تصمیمات اوپک پلاس چه تاثیری در نفت ایران خواهد داشت؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، اوپک پلاس در حال آنالیز گزینه افزایش فراوری به مقدار بالاتر از 400 هزار بشکه در روز در نشست پیش روی خود است که طبق گفته کارشناسان در صورت تحقق این مساله این موضوع می تواند در فروش نفت ایران تاثیرگذار باشد.

تصمیمات اوپک پلاس چه تاثیری در نفت ایران خواهد داشت؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، اوپک و متحدانش در ژوئیه توافق کردند هر ماه فراوریشان را مجموعا 400 هزار بشکه در روز افزایش دهند تا محدودیت عرضه 5.8 میلیون بشکه در روز پایان یابد. وزیران این گروه امروز برای بازبینی سیاست فراوری نفت خود ملاقات می نمایند. در این میان احتمال توافق بر سر افزایش عرضه وجود دارد، در این رابطه چهار منبع مطلع در اوپک پلاس به رویترز گفتندکه اضافه کردن نفت بیشتر به اسم یک سناریو مورد آنالیز قرار گرفته است اما هیچ کدام به جزئیات مربوطه اشاره ای نکردند.

بعلاوه یک منبع مطلع دیگر اوپک پلاس اظهار کرد: افزایش فراوری به اندازه 800 هزار بشکه در روز برای یک ماه یک سناریو احتمالی است که احتمال اجرایی شدن آن در ماه آینده صفر است. چنین افزایشی ممکن است در نوامبر صورت بگیرد زیرا در ملاقات قبلی اوپک پلاس درباره حجم فراوری اکتبر تصمیم گیری شد. و طبق اظهارات یکی از این منابع مطلع، نمی توان هیچ گزینه ای را مستثنی کرد.

این ایده که بازار ممکن است به نفت بیشتری از آنچه تحت توافق فعلی قرار بوده عرضه گردد، احتیاج داشته باشد یکی از سناریوهای احتمالی است. منابع مطلع به رویترز اعلام کردند که محتمل ترین نتیجه ملاقات وزیران اوپک پلاس ادامه توافق فعلی است. هنوز تعیین نیست چه چیزی باعث تغییر نظر فراورینمایندگان اوپک پلاس شده اما این سناریوها پس از نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس مطرح شده است. این کمیته به آنالیز دورنمای بازار پرداخت و اندازه مازاد عرضه مورد پیش بینی در سال 2022 را کاهش داد.

در این راستا نرسی قربان - کارشناس ارشد حوزه انرژی درخصوص تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای افزایش فراوری نفت بر صنعت نفت ایران، به وبلاگ خنده و شادی گفت: شرایط ایران تحت تاثیر تحریم ها بوده و باتوجه به اینکه در فروش نفت و گرفتن پول آن دچار مشکلیم، بنابر این تصمیات فعلی اوپک پلاس تاثیر چندانی بر فرایند فعلی فروش نفت ایران ندارد.

وی اضافه کرد: البته این تصمیم اوپک پلاس مربوط به تقاضای نفت جهان می گردد لذا اگر این توافق صورت بگیرد، زمانی که ایران می خواهد نفت خود را به فروش برساند باید شرایطی را در نظر بگیرد، به طور مثال اگر اکنون با تخفیف 10 درصدی نفت خود را عرضه می نماید، در آن شرایط باید با تخفیف 20 درصدی نفت را به فروش برساند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه اگر توافق بر سر افزایش فراوری باشد قیمت نفت هم کاهش پیدا خواهد نمود، اظهار کرد: علت اینکه قیمت نفت اکنون افزایش یافته این است که تا حدودی مساله کرونا حل شده و تقاضای نفت در جهان به علت رشد مالی افزایش یافته و در این زمان هم سرمایه گذاری برای فراوری نفت نو صورت نگرفته است.

قربان با بیان اینکه مجموع این عوامل موجب افزایش قیمت نفت شده است، گفت: اگر فراوری نفت به وسیله اوپک و اوپک پلاس افزایش یابد تا حدودی جلوی افزایش قیمت نفت گرفته می گردد.

وی با بیان اینکه در مجموع تصمیم اوپک پلاس می تواند بر فروش نفت ایران تاثیر بگذارد و باید گفت اگر عرضه در جهان بیشتر گردد، کسانی که خریدار نفت ایران هستند تخفیف بیشتری می خواهند و ایران هم باید این موضوع را بپذیرد.

نشست امروز (دوشنبه، 12 مهرماه) اوپک و متحدانش در حالی برگزار می گردد که قیمت نفت خام برنت هفته گذشته و برای نخستین بار از سال 2018 به بالای 80 دلار برای هر بشکه صعود کرد. بعضی معامله گران و مقام های کاخ سفید از اوپک پلاس خواستند فراوری خود را سریع تر از فرایند تدریجی برنامه ریزی شده افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تصمیمات اوپک پلاس چه تاثیری در نفت ایران خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیمات اوپک پلاس چه تاثیری در نفت ایران خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید