عرصه و حریم 9 محوطه و بنای تاریخی ایذه معین شد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، پایگاه میراث فرهنگی آیاپبر ایذه با هدف پیشگیری از تهدیدات احتمالی و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده آثار باستانی به معین عرصه و پیشنهاد حریم برای 9 اثر باستانی این شهرستان اقدام کرد.

عرصه و حریم 9 محوطه و بنای تاریخی ایذه معین شد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با هدف پیشگیری از تهدیدات احتمالی و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده آثار باستانی و داشتن توان بازدارندگی حقوقی، در چند پروژه پژوهشی به معین عرصه و پیشنهاد حریم برای 9 اثر باستانی این شهرستان اقدام شد.

این 9 اثر که همگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند، شامل محوطه کول فرح، بنا و محوطه تاق طویله، مجموعه تاریخی شهسوار، بنای کوشک نورآباد، کاروانسرای دهدز، نقش برجسته خنگ اژدر، نقش برجسته یارعلیوند و نقش برجسته کمالوند هستند؛ این درحالی است که محوطه اشکفتسلمان که بیش از این معین عرصه و حریم مصوب داشته است نیز بازبینی مجدد شد.

در راستای معین عرصه و پیشنهاد حریم این 9 اثر، مطالعاتی در راستای معرفی هرچه بهتر و دقیق تر، آسیبشناسی، معرفی آثار باستانی پیرامون، برنامهریزی به منظور اقدامات بعدی و ... به انجام رسید. این پروژه جامع و مهم نقش بسزایی در تکمیل پازل و پنل مدیریت پرونده ثبت جهانی ایذه که از سال 2008 میلادی در فهرست انتظار یونسکو واقع شده است، ایفا خواهد نمود.

منبع: میراث آریا

به "عرصه و حریم 9 محوطه و بنای تاریخی ایذه معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرصه و حریم 9 محوطه و بنای تاریخی ایذه معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید