روز های بد دلار ادامه دارد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در جریان معاملات آخر هفته، فرایند نزولی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارز ها در برابر اسکناس سبز در موقعیت صعودی قرار گرفتند.

روز های بد دلار ادامه دارد

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وقایع معاملات ارز کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار گرفته است. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را به وسیله اعمال تعرفه های جدید تنبیه خواهد نمود. اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا نیز از آغاز تحقیقات در مورد منشا کرونا حمایت نموده و افزوده است چین باید در این تحقیقات حضور یابد. پیش از این آژانس اطلاعات آمریکا ادعای دست ساز بودن ویروس کرونا را رد نموده بود.

آمریکا و چین از سال 2018 با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و خاتمه اواخر سال گذشته دوطرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشور ها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار ها به پایین ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.

از طرف دیگر بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت نرخ بهره را در سطح پایین کنونی حفظ کند و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این فرایند دست کم در سه ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. اکنون میزان خرید اوراق قرضه و بدهی توسط فدرال در هر روز به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است و این بانک تا 46 میلیارد دلار از این اوراق را در هر روز خریداری می نماید.

شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست نموده اند به رقم بی سابقه 30 میلیون نفر رسیده است. اکنون نیمی از ایالت های آمریکا محدودیت های رفت و آمد را کم نموده اند و انتظار می رود تا سرانجام این هفته محدودیت ها در تمامی ایالت ها کاهش یابد. بسیاری از واحد های اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده اند.

دریک هالپنی استراتژیست سرمایه گذاری در بانک میتسوبیشی گفت: با توجه به شیوع گسترده کرونا در دنیا پیامد های اقتصادی قابل توجه آن، ریسک بالایی برای آغاز دور جدیدی از تنش ها بین قدرت های دنیای وجود دارد و وقوع چنین اتفاقی برای غرق کردن بازار های اقتصادی و اقتصاد دنیای کافی خواهد بود.

تا به امروز بیش از سه میلیون و 401 هزار و 318 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 239 هزار و 614 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشور های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 65 هزار و 776 نفر، ایتالیا با 28 هزار و 236 نفر، انگلیس با 27 هزار و 510 نفر، اسپانیا با 24 هزار و 824 نفر وفرانسه با 24 هزار و 594 نفر بوده است.

جیمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل در بانک آی ان جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کار ها در آمریکا، پیش بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی آمریکا تا منفی 13 درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال 2022 طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کار ها و فاصله گذاری ها خواهیم بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز های دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با افت 0.3 درصدی نسبت به روز قبل و در سطح 99.09 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.040 دلار اعلام شد.

با تداوم بسته ماندن کسب و کارها، آمار های رشد به طرز کم سابقه ای همه را ناامید می نمایند؛ در آمریکا برای نخستین بار از سال 2014 رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال جاری منفی شد که این رشد منفی 4.8 درصدی از زمان رکود عظیم سال 2009 تا به امروز بی سابقه بوده است. با این حال رییس بانک مرکزی آمریکا نسبت به بازگشت اقتصاد به سطح اولیه ثبات در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری نموده است.

اکنون بسیاری از کشور های اروپایی در حال آنالیز گزینه های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواهان تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند، اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد تا اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیافتد.

در اتریش سباستین کورتس، صدراعظم این کشور خاطرنشان کرد برای حمایت از کسب و کار های داخلی معافیت های اقتصادیاتی جدیدی در نظر گرفته و اختلاف درآمد دولت به وسیله افزایش اقتصادیات بر درآمد فعالیت شرکت ها و اتباع خارجی در این کشور جبران خواهد شد. کورتس هم چنین گفته است دولت وام های بیشتری در اختیار بنگاه های کوچک قرار خواهد داد تا بتوانند بر بحران کنونی غلبه نمایند.

رشد اقتصاد اتریش در سه ماهه نخست 2020 به منفی 2.5 درصد رسید که این نرخ رشد 0.8 درصد کمتر از نرخ رشد ثبت شده در فصل قبل و کمترین رشد فصلی ثبت شده درطول تاریخ معاصر این کشور بوده است.

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام نموده که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست سال جاری اقتصاد این کشور رشد منفی 5.8 درصدی را تجربه نموده که بسیار بیشتر از رشد منفی 3.5 درصدی پیش بینی شده و بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می گردد. پیش از این نیز این مرکز به دولت فرانسه هشدار داده بود که هر ماه قرنطینه سراسری در خاک این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی سه درصد کاهش پیدا کند.

در آلمان نیز شماری از اندیشکده های اقتصادی این کشور با هشدار به در پیش بودن سخت ترین سال اقتصادی چهار دهه اخیر از دولت خواسته اند تا اقدامات حمایتی بیشتری را برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر فعالیت کسب و کار های کوچک و متوسط و بازار کار در پیش گیرد. انتظار می رود پس از مدت ها، نرخ بیکاری آلمان از پنج درصد فرا برود.

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با افت 0.47 درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.250 دلار مبادله شد. یورو 1.15 درصد بالا رفت، اما با عبور از کانال 1.09 به 1.108 دلار رسید.

کریگ ارلام، تحلیل گر بازار در موسسه اواندا گفت: در روز های اخیر شاهد افزایش میل معامله گران به خرید دارایی های پرریسکتر با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری بوده ایم و این میتواند بر روی نرخ برابری دلار و دیگر ارز های امن مقابل سایر ارز ها تاثیر زیادی داشته باشد.

در معاملات بازار های ارزی دنیای، همچنین هر دلار با 0.16 درصد کاهش به 106.919 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.557 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 7.062 یوان چین اعلام شد.

منبع: فرارو

به "روز های بد دلار ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز های بد دلار ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید