جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه اول شهریور 1400

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، شاخص بورس امروز کار خود را با کمی عقب نشینی شروع نموده و راه را برای شاخص هم وزن باز نموده است. انگار که نوبت شرکت های کوچک رسیده تا کام سهامدارانشان را شیرین نمایند. در 30 دقیقه ابتدای معاملات امروز دوشنبه، شاخص کل حدود شش هزار و 400 واحد کاهش پیدا نموده و به محدوده یک میلیون و 509 هزار واحد رسیده. همزمان با کاهش 43 صدم درصدی شاخص کل، شاهد افزایش 12 صدم درصدی شاخص هم وزن هستیم که نشان می دهد شرایط برای شرکت های کوچک بهتر است. تا اینجای کار فولاد، فارس، فملی، شستا، ومعادن و پارس بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل گذاشته اند و اخابر از معدود نماد های شاخص ساز با تاثیر مثبت بر شاخص کل است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه اول شهریور 1400

پیروزی نماد های قرمز در ابتدای بازار

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه اول شهریورماه، از بین 309 نماد معامله شده در بورس تهران، شاهد کاهش قیمت سهام در 201 نماد و افزایش آن در 108 نماد هستیم. موردی که نشان می دهد امروز اکثریت به دست نماد های قرمزرنگ افتاده و آن ها حدود دو سوم بازار سرمایه را تسخیر نموده اند. در بازار فرابورس هم شرایط مشابهی را شاهد هستیم. طوری که از بین 214 نماد معامله شده در اولین ساعات کاری، 126 نماد فرایند نزولی در پیش گرفته اند و 88 نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه اول شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار با وجود کاهش نسبی شاخص کل، تمام کوشش خود را برای نگه داشتن رنگ سبز به خرج داده و اغلب گروه ها فرایند هرچند آرام، ولی صعودی دارند. در گروه صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های ETF سهامی عموما نزدیک قیمت روز گذشته معامله می شوند و تغییر چندانی پیدا ننموده اند. دارا یکم و پالایش در ادامه شگفتی سازی روز گذشته، امروز هم تا اینجای کار چهار درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. بر خلاف کلیت بازار در گروه محصولات شیمایی شرکت های عظیم شرایط بهتری دارند و سمت راست گروه به رنگ قرمز درآمده و به طور کلی شاهد افزایش قیمت سهام شاراک، شصدف، نوری، شغدیر، شگویا، شپدیس، شلعاب و شجم هستیم. خودرویی ها بعد دو روز افزایش قیمت قابل توجه، تصمیم به استراحت گرفته اند. خودرو، خساپا و خگستر هر سه نزدیک قیمت روز قبل معامله می شوند و دیگر نماد ها شرایط متعادلی دارند. استخراج کانه های فلزی به جز کدما که با حجم معاملات بالا به صف خرید رسیده، اغلب قرمزپوش هستند و بخشی از ارزش سهام خود را از دست داده اند. فلزات اساسی عموما با کاهش قیمت سهام روبرو شده اند و تنها فنوال و فنورد از این قاعده مستثنی هستند. سرمایه گذاری ها، مخابرات، ماشین آلات، ساخت محصولات فلزی، نهاد های اقتصادی، کانی غیر فلزی و فراوری محصولات کامپیوتری از جمله گروه های سبزرنگ بازار و دارویی ها، شرکت های چندرشته ای صنعتی، محصولات غذایی، سیمان و لاستیک و پلاستیک از جمله گروه های قرمزرنگ بازار هستند.

فرایند رو به رشد تعداد صف های خرید

با وجود اینکه صبح امروز شاهد کاهش شاخص کل بودیم و نهایتا شاخص با کمترین نوسان به کار خود خاتمه می دهد، از ابتدا تا پایان شاهد فرایند رو به رشد تعداد صف های خرید بودیم. طوری که در ساعات اولیه 40 نماد صف خرید داشتند و تا خاتمه معاملات تعدادشان به 184 نماد رسیده. این رقم حدود 28 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهد. بعلاوه ارزش کل صف های خرید در ساعات خاتمهی معاملات امروز به حدود هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است که تقریبا دو برابر ارزش صف های فروش یعنی 700 میلیارد تومان است. در این ساعات 50 نماد یعنی هفت درصد بازار صف فروش دارند.

کنور؛ سنگین ترین صف خرید بازار

برای دومین روز متوالی نماد شکرت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با صف خرید 100 میلیارد تومانی در صدر لیست سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته است. این صف حتی از صف عرضه اولیه مدیریت با ارزش 95 میلیارد تومان هم سنگین تر است. امروز کالا با صف خرید 45 میلیاردی در رتبه سوم قرار گرفته و پشت سرش نماد های ستران، سپید، وهامون، مادیرا، اخابر، فاذر، کاما، رانفور و حکشتی به چشم می خورند.

غدام؛ سنگین ترین صف فروش بازار

غدام دوباره به صدر لیست سنگین ترین صف فروش بازار سرمایه برگشته است. امروز ارزش صف فروش سهام شرکت خوراک دام پارس به حدود 60 میلیارد تومان رسیده است. ثالوند با صف فروش 43 میلیارد تومانی در رتبه دوم و سنیر با صف فروش 35 میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. غگیلا، زماهان، ثاباد، بالبر و لپارس از دیگر نماد های حاضر در لیست صف های فروش سنگین بازار امروز هستند.

شاخص بورس با رنگ سبز به کار خود خاتمه داد

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز دوشنبه اول شهریورماه بعد از کاهش هفت هزار واحدی به فرایند صعودی برگشت و نهایتا به رنگ سبز به کار خود خاتمه داد. هرچند شاخص کل تنها توانست 337 واحد افزایش پیدا کند و روی رقم یک میلیون و 515 هزار و 886 واحد قرار بگیرد. امروز با وجود رشد ناچیز دو صدم درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن حدود 94 صدم درصد رشد کرد. موضوعی که نشان می دهد این بار نوبت افزایش قیمت سهام شرکت های کوچک بازار سرمایه است. در جریان معاملات امروز نماد های فارس، میدکو، فولاد و ومعادن بیشترین تاثیر منفی و نماد های پترول، اخابر و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه اول شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

رنگ سبز نقشه بازار در نمای خاتمهی جلوه بیشتری دارد. تنها چند گروه عظیم بازار هستند که به فرایند نزولی خود اصرار دارند و شرکت ها و گروه های کوچک با رنگ سبز به کار خود خاتمه دادند. خودرو و ساخت قطعات امروز یکدست قرمزپوش بود و تنها نماد خبهمن با صف خرید راستا خود را از هم گروهی هایش جدا کرد. فلزات اساسی شرایط مشابهی داشتند و کویر در کنار چند نماد کوچک فلزی پیروز شد از کاهش قیمت سهام فرار کند. بانک ها و موسسات اعتباری امروز شرایط متعادلی داشتند، هرچند وتجارت، وبصادر و وبملت نزدیک قیمت روز قبل معامله شدند. فرآورده های نفتی و شرکت های چند رشته ای صنعتی دیگر گروه های نسبتا قرمز بازار بودند. در طرف مقابل شیمیایی ها در نیمه دوم معاملات شرایط خوبی را تجربه کردند. نمادهای کوچک گروه استخراج کانه های فلزی، سرمایه گذاری ها، دارویی ها، زراعت، کانی غیرفلزی، ساخت محصولات فلزی، ماشین آلات، انبوه سازی و رایانه از جمله گروه های سراسر سبزرنگ بازار امروز بودند که اغلب نمادهایشان صف خرید داشتند و پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه اول شهریور 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه اول شهریور 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید