خبرنگاران سازمان های مردم نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، یزد- خبرنگاران- در نشست اعضای کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد اعلام شد: سازمان های مردم نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی هستند.

خبرنگاران سازمان های مردم نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه یزد دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانون های تفکر دانشگاه در این نشست که با موضوع آموزش شهروند هوشمند به صورت مجازی تشکیل شد، مشخص جامعه هدف و دسته بندی شهروندان واجد شرایط آموزش را از اولویت های برنامه ریزی این حوزه دانست که با استفاده از تجربه گذشته و آسیب شناسی نظام های موجود می توان به طراحی نظام تشویقی مرتبط با موضوع پرداخت.

وی با اشاره به فقر آموزشی موجود، فعالیت انجمن های مدنی حال حاضر را مبتنی بر پروژه مطرح نمود که تعلم این دسته به جهت تحقق اهداف آموزشی در زمینه شهروند هوشمند حائز اهمیت است.

دکتر امیر توریست، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد با تأکید بر نقش فعال سازمان های مردم نهاد، امکان گسترش فرهنگ در سایه آموزش به سمن ها را بیان کرد و آموزش به وسیله بازی (gamification) را راهی مؤثر برای آموزش به گروه سنی پایین تر جامعه دانست.

آموزش مجزا با در نظر دریافت گروه سنی مختلف افراد جامعه و ایجاد انگیزه اولیه لازم، از مباحثی بود که دکتر عاطفه شهبازی مدرس دانشگاه یزد به آن پرداخت. به گفته او سازمان های مردم نهاد واحدهای متخصصی هستند که برای استفاده از این ظرفیت در جهت آموزش شهروندی، آموزش سمن ها در اولویت قرار می گیرد.

دکتر رضا اکبری، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با انتقاد از حذف ردیف بودجه فرهنگی شهر به بی رغبتی عمومی موجود در حوزه آموزش اشاره نمود و به همین دلیل جهت دهی مدیران شهری برای تشکیل ساختار واحد، ورود مباحث شهر هوشمند در تمام لایه های مرتبط با امور شهروندان و توسعه محتوای آفلاین توسط مدیران شهری برای شهروندان را پیشنهاد داد.

دکتر نجما اسماعیل پور، عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با اشاره به لزوم مشخص متولی آموزش شهروندی، معرفی بسترها و جزئیات نحوه آموزش را از وظایف متولیان این حوزه دانست.

وی مرتبط ساختن موضوعات مورد آموزش با زندگی روزمره افراد را یکی از عوامل موفقیت در حصول نتیجه خواند و با تأکید بر تنوع ابزار آموزشی از عدم تمایل بخشی از شهروندان به موضوعات هوشمند سازی به علت شکاف دیجیتالی نسلی سخن به میان آورد.

دکتر اسماعیل پور با تشریح تأثیر دوچندان سطح تحلیل پایین به بالا در این حوزه، بهره گیری از ظرفیت هیات ها و مراکز مذهبی شهری را گامی نتیجه بخش در آموزش شهروندی بیان کرد. وی همچنین سفرهای هوشمند برای اقشار مختلف جامعه ازجمله جوانان در جهت استفاده از تجارب دیگر مناطق در حوزه شهر هوشمند را مؤثر دانست.

دکتر محمدرضا پژوهان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد با آنالیز ابعاد فرهنگی آموزش شهروندی، آموزش را در زمان اعلام احتیاج عمومی افراد به یک مساله، ثمربخش دانست که نوعی احساس التزام را به همراه دارد.

وی آموزش گسترده در ابعاد مختلف را عملیاتی نخواند و محدودسازی محتوای آموزشی جهت تمرکز در انتقال اطلاعات را رویکردی مؤثر درزمینه آموزش شهروندی معرفی کرد.

در این نشست، دکتر وحید رنجبر، دکتر حمید میرجانی، دکتر مهدی فلاح تفتی از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، مسعود پورزحمت کش عضو هیات علمی دانشگاه امام جواد (ع)، مهدی حجازی رییس گروه سرزمین آمایش سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد، مهدی پارساییان رییس گروه فاوای استانداری یزد، مهندس اکرم فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد، مهندس علیرضا کاظمی مدیرعامل شرکت سپهر افزار ایرانیان، محمدعلی عاقلی مدیرعامل شرکت سیکاس یزد، حمیدرضا دهقان پور عضو هیات مدیره شرکت پویاریس یزد، مجید کریمیان فعال حوزه شهر هوشمند و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سازمان های مردم نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سازمان های مردم نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید