از اعلام آمار بازدیدکنندگان جشنواره حقیقت تا بزرگداشت یک اندیشمند

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، دبیر جشنواره سینما حقیقت از آمار اکران آنلاین فیلم های به نمایش درآمده در این رویداد سخن گفت و در عین از فرشاد فداییان به عنوان مستندسازی که نگاه اندیشمندی دارد، سخن گفت.

از اعلام آمار بازدیدکنندگان جشنواره حقیقت تا بزرگداشت یک اندیشمند

دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقتگفت: به طور متوسط بین 4200 تا 5500 بازدید نماینده ثابت از خانه جشنواره داشتیم و یکی از پربازدیدترین و پرمخاطب ترین فیلم های این دوره کودتای 53 است.

به گزارش وبلاگ خنده و شادی ، طبق گزارش رسیده، مراسم عظیمداشت فرشاد فدائیان (مستندساز) آدینه 28 آذرماه در چهارمین روز از جشنواره بین المللی سینماحقیقت برگزار گردید.

اجرای این مراسم را منصور ضابطیان به عهده داشت که در بخش اول میزبان محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت بود.

محمد حمیدی مقدم در ابتدای صحبت هایش، با اشاره به حال و هوای این چهار روز جشنواره گفت: جمله ای درباره جشنواره ها هست که وقتی روز اول آغاز شد، یعنی به سرانجامش رسیده است. اما با تجربه جدید برخط این دوره از جشنواره سینماحقیقت، ما روزهای پرالتهاب و جذابی داشتیم. این فضا برایمان لذت بخش بود چون در حوزه جدیدی وارد شدیم که ارتباط با مخاطب و گستره آن جذاب ترین موضوع این حوزه بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با بیان اینکه روز به روز از موانع کاسته می شود و مخاطبان به این شیوه نوین بیشتر عادت می نمایند و راستا راحت تر می شود، گفت: خوشبختانه اهالی سینمای مستند توانستند به خانه جشنواره وارد شوند و از تماشای فیلم ها لذت ببرند. از طرفی، هر مخاطب به طور متوسط توانسته حداقل سه تا چهار فیلم ببیند که از اتفاق های خوب جشنواره به شمار می رود.

حمیدی مقدم با اشاره به آمار بازدید از فیلم های این دوره جشنواره گفت: به طور متوسط بین 4200 تا 5500 بازدید نماینده ثابت از خانه جشنواره داشتیم و یکی از پربازدیدترین و پرمخاطب ترین فیلم های این دوره کودتای 53 بود که هم زمان با نمایش روز گذشته آن در جشنواره توانستیم ارتباط زنده هم با کارگردان مستند داشته باشیم.

او یادآور شد: فکر می کنم آرام آرام این تبلیغ در فضای مجازی شکل می گیرد و اتفاق جدیدی که اتفاق افتاده این است که فیلمساز، اثرش را تبلیغ نموده و به اقتصاد فیلمش هم یاری می نماید. از طرفی، میزان فروش بلیت در سامانه های برخط هم هیجان جالبی ایجاد نموده است و سازندگان برخی آثار خواهان تکرار نمایش فیلم شان به دلیل اشتیاق مخاطب شدند.

دبیر این دوره، درباره نام گذاری چهارمین روز از چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نام فرشاد فدائیان گفت: افتخاری برای ما و شورای سیاست گذاری چهاردهمین دوره جشنواره است که در این دوره از سه عظیم سینمای مستند ایران تجلیل کنیم که یکی از آنها، استاد فرشاد فدائیان است.

حمیدی مقدم ادامه داد: برای کسانی که سینمای مستند را به طور تخصصی دنبال می نمایند، فرشاد فدائیان نامی عظیم و در صندلی ویژه است. نگاه اندیشمندی که پشت قاب های او وجود دارد و جهان بینی شگرف، از ویژگی های مستندهای فدائیان است.

او با بیان اینکه فرشاد فدائیان علاقه ای به حضور در چنین مراسمی و تقدیر شدن ندارد، گفت: این ویژگی از شخصیت متواضع و ناب فرهنگی او برمی آید. اما ایشان چه مخالف باشد چه موافق، ما باید این کار را انجام می دادیم و روز چهارم جشنواره سینماحقیقت را به ایشان تقدیم می کردیم.

حمیدی مقدم با اشاره به مستند اتودهای قرنطینگی که به کارگردانی فرشاد فدائیان در این دوره از جشنواره حضور دارد، گفت: ایشان قاعده ای دارد مبنی بر اینکه فیلم هایشان را در بخش مسابقه نمایش نمی دهد و اتودهای قرنطینگی هم با اینکه در دو بخش مسابقه ملی و بخش ویژه کرونا انتخاب شده بود اما با خواست خودشان، تنها در بخش نمایش های ویژه نمایش داده شد.

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری و از همکاران قدیمی فرشاد فدائیان درباره 32 سال همکاری با این مستندساز گفت: فراز (پسر فرشاد فدائیان) همان سالی به جهان آمد که ما با آقای فدائیان آغاز به کار کردیم و عمر او، هم سن همکاری مشترک ماست. یعنی 32 سال.

پورصمدی تشریح کرد: 32 سال پیش، دوستی به من از کسی گفت که قرار است مستندی صنعتی بسازد و فردی بسیار جدی است، اما دنبال یک آدم پوست کلفت برای همکاری می شود که من را به او معرفی کردند و آغاز کردیم.

او با اشاره به اینکه تجربه های اول سفر و همکاری با فرشاد خیلی رسمی و جدی بود گفت: بعدها دوست شدیم و سفرهای بعدی از شکل رسمی خارج شد و می خندیدیم و سفرها عالم خاص خودش را داشت.

این هنرمند ادامه داد: من آدمی بسیار متوسطی ام اما فرصت هایی در زندگی ام اتفاق افتاده که باعث شده بیش از هر دانشگاهی مواجهه با آدم ها را یاد بگیرم. یکی از این آدم ها فرشاد فدائیان است. جذاب ترین بخش از روحیه اش این است که نگاه ویژه ای دارد. مثلا در جهان عکاسی اگر عکس های هنری کارتیه برسون را بدون نامش ببینید، 99 درصد کارهایش را می توانید تشخیص دهید، یعنی به جایی رسیده که بدون ذکر نامش می توان کارش را شناخت؛ فرشاد هم همین نگاه را در کار دارد.

او توضیح داد: فرشاد ذخایری در خود دارد که احتیاج اولیه برای دیدن جور دیگر جهان است و به راحتی از ذهنیت به عینیت تبدیل می شود که در سینمای ما چنین چیزی بسیار انگشت شمار است. یک گنجینه عجیب و سرشار از دانش که می تواند به یاری سینما بیاید.

این مدیر فیلمبرداری، سفر کردن را یکی از ملزومات جدی برای این موضوع دانست که در مستند آدم متفاوتی شود و گفت: سفر تو را وادار به مواجهه با تجربه هایی می نماید که هیچ جور دیگر به دست نمی آید. ما در سنینی سفر می کردیم که جامعه داشت به تدریج از شرایطی به شرایط دیگر تبدیل می شد و ما شاهدان زنده جهان عجیبی بودیم که به تدریج ریخت عوض می کرد. این اتفاق تدریجی اجتناب ناپذیر رخ می داد و ما این شانس را داشتیم که شاهدان بی واسطه آن باشیم.

پورصمدی تشریح کرد: کار کردن با فرشاد ترش و شیرینی خیلی جذابی داشت. اصلا آدم کلاسیکی نیست و همیشه همراه او رنج و شادی توامان را تجربه می کنی که در بلندمدت، شادی از آموختن جایگزین سختی و زمختی این همراهی می شود. حاصل همکاری ما 19 مستند شد. در این سال ها دوره نگاتیو کنار رفت و بعد ویدیو و دیجیتال آمد و فراز که عظیم شد یاریش کرد و بین ما کمی فاصله افتاد.

پورصمدی در سرانجام با اشاره به نگاه فرشاد فدائیان که منطبق بر اصول زیبایی شناسانه بود و جدیتش در اصول کاری، گفت: کماکان معتقدم آدم خوش شانسی ام که با فرشاد آشنا شدم. او از انسان هایی است که می توان بسیار از او آموخت.

در سرانجام این مراسم عظیمداشت، در غیاب فرشاد فدائیان در این مراسم به دلیل کسالتی که داشت، محمد حمیدی مقدم تندیس فیروزه ای چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت را همراه لوح تقدیر به فرزند او، فراز فدائیان اهدا کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از اعلام آمار بازدیدکنندگان جشنواره حقیقت تا بزرگداشت یک اندیشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اعلام آمار بازدیدکنندگان جشنواره حقیقت تا بزرگداشت یک اندیشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید