تنهایی سالمندان و بیکاری جوانان

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، تهران (پانا) - مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود سیستان و بلوچستان را جوان ترین استان به لحاظ جمعیتی و گیلان را پیرترین حدود استان در میان 31 استان کشور اعلام کرده است.

تنهایی سالمندان و بیکاری جوانان

به گزارش ایران، بر اساس این آمار بعد سیستان و بلوچستان استان های هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در رتبه های بعدی جوان ترین استان ها هستند و استان های مازندران و تهران در رتبه های بعدی پیرترین استان ها بعد از گیلان قرار گرفته اند. نکته قابل تأمل این است که سیستان و بلوچستان جوان در عین حال جزو بیکارترین استان هاست و برنامه مدونی برای سالمندان پیرترین استان کشور هم وجود ندارد.

املش پیرترین شهر گیلان

حسین نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان 14 درصد جمعیت این استان را بالای 60 سال اظهار داشت و اظهار کرد: کاهش نرخ باروری از اصلی ترین دلایل فرایند افزایش سن و سالمندی در استان است. متأسفانه میزان باروری در این استان زیر 1.8 است و به طور میانگین از هر زوج یک فرزند متولد می شود. ازدواج هم در این استان کاهش پیدا کرده و در مقابل طلاق زیاد شده است.

تعداد سالمندان استان در سال گذشته 37 هزار و 500 نفر بوده اما این رقم در سال جاری به 44 هزار نفر افزایش پیدا کرده و همین مسأله لزوم توجه به فراهم آوردن شرایط مساعد برای جوانان آماده ازدواج و همچنین زوج های آماده برای فرزندآوری را بیش از پیش آشکار می سازد.

شاخص سالمندی در استان بیش از 74 درصد است

وی با اشاره به اینکه 288 هزار سالمند در گیلان وجود دارد، افزود: شاخص سالمندی کشور 36.8 درصد اما این رقم در استان بیش از 74 درصد است. باید به این نکته توجه داشته باشید که 1.5 درصد سالمندان گیلان جزو کهنسالان (بالای 90سال) هستند و از آنجایی که نرخ رشد جمعیت استان هم 4 صدم درصد است اگر فرایند به این شکل ادامه داشته باشد در سال های آینده استان باز هم پیرتر خواهد شد.

نحوی نژاد با انتقاد از اینکه اقدامات رفاهی اجرا شده برای سالمندان کافی نیست، گفت: کارهای زیادی در این زمینه اجرا شده و مسئولان همواره در تلاش هستند مشکل آنان را برطرف کنند اما 30 درصد از سالمندان گیلان تحت پوشش بیمه های تأمین اجتماعی نیستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، املش، رودسر و لاهیجان را پیرترین شهرستان های استان و کشور اظهار داشت و افزود: درست است که در شرایط فعلی کشور با شیوع بیماری کرونا روبرو شده و سالمندان بیشتر در معرض این بیماری هستند اما با مراقبت های به موقع کمترین تلفات را در میان سالمندان کشور داشته ایم.

بیکاری در جوان ترین استان کشور

ادهم کرد، مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز در این باره گفت: 600 هزارنفر از جمعیت استان را افراد 12 تا 30 سال تشکیل داده اند. همچنین چیزی حدود 400 هزار نفر از جمعیت استان نیز افراد زیر 40 سال هستند همین امر لزوم توجه به فراهم آوردن شرایط اشتغال در حوزه جوانان را در این استان چندین برابر کرده است.

وی ادامه داد: با وجود این که سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور است اما کمترین میزان اشتغال را دارد. تقریباً هیچ زیر ساختی در این منطقه برای اشتغال وجود ندارد و جمعیتی حدود

900 هزار نفر از جوانان استان بیکار هستند. تنها دو کارخانه سیمان سیستان و سیمان خاش در حوزه دولتی شغل اندکی ایجاد کرده است. حتی در بخش خصوصی نیز سرمایه گذاران با وجود ظرفیت های فراوان توجهی به استان ندارند به همین دلیل بیشتر جوانان در حیطه سوخت کشی و کوله بری مشغول فعالیت هستند که جزو مشاغل حساب نمی آید.

مردم اینجا اعتقاد دارند ازدواج باید در سنین پایین انجام شود

کرد با اشاره به اینکه درصد طلاق در این استان پایین است، افزود: درصد ازدواج در مقایسه با درصد طلاق بسیار بالاتر است. میزان زاد و ولد در این استان بسیار بالاست. سن ازدواج در بین جوانان استان حدود 20 تا 23 سال اعلام شده اما این رقم در استان های دیگر حدود 30 سال است در واقع مردم اینجا اعتقاد دارند ازدواج باید در سنین پایین انجام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه اقدامات زیادی برای ایجاد اشتغال در استان اجرا شده است، گفت: در شرایط کرونایی تمام مشاغل دچار مشکل شده اند و حدود 1600 نفر از جوانان استان شغل خود را از دست داده اند. البته ما تلاش داریم با تدوین بسته جامع اشتغال مشکل بیکاری جوانان استان را برطرف کنیم. این بسته متشکل از 5 محور اصلی شامل طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مشوق های بیمه کارفرمایی، پرداخت یارانه دستمزد، توسعه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و مهارت آموزی در محیط واقعی کسب و کار تدوین شده و جوانان جویای کار استان با توجه به شرایط خود می توانند مشغول به کار شوند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تنهایی سالمندان و بیکاری جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنهایی سالمندان و بیکاری جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید