اولین رساله دکتری با موضوع خبر خوب دفاع شد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات گفت: فراوری اخبار خوب ارزش های انسانی و اسلامی را در جامعه عمق می بخشد و نسبت به مطلع سازی و دست گذاشتن بر روی گرایش های فطری و ادراک زیباشناختی تأثیرگذار است.

اولین رساله دکتری با موضوع خبر خوب دفاع شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ خنده و شادی، ابراهیم رضایی دانشجوی دکترای علوم ارتباطات در جلسه دفاع رساله دکترای تخصصی با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانه ها که بعدازظهر دیروز در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار گردید، گفت: انتشار بی قاعده و پرتکرار اخبار منفی ، موجب ناامیدی و مانع حرکت انسان می شود. نتایج یک مطالعه نشان داده، به طور کلی انتشار اخبار منفی منجر به بروز علائم افسردگی در مخاطبان می شود.

وی گفت: حجم اخبار منفی امروزه بیشتر از اخبار مثبت و خوب دررسانه ها انعکاس می یابد که این مسئله ناامیدی، افسردگی و درماندگی را در افراد به همراه دارد.

رضایی اضافه نمود: بر اساس پژوهشی که در گذشته صورت گرفته، در ایران نرخ سرقت منزل به ازای هر هزار منزل 5، در انگلیس به ازای هر هزار منزل 20، و در استرالیا به ازای هر هزار منزل 25 است در حالی که میزان احساس امنیت شهروندان ایرانی نسبت به این دو کشور رقم پایین تری را نشان می دهد و این مسئله به فضای روانی و رسانه ای کشور برمی شود.

رضایی با بیان اینکه ایران در طول سال های پس از انقلاب اسلامی، همیشه در معرض جریان سازیهای منفی رسانه های خبری غرب بوده است گفت: بر همین اساس احتیاج به طراحی یک الگوی بومی برای فراوری اخبار داریم که در این پژوهش عنوان طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های اسلامی را برای آن انتخاب نموده ایم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ پژوهش علمی در جهان در موضوع خبر خوب انجام نشده، اضافه نمود: این مدل قرار است سبکی از روزنامه نگاری را معرفی کند که واقعیت ها را با تمام اجزا و شرایطش در مقابل دیدگان و قضاوت مردم قرار دهد.

وی اهداف اصلی تحقیق خود را ساخت سازه اصلی مفاهیم خبر خوب بر اساس آراء خبرگان و طراحی مدل خبر خوب برای بهره برداری در رسانه ها خواند و اعلام نمود: در این پژوهش که به روش گرانددتئوری (نظریه زمینه ای) انجام شد، با 23 تن از خبرگان علوم دینی، ارتباطات، خبر و رسانه، جامعه شناسی و روان شناسی کشور مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت.

این دانشجوی دکترای علوم ارتباطات با با بیان اینکه این مصاحبه ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی شد، گفت: در مرحله اول (کدگذاری باز) کدهای اولیه 23 مصاحبه استخراج و تدوین شد سپس کدهای اولیه به کدهای ثانویه تبدیل و چند کد ثانویه نیز تبدیل به یک کد مفهومی شد.

وی ادامه داد: در این تحقیق کدهای اولیه به تعداد 1127 کد استخراج شد، از میان این کدها تعداد 412 کد ثانویه معین شد، از میان کدهای ثانویه تعداد 207 کد مفهومی پدید آمد و در نهایت تعداد 31 مقوله در قالب 9 محور اصلی استخراج و نامگذاری شد.

طبقات پژوهش شامل پدیده اصلی (خبر خوب)، بستر حاکم (ساختار و شاخص های خبر خوب)، پیغامد (تاثیر خبر خوب بر مخاطب)، شرایط علّی (خبر خوب از دیدگاه دین/ خبر بد و خبر منفی)، راهبردها (فرایند فراوری خبر خوب، تهیه و تنظیم خبر خوب) و شرایط مداخله گر (خبرنگار خوب و توسعه خبر خوب) معین و تشریح شد.

این پژوهشگر تئوری بنیادی خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی را اینگونه عنوان نمود: خبر خوب خبری است مفید، منطقی، امیدآفرین، مسئولانه، منصفانه، دقیق و جامع که ضمن رعایت اصول حرفه ای خبرنویسی، با در نظر دریافت منافع ملی و ارزش های اسلامی فراوری و منتشر شده و در نهایت موجب پیشرفت کشور و تعالی مخاطبان می شود و به احتیاج آنان پاسخ می دهد.

رضایی با بیان اینکه آنچه خبر خوب را از دیگر اخبار متمایز می نماید محتوای آن است که برگرفته از تفکر و اندیشه خبرنگار و مدیران رسانه است، اعلام نمود: لذا برای آنکه همه خبرهایمان خوب شود، نباید در اجزای خبر درجا بزنیم بلکه باید فکر و نگاه مثبت اندیش، مومنانه، دلسوزانه، خیرخواهانه، آگاهانه و راهنمایی گرانه را در میان نویسندگان، گویندگان، تریبون داران، رهبران افکار و صاحبان خرد توسعه دهیم و کاری کنیم که رسانه نگاران به مثابه معلمان جامعه و رسانه به عنوان دانشگاه عمومی موجبات رشد و پیشرفت معنوی و فرهنگی مردم را فراهم نمایند و این کار احتیاجمند سرمایه گذاری در حوزه تربیت است.

وی گسترش رویکرد خبر خوب را یکی از روش ها و راهبردهای لازم برای خنثی سازی توطئه ها و سیاه نمایی ها علیه ایران خواند و اضافه نمود: چه خوب است که فرهنگ سازی حول محور خبر خوب و تبدیل خبر خوب به گفتمان مسلط جامعه را به عنوان هدف و آرمان خود برای مقابله با جبهه عظیم فرهنگی دشمنان قرار دهیم.

لازم به ذکر است در خاتمه این جلسه، با نظر داوران، رضایی پیروز شد با نمره عالی از رساله دکترای خود در موضوع خبر خوب دفاع کند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "اولین رساله دکتری با موضوع خبر خوب دفاع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین رساله دکتری با موضوع خبر خوب دفاع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید