور شده باید علاوه بر بازی های تیم ملی، رقابت های لیگ برتر ایران هم با حضور دیدنگران زن برگزار گردد.

اگرچه در ابتدا چنان اولتیماتومی انکار شد، ولی رفته رفته از هفته سوم رقابت های لیگ برتر، دیدنگران زن علاقه مند به فوتبال توانستند برای دیدنی بازی تیم های استقلال و پرسپولیس به استادیوم آزادی بروند. این یکی حاصل همکاری فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش و البته نهاد های ذی ربط بود. در آن برهه، عنوان شد که ابتدا فقط مجوز ورود زنان به استادیوم آزادی صادر شده و در ادامه به شرط مهیا شدن زیرساخت، زنان علاقه مند به فوتبال در سایر استادیوم ها هم می توانند بازی های لیگ را از نزدیک دیدن نمایند. این رویه اگرچه در تهران به صورت منظم پیگیری می شد، ولی یکباره با اتفاقات اخیر، به طور کلی به دست فراموشی سپرده شد.

آخرین بار زنان ایرانی توانستند در هفته هفتم به استادیوم آزادی بروند و جدال تیم های استقلال و نساجی را که با رجحان 3 بر یک آبی پوشان تهرانی همراه شده بود، از نزدیک ببیند. در آن ملاقات، اتفاق مهم دیگری هم اتفاق افتاده بود و آن، اینکه به تعدادی از دیدنگران زن تیم نساجی نیز اجازه ورود داده شده بود که آن ها هم با استقبال همتایان استقلالی شان در استادیوم حاضر شدند. 19 شهریور سال جاری آخرین باری بود که استادیوم آزادی شاهد حضور دیدنگران زن بود.

با آغاز مهرماه و اتفاقات اتفاق افتاده، نه تنها زنان، بلکه کلا اجازه ورود مردان هم به استادیوم ها داده نشد تا اتفاق خوبی که می رفت تبدیل به یک امر عادی گردد دوباره درگیر سکته گردد. همان طورکه در بالا عنوان شد، دوری دیدنگران از استادیوم های ایرانی هم بیش از صد روز به طول انجامید تا اینکه چنین موضوعی رفته رفته رفع شده و حالا تیم ها می توانند دلخوش به حضور دیدنگرانشان در استادیوم باشند. مردان فعلا به غیر از همان داستان بحث برانگیز گنجایش استادیوم، ممنوعیتی ندارند، ولی جالب است که در این بین داستان حضور زنان دیدنگر در استادیوم دارد به دست فراموشی سپرده می گردد.

این ماجرا در شرایطی در حال رقم خوردن است که چندی پیش، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، وعده داده بود زنان هم به زودی در استادیوم حاضر شوند و مطابق با چند ملاقات ابتدایی لیگ برتر، دوباره بازی ها را از نزدیک دیدن نمایند. تاج گفته بود: علت عدم حضور زنان در استادیوم ها به خاطر مخالفت ما با این قضیه نیست، بلکه به علت نبود بعضی زیرساخت های لازم جهت حضور آنان است و به عقیده بنده شاید بتوان از حضور زنان در استادیوم آزادی در تهران بهره برد. معتقدم زیرساخت های لازم برای حضور زنان در استادیوم آزادی از هفته آینده فراهم است و بنده به این قضیه خوش بین هستم.

از آن هفته ای که مهدی تاج وعده اش را داده، چندین هفته می گذرد و تعیین نیست چرا این موضوع مشمول گذر زمان شده است؛ به طوری که به نظر می رسد جریانی در کار است تا این اتفاق به سال تازه و احتمالا به دوره تازه لیگ برتر کشیده گردد. واقعیت امر این است که کلیدواژه زیرساخت هم در این پرونده بیشتر شبیه به بهانه است؛ چون در حالی که زیرساخت باید مهیا باشد تا زنان علاقه مند به فوتبال در استادیوم حاضر شوند، چنین بحثی برای اجرای برنامه های غیرفوتبالی در استادیوم آزادی مطرح نیست.

از سوی دیگر، در حالی که کلا به زنان سایر شهر ها به غیر از تهران اجازه ورود به استادیوم داده نمی گردد، در اصفهان در های استادیوم به روی زنان روس باز می گردد، ولی دختران طرفدار سپاهان پشت در می مانند. اینکه زیرساخت برای خارجی ها مهیا و برای ایرانی ها نامهیا ست نیز از دیگر ابهامات موجود در این بخش است.

به هر روی، این روز ها و با بهبودی وزیر ورزش و مرخصی از بیمارستان، انتظار می رود مقوله ورود زنان به استادیوم در کنار برداشتن محدودیت ظرفیت دیدنگران، با سرعت بیشتری حل وفصل گردد؛ البته اگر اراده و میلی در انجامش باشد.

منبع: فرارو

به "دختران فراموش شده ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختران فراموش شده ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید