با وسواس مذاکره می کنیم ، همه کوشش ما این است که واکسن کرونا خریداری گردد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه بعضی از رسانه های داخلی تحت تاثیر رسانه های ماهواره ای ضد ایران سخنانی در رابطه با برجام و تفاوت شرایط امروز با شرایط سال 94 بیان می نمایند، گفت: یقیناً شرایط امروز با شرایط سال 2015 متفاوت است. در سال 2015 که درباره برجام مذاکره می کردیم شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما قرار داشت و امروز این شمشیر شکسته است. در آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سرمان بود و امروز این شمشیر شکسته و وجود ندارد.

با وسواس مذاکره می کنیم ، همه کوشش ما این است که واکسن کرونا خریداری گردد

رئیس جمهور اضافه نمود: در شرایط سال 2015 افکار عمومی جهان به گونه ای شکل گرفته بود که اگر ایران تعهدی انجام دهد به آن عمل نخواهد کرد اما در برجام ثابت نموده ایم که متعهدترین کشور جهان هستیم. به سختی و وسواس مذاکره می کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار خواهیم ماند. این در حالی است که حتی کشورهای1+4 هم نتوانستند به تعهدات خود عمل نمایند.

روحانی اعلام نمود: در آن روزها، کشورهای 1+5 رودر روی ما بودند ولی امروز آمریکا تنهاست و تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور مزدور و کوچک وابسته به آمریکا، همه با خروج آمریکا از برجام مخالفند بنابراین شرایط امروز ما با آن روزها کاملا متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: در آن روزها که به دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین و گازوئیل وارد می کردیم و امروز آن را صادر می کنیم، همچنین در زمستان مجبور بودیم گاز وارد کنیم و امروز صادرنماینده هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم محتاج واردات بودیم و امروز در بیشتر محصولات خودکفا و یا در مرز خودکفایی قرار داریم.

روحانی با تاکید بر اینکه قدرت امروز ایران با آن روزها قابل مقایسه نیست، گفت: امروز قدرت نظامی و پدافندی ایران به هیچ عنوان با سال 2015 قابل مقایسه نیست. امروز مدرن ترین سیستم پدافندی، بهترین ناوچه ها و سیستم های موشکی را در اختیار داریم و قدرت ایران چندین برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور گفت: امروز در حوزه هسته ای نیز قدرت کشورمان با آن روزها تفاوت پیدا نموده است. در آن روزها فقط یکی دو نوع سانتریفیوژ در اختیار داشتیم و امروز سانتریفیوژهای IR8 و IR6 در اختیار داریم و توانمندتر و قدرتمندتر از همواره هستیم.

روحانی گفت: در آن روزها آمریکا در سازمان ملل ادعاهای خود را با اتفاق آرا علیه ایران تصویب می کرد و در این سال ها منزوی تر از همواره شده به نحوی که با یک جزیره متحد می گردد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه جهانیان به مقاومت و ایستادگی ملت ایران پی برده اند، گفت: اگرچه روی پای خود ایستاده ایم اما در عین حال اگر همه به تعهدات خود برگردند ما نیز به همه تعهدات خود بازمی گردیم.

روحانی گفت: اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ چیزی پایبند نبود و در آمریکا یاغی ترین و قانون شکن ترین فرد روی کار بود.

رئیس جمهور اعلام نمود: به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق زده نیستیم اما از رفتن ترامپ به عنوان فردی که حتی برای تامین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می کرد، مسرور هستیم چرا که حتی به اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبود.

روحانی گفت: دولت بعدی آمریکا نیز خودش می داند چه راستای را انتخاب کند. اگر راستا درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه راستا اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید این کشور روشن باشد و بداند که این رای به قانون مداری و پایبندی به تعهد در مقابل قانون شکنی و بی تعهدی است.

روحانی با اشاره به شرایط جنگ مالی و فشارهای فراوانی که بر زندگی مردم وجود دارد، اظهارداشت: به رغم همه فشارها و تلاش همه جانبه برای کاستن از آن، باور نمی کردیم که در شرایط کرونا و جنگ مالی بتوانیم در سال 99 به رشد مثبت مالی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه دوم امسال با احتساب نفت و بدون نفت شاهد رشد مثبت هستیم. بر این اساس رقم رشد با احتساب نفت مثبت 5.1 درصد است و بدون نفت مثبت 3.2درصد است و در کل شش ماهه رشد با احتساب نفت 1.3 درصد و بدون نفت 1.4 است.

روحانی گفت: رشد بخش کشاورزی نیز 4.4 درصد بوده و در 19 بخش فراوریی- صنعتی شاهد رشد حدود 20 درصد در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه پارسال هستیم همچنین فولاد 8درصد، مس 7درصد و آلومینیوم نیز 52درصد رشد داشته است و این اقداماتی که اجرا شده بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور گفت: اقداماتی که در بخش کشاورزی در این دولت اجرا شده بسیار قابل توجه بوده به نحوی که خرید گندم نسبت به دولت قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است. همچنین در سال 92 یک و نیم میلیون تن برنج خریداری شده است در حالی که امسال این رقم به 2.6 میلیون تن افزایش یافته است.

روحانی اضافه نمود: حتی در بخش نفت که تمام فشارها متمرکز شده بود که این بخش را به زمین بزنند در شش ماهه اول امسال رشد بخش نفت مثبت است. لذا حرکت مالی مردم و فراوریگران بسیار افتخارآمیز است و مردم با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، شعار جهش فراوری را محقق نموده و همه بخش ها با همه توان به دنبال جهش فراوری در کشور هستند.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش های دست اندرکاران بخش حمل و نقل کشور گفت: امسال در شرایط کرونا حتی در ماههای اولیه شاهد بودیم که بخش فراوری با همه وجود برای کشور تلاش نموده و نگذاشتند کالایی در بنادر و سامانه ها روی زمین بماند و حمل و نقل بخش کامیون در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال 7 درصد و در ریل 8 درصد افزایش داشته است.

روحانی گفت: دولت در طول هفت سال گذشته اقدامات عظیمی در بخش حمل و نقل انجام داده است و در بخش ریل 1829 کیلومتر به ریل کشور اضافه شده و در این مدت بخش ریل حدود 50 درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور اعلام نمود: امسال همچنین به رغم کرونا و جنگ مالی فعالیت های عمرانی در کشور افزایش داشته است به گونه ای که در آذر ماه پارسال 35هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص یافت و امسال 56 هزار و 700 میلیارد بوده یعنی 62درصد بیش از پارسال به بودجه های عمرانی کشور افزوده شده است.

روحانی با اشاره به نامگذاری 27 آذر به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراط گری گفت: از افتخارات مهم جمهوری اسلامی ایران این است که در تقویم سالانه دو روز مهم دارد، روز 23 تیر ماه که به نام روز تعامل و مصاحبه با جهان نامگذاری شده و روز 27 آذر که به نام روز عاری از خشونت و افراط گری است و این روز جزو نکات تاریخی دیپلماسی ایران است.

رئیس جمهور اعلام نمود: سال 92 در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد سال عاری از خشونت و افراط گری ارائه دادم و این پیشنهاد به اتفاق آرا در مجمع عمومی به تصویب رسید و از نکات درخشان جمهوری اسلامی ایران است. البته در عمل هم همه توان خود را برای نفی افراط گری و خشونت در جهان به کار گرفتیم.

روحانی گفت: مردم ایران در سال 92 و هم در سال 96 اساسا به اعتدال رای دادند و نشان دادند که با هرگونه خشونت و افراط گری مخالف بوده و خواستار اعتدال هستند.

رئیس جمهور در ادامه همچنین با اشاره به روز 27 آذر به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت نزدیکی و همکاری این دو نهاد بسیار حائز اهمیت است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکی حوزه و دانشگاه به یکدیگر بیشتر شده است.

روحانی همچنین با گرامیداشت میلاد حضرت زینب کبری(س) روز میلاد ایشان را افتخار همه پرستاران کشور توصیف کرد و گفت: پرستاران عزیز جان خودشان را برای سلامت مردم در طبق اخلاص گذاشته و افتخار عظیمی را در مقطع حساس کنونی برای بهداشت و سلامت کشور خلق کردند.

رئیس جمهور گفت: پرستاران، پزشکان و کلیه کادر درمانی از خاتمه بهمن پارسال تا امروز به طور شبانه روزی برای سلامت مردم تلاش می نمایند و مردم نیز نشان دادند که قدردان آنها هستند و با اجرای دقیق پروتکل ها کاری کردند که همه منحنی های موج سوم در برابر هماهنگی و تلاش مردم فرایند نزولی بگیرد به نحوی که از 160 شهرستان با شرایط قرمز امروز فقط 12 شهرستان باقی مانده که آنها نیز با همت مردم به شرایط بهتری خواهند رسید.

روحانی گفت: همه تلاش دولت این است که این واکسن در داخل کشور فراوری گردد و دنبال آن هستیم واکسنی که در جهان وجود دارد را خریداری و به موقع وارد کشور کنیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با حلول ماه جمادی الاول ذهن ها و یادها، به نام بانوی عظیم اسلام حضرت صدیقه کبری (س) و همچنین دختر برومندش حضرت زینب کبری (س) متوجه می گردد که در اوایل این ماه تولد آن شیرزن حادثه کربلاست. روز میلاد ایشان، روز افتخار همه پرستاران کشور هست و امسال باید با احترامی ویژه به این قشری که جان خود را برای سلامت مردم در کنار پزشکان و متخصصان در کف گرفتند و افتخار عظیمی را در یک مقطع حساس تاریخی برای بهداشت و سلامت کشور به وجود آوردند، تبریک بگوییم.

همه از تلاش پرستاران و پزشکان و کلیه کادر درمان که از خاتمه بهمن پارسال تا امروز بیش از 10 ماه از زحمات شبانه روزی و ایثار این عزیزان گذشته است، سپاسگزاری می کنیم. مردم به غیر از اینکه با زبان هم همواره تجلیل کردند و قدردان بودند، پاسخ بسیار روشن و صریحی در عمل به کادر درمان دادند و آن اینکه در هفته های گذشته با تلاش و تلاش و با اجرای دقیق پروتکل ها توانستند کاری نمایند که در برابر هماهنگی و تلاش مردم و کادر درمان، همه منحنی های موج سوم، به تواضع و کرنش وادار شدند و بحمدالله در شنبه شاهد آن بودیم که همه منحنی هایی که وضع بیماری را در استانها نشان می دهد، همه سر فرود آورده بودند و راستا نزولی را شروع نموده بودند. از 160 مرکز قرمز کشور و شهرستان های قرمز فقط 12 شهرستان به جامانده بود که انشاءالله آن هم به زودی تمام خواهد شد و این کار عظیمی بود که مردم در موج سوم در کنار کادر درمان انجام دادند و انشاءالله امیدواریم مردم کاری نمایند که در فصل زمستان شاهد موج تازه ای نباشیم.

همه تلاش و تلاش ما این است که واکسن این بیماری در داخل فراوری گردد. از سوی دیگر اگر چه هنوز واکسنی در جهان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته، اما در عین حال دنبال خرید همین واکسن های نیمه کاره هم هستیم که خریداری کنیم و به موقع وارد کشور گردد تا انشاءالله مردم بتوانند در ماه های آینده و یا اگر طولانی شد در سال جدید یک شرایط بهتری برای فعالیت اجتماعی، مالی و فرهنگی خودشان داشته باشند.

از سوی دیگر 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه هست. این دو نهاد برای ما بسیار مهم است. بحمدالله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قرابت و وحدت این دو نهاد، نزدیکی این دو نهاد، همکاری اینها، نزدیکی ها و همکاری ها بیشتر شده و این برای ما ارزشمند است. در ضمن 27 آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی گری است.

یکی از افتخارات مهم جمهوری اسلامی ایران که کمتر از آن یاد می گردد. ما دو روز در تقویم مان داریم که بسیار حائز اهمیت است، یکی 23 تیر ماه به نام روز تعامل و مصاحبه با جهان و یک روز هم 27 آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی گری. این جزو نکات تاریخی در تاریخ دیپلماسی ماست که در سال 92 در سخنرانی ام در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کردم سال را به عنوان سال جهان عاری از خشونت و افراطی گری قرار دهیم و این پیشنهاد رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد و این یکی از نکات درخشان فعالیت های سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

البته ایران تنها در شعار مخالف افراطی گری و خشونت نیست، در عمل هم همه توان و تلاش خود را برای مقابله با افراطی گری و خشونت و تروریسم در منطقه به کار برده و اساساً مردم ایران هم در سال 92 و هم در سال 96 به اعتدال رای دادند و این رای قاطع مردم ایران همان است که مردم راستا اعتدال، راستا اخلاق، راستا رحمانیت را انتخاب کردند و با هرگونه افراط و خشونت مخالف هستند.

ما در یک شرایطی هستیم که هم در جنگ مالی هستم و هم کرونا تواماً فشارهای فراوانی را بر زندگی مردم و اقتصاد کشور وارد کرد. واقعیت این است که باید در محضر مردم عزیز عرض کنم خودِ ما در دولت باور نمی کردیم که بتوانیم در شرایط کرونا و جنگ مالی در سال 99 به رشد مثبت مالی برسیم. همه پیش بینی ها در ابتدای سال این بود که امسال رشد ما حتما منفی است.

بعضی از سازمان های جهانی برای ایران رشد منفی 5 درصد را پیش بینی نموده بودند، خودِ ما هم در محاسبات ماه های اولیه سال تقریبا می گفتیم اگر به همین فرایند باشد، رشد مالی کشور مثبت نخواهد بود و لذا در سه ماهه اول رشد منفی بود، اما در سه ماهه دوم کشاورزان، صنعتگران همه آنهایی که در خدمات فعالیت می نمایند، مردم عزیز و مدیران ما کار عظیم و بسیار افتخارآفرینی کردند. آماری که بانک مرکزی در همین روزهای اخیر اظهار داشت نشان داد که در سه ماهه دوم رشد ما مثبت بوده است. هم با نفت و هم بی نفت و آمار سه ماهه دوم کاری کرد که نرخ رشد مالی کل شش ماهه اول سال را مثبت نموده یعنی آمار شش ماهه اول امسال، هم با نفت و هم بی نفت مثبت است و این بسیار ارزش بالا و مهمی دارد. در سه ماهه دوم امسال با نفت رشد مالی 5.1 مثبت بوده و بدون نفت 3.2 مثبت بوده و در کل شش ماهه اگر محاسبه کنیم رشد ما با نفت 1.3 و بدون نفت 1.4 بوده و این بسیار مهم است.

باید تشکر کنم از کشاورزان که بخش کشاورزی 4.4 رشد مثبت داشته و این بسیار ارزشمند است. صنایع و معادن که در صنعت و در معادن رشد قابل ملاحظه است. این روزها در 19 بخش فراوریی- صنعتی، رشد حدود 20 تا 21 درصد در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال داریم. در فولاد رشد 8 درصدی، مس رشد 7 درصدی، آلومینیوم هم رشد 52 درصدی داشته که این بسیار ارزشمند است. می دانید در بخش کشاورزی در این دولت کارِ عظیمی انجام گرفته است. خرید گندم داخلی در این دولت نسبت به دولت قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است و این نشان می دهد که رشد فراوری چقدر بالا رفته است. در بعضی از محصولات و مواد غذایی رشد فراوری بسیار ارزشمند بوده است. در سال 92 برنجی که در کشور فراوری می شد یک و نیم میلیون تن بوده و امسال این رقم 2.6 میلیون تن است. بنابراین یک رشد عظیمی را امروز در بخش صنعت و کشاورزی شاهدیم. حتی در نفت که تمام فشارها این بود که نفت ما را به زمین بزنند، صنعت نفت یک حرکتی کرد و در شش ماهه اول امسال رشد نفت مثبت است. البته هشت دهم است ولی رشد مثبت است. فقط در بخش خدمات است که امیدواریم با یک حرکتی جبران گردد.

البته به بخش خدمات صدمه زیادی وارد شد. اما در بخش حرکت مالی، تلاش مردم بسیار افتخارآمیز است. یعنی مردم در مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان خود و در فراوری که سال جهش فراوری بود به حق این شعار را محقق کردند. می بینیم در هر هفته در پنجشنبه ها و البته روزهای دیگر هم افتتاح داریم، نشان داده می گردد که با همه توان دنبال جهش فراوری در کشور، در همه بخش های دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی هستیم و همه اینها تلاش می نمایند و این بسیار ارزشمند است.

باید در اینجا در بخش اقتصاد از عرصه حمل و نقل یک تشکر ویژه ای کنم که امروز روز حمل و نقل هم هست. بخش حمل و نقل بسیار ارزشمند است و امسال در شرایط کرونا حتی در ماه های اولیه، حتی در اسفند، در فروردین که شرایط بسیار سخت بود، کامیون داران، بخش حمل و نقل، ریل همه با همه وجود آمدند برای کشور تلاش کردند، نگذاشتند باری در سامانه ها و بنادر روی کشتی باقی بماند. اگر مقایسه کنیم حمل و نقل را در هشت ماهه اول امسال نسبت به پارسال، حمل و نقل کامیون 7 درصد و حمل و نقل ریل 8 درصد افزایش داشته است. این نشان می دهد که حتی در شرایط کرونا کامیونداران عزیز و همه آنهایی که در حمل و نقل نقش دارند، کار بسیار ارزشمندی کردند.

تواضع می کنیم در برابر این عزیزانی که در سرما و گرما هزاران کیلومتر شب و روز راستاها را طی می نمایند برای اینکه کالا را به دست مردم برسانند. البته دولت در طول این هفت سال و چند ماه کار عظیمی را در بخش حمل و نقل انجام داده و مردم شاهد هستند و می دانند که 1829 کیلومتر به طول راستاهای ریلی کشور اضافه نمودیم. طول راستاهای ریلی کشور از 9200 کیلومتر، امروز 1800 کیلومتر اضافه شده و قولی که وزیر راه داده این است که تا خاتمه دولت، ریل به 14 هزار کیلومتر برسد و این بسیار ارزشمند است که 50 درصد خطوط ریلی افزایش پیدا کند. بخصوص برای کشور ما در طول این مدت در تحریم و جنگ مالی هم بودیم. البته در زمینه راه و فرودگاه و بنادر، همه اینها حرکت های بسیار خوبی شده است. ظرفیت بنادر 36 درصد افزوده شده، در راه و عظیمراه و آزادراه، راه روستایی و اصلی و شهری 10 هزار کیلومتر به راه ها افزوده شده و کار بسیار ارزشمندی در این بخش اجرا شده است.

آماری که امروز سازمان برنامه و بودجه در زمینه فعالیت های عمرانی ارائه کرد، باز هم آمار، آمارِ بسیار امیدوارنماینده ای است. امسال علیرغم کرونا و مسائل مالی و تحریم و جنگ مالی نیمه آذر را حساب کنیم به نیمه آذر پارسال، پارسال در این مدت 35 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی کشور پرداخت نموده بودیم و امسال 56 هزار و 700 میلیارد یعنی 62 درصد بیش از پارسال در بودجه های عمرانی پرداخت کردیم. وقتی می گوییم فراوری، وقتی می گوییم جهش فراوری یکی از علامت های آن در همین بخش عمرانی است که بحمدالله می بینیم حرکت خوبی در کشور انجام گرفته است.

لازم می دانم نکته ای را در اینجا برای مردم شرح دهم، چون این روزها بعضی از رسانه ها، متاسفانه در داخل هم می بینیم تحت تاثیر رسانه های ماهواره ای ضد ایران می گویند، در بحث برجام شرایط شرایطِ سال 94 نیست، ایران می گوید باید همه به تعهدات خود برگردند، بعد یک تفسیرهای عجیب و غریبی می نمایند. مثلا در این مدت فشار آمده، ایران چقدر تحت فشار بود، می خواهم در چند دقیقه شرح بدهم تا بفهمند. البته در این حرف که شرایط امروز یعنی در سال 2020 یا اوایل 2021 با سال 2015 متفاوت است، قبول دارم که متفاوت است، منتها تفاوت نه در آن راستای که آنها تفسیر می نمایند در راستای که الان شرح می دهم تا گوش نمایند.

آن روز که درباره برجام مذاکره می کردیم، یک شمشیر بالای سر ما بود به نام شش قطعنامه، این شمشیر امروز نیست شکسته شده و رفت. آن روز که مذاکره می کردیم یک شمشیر دومی به نام PMD بالای سر ما بود، آن شمشیر شکسته شد و از بین رفت و تمام شد.

آن روز که مذاکره می کردیم در افکار عمومی جهان به غلط شایعه نموده بودند که اگر ایران تعهدی بکند به تعهد خود عمل نمی نماید، گوش نمی نماید. ما در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور جهان هستیم، از همه بهتر، سخت مذاکره می کنیم، با وسواس مذاکره می کنیم، اما اگر تصمیم گرفتیم، امضا کردیم، به امضای خودمان و به عهد خود وفادار خواهیم ماند.

در مذاکره با 1+5 هفت کشور بودیم. شما ایران را مقایسه کنید با آن شش کشور دیگر، آمریکا که هیچ حتی بقیه 1+4 هم نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود درست عمل نمایند. کسی که درست عمل کرد ایران بود. پس آن حرفی که در جهان در 2015 شایعه بود که آیا ایران عمل می نماید یا خیر، ایران اگر عهدی کرد به عهد خود وفادار است.

آن روز که در 2015 حرف می زدیم 1+5 روبروی ما بود و امروز آمریکا تنهاست. تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو تا از کشورهای مزدور و کوچکی که به آمریکا وابسته هستند همه با خروج آمریکا از برجام مخالف هستند و همه محکوم می نمایند. همه به آمریکا توصیه می نمایند که باید به برجام برگردد. شرایط ما با آن روز زمین تا آسمان فرق دارد کاملا متفاوت است. شرایط داخلی ما هم فرق می نماید.

آن روز که دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین وارد می کردیم. میلیون ها دلار می بایست پول می دادیم تا بنزین وارد کنیم که آنها هم نگذارند و مانع شوند. امروز بنزین صادر می کنیم. آن روز که مذاکره می کردیم گازوئیل وارد می کردیم، امروز صادر می کنیم. آن روز که مذاکره می کردیم در زمستان ناچار بودیم گاز را وارد کنیم امروز در زمستان هم گاز را صادر می کنیم. آن روز که مذاکره می کردیم در بسیاری از محصولات از جمله گندم محتاج بودیم که از خارج خریداری کنیم، امروز روی پای خودمان ایستادیم. در بسیاری از محصولات در خودکفایی یا در مرز خودکفایی قرار گرفتیم. شرایط امروز ما با آن روز بسیار متفاوت است و فرق نموده است. شما می بینید نه ریل ما با آن روز قابل مقایسه است نه فرودگاه های ما، نه بنادر ما، در همه جا پیشرفت کردیم.

قدرت امروز ما با قدرت آن روز قابل مقایسه نیست. امروز قدرت نظامی، پدافندی ما با سال 2015 قابل قیاس نیست. امروز مدرن ترین سیستم پدافند هوایی را در اختیار داریم. بهترین ناوچه ها را در اختیار داریم. بهترین سیستم موشکی را در اختیار داریم. بله متفاوت است، با 2015 تفاوت نموده است. قدرت ما در همه جا و در همه چیز چند برابر شده و شما راست می گویید قدرت ما فرق نموده است. در هسته ای هم قدرت ما فرق نموده است. آن روز یکی دو نوع سانتریفیوژ، IR1 داشتیم یا IR2 هم مقداری، IR4 هم اوایل کارش بود. بله ما فرق کردیم امروز IR8 و IR6 داریم. شرایط ما فرق نموده و امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همواره هستیم.ژ

امروز با آن روز فرق نموده، آن روز آمریکا در سازمان ملل حرف می زد اتفاق آرا پشت سر آن بود با اتفاق آرا خواسته های خود را علیه ایران تصویب می کرد. در این سه سال آمریکا در همه جا منزوی بود، هر کجا رفت خودش تنها بود. با یک کشور کوچک یا خودش تنهای تنها، دیگر ناچار شد با یک جزیره متحد گردد، کشوری پیدا نکرد و یک جزیره کوچک پیدا کرد که در کنارش باشد. بله شرایط ما فرق نموده، قدرت ما فرق نموده است.

در این سه سال نشان دادیم که هیچ فشاری نمی تواند مردم ما را بشکند، هیچ قدرتی نمی تواند ما را از راستامان جدا کند. در عین حالی که امروز قدرتمندتریم، در عین حالی که امروز جهان فهمیده ایران روی پای خود ایستاده و هیچ فشاری نمی تواند ملت ما را بشکند، در عین حال اگر 1+5 به کل تعهدات خود برگشت ما در همان ساعت به کل تعهدات خود برمی گردیم.

و به مردم ایران اعلام می کنیم که اگر امروز فشاری هست از جانب استکباری هست که از دوره او متاسفانه چند هفته دیگر باقی مانده، این حکومت به هیچ چیز پایبند نبوده، یاغی ترین رئیس جمهور، قانون شکن ترین انسان در آمریکا رئیس جمهور شد که الحمدالله روزهای خاتمهی اوست.

بعضی ها می گویند شما از آمدن آقای بایدن خیلی ذوق زده هستید، خیر از آمدن آقای بایدن ذوق زده نیستیم اما از رفتن ترامپ بسیار مسروریم. از یک انسانی که این همه جنایت کرد، آدمکش و تروریست بود، حتی به واکسن ما هم رحم نمی نماید. می خواهیم واکسن بخریم برای ما مانع درست می نماید. اینقدر این شخص عاری از همه اصول اخلاقی و انسانی است. بله بسیار مسروریم که این جبار، این شخصی که به چیزی متعهد نبود سرنگون شده، بسیار مسروریم.

اما در عین حال دولت بعدی آمریکا هم خودش می داند. راه باز است إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً، اگر راستا درست خواست آماده است، راستا اشتباه خواست باز هم برای او آماده است. امیدواریم برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد، آرایی که مردم آمریکا به آقای بایدن دادند، به قانون گرایی است نه قانون شکنی. این رای مردم آمریکا به تعهد به پیمان هاست نه پیمان شکنی و امیدواریم آنچه مردم آمریکا در این رای خواستند محقق گردد. خواستِ ما ثبات و امنیت و صلح در سراسر جهان و تعامل سازنده با همه کشورهایی است که می خواهند راستا تعامل را برگزینند و انتخاب نمایند.

منبع: تجارت نیوز

به "با وسواس مذاکره می کنیم ، همه کوشش ما این است که واکسن کرونا خریداری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با وسواس مذاکره می کنیم ، همه کوشش ما این است که واکسن کرونا خریداری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید