افزایش بیش از 2 برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خدمات

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می دهد که تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر شده و بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب بیشترین سهم از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده اند.

افزایش بیش از 2 برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خدمات

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، طبق این آمار در 9 ماهه نخست سال جاری در مجموع بیش از 1219 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش های متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهیلات 626 هزار و 270 میلیارد تومانی در مدت مشابه سال قبل 94.8 درصد افزایش داشته است.

در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با افزایش 90.1 درصدی در 9 ماهه نخست سال جاری، به 362 هزار و 110 میلیارد تومان رسیده است. مقدار این تسهیلات در 9 ماه اول سال گذشته 190 هزار و 440 میلیارد تومان بوده است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش های متفرقه در 9 ماهه نخست سال گذشته، 30.4 درصد بوده که سال جاری این رقم به 29.7 درصد رسیده است.

این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل 40 درصد باشد.

تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در 9 ماهه نخست سال گذشته 120 هزار و 930 میلیارد تومان بوده که با 83.3 درصد افزایش به 221 هزار و 630 میلیارد تومان در 9 ماهه نخست سال جاری رسیده است.

با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش های یاد شده از 19.3 درصد در 9 ماهه ماه اول سال 1398 به 18.2 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در 9 ماهه نخست سال جاری سهم 39.5 درصدی از کل تسهیلات پرداختی، معادل 481 هزار و 340 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 123.8 درصد افزایش داشته است.

بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن وبازرگانی به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن 6.9 و 5.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده اند.

البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب 58.1 و 52.1 درصد نسبت به 9 ماهه اول سال گذشته افزایش داشته و به 84 هزار و 140 میلیارد و 70 هزار و 160 میلیارد تومان رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش بیش از 2 برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خدمات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بیش از 2 برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خدمات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید