احداث پارکینگ 70 هکتاری در مرز شلمچه-چذابه، مرز خسروی زیرساخت های مناسبی دارد، بازآفرینی شهری یکی از برنامه های اساسی دولت است

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور به شرح و تحلیل تمهیدات صورت گرفته در مورد اربعین حسینی پرداخت.

احداث پارکینگ 70 هکتاری در مرز شلمچه-چذابه، مرز خسروی زیرساخت های مناسبی دارد، بازآفرینی شهری یکی از برنامه های اساسی دولت است

، نوشین نثاری؛ کمتر از 2 ماه تا مراسم اربعین حسینی باقی مانده است، کوشش مسئولان این بوده تا تمام مسائل برای اربعین سال جاری برطرف گردد و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت و حماسه ای ماندگار خلق نمایند.

مجید عبداللهی، رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور معتقد است که مهم ترین گره در مرز خسروی، زیرساخت راه های مواصلاتی بخش منتهی به قصر شیرین است که خوشبختانه یک باند آن در سال قبل و روکش باند دوم آن سال جاری انجام شد.

او می گوید پارکینگ هایی برای سهولت در ورود و خروج زائران در نظر گرفته شده است و دیوارکشی، نشانه گذاری و روشنایی پارکینگ ها سال جاری تکمیل خواهد شد.

در ادامه متن مشروح این گفت وگو را بخوانید.

مرز خسروی زیرساخت های مناسبی برای راه های مواصلاتی دارد

برای رسیدگی به وضعیت زیرساخت های منتهی به مرز های مجاز در اربعین سال 1398، کمیته زیرساخت ستاد اربعین به عنوان یکی از کمیته های چهارده گانه فعالیت خود را از اربعین سال 97 آغاز کرد. این کمیته وظایف متفاوتی بر عهده دارد که یکی از آن وظایف تکمیل زیرساخت های راه از جمله احداث راه های مواصلاتی، روکش های موضعی، پارکینگ و غیره است.

بحث تأمین آب و برق به عنوان یکی از احتیاجمندی های جدی حوزه اربعین مدنظر نهاده شده است. برنامه ریزی هایی هم برای تعمیر فاضلاب مواکب در جهت منتهی به مرزها اجرا شده است، همچنین امور مربوط به ارتباطات و تلفن همراه یکی از احتیاجهای ضروری زائران تلقی می گردد که در این خصوص افزایش زیرساخت های مربوط به حوزه اربعین و کیفی سازی خدمات مورد احتیاج زائران از جمله اقدامات انجام شده است.

در حوزه راه های مواصلاتی، مرز خسروی زیرساخت های مناسبی دارد. مهم ترین گره ما در مرز خسروی، زیرساخت راه های مواصلاتی بخش منتهی به قصر شیرین بود که خوشبختانه یک باند آن سال قبل و روکش باند دوم آن سال جاری اجرا شده است.

تونل مرز ایلام-مهران سال جاری در دسترس خواهد بود

حوزه مرز ایلام-مهران به صورت جدی در دستور کار نهاده شده است. راه ایلام به مهران به دلیل کوهستانی بودن جهت و داشتن پل های بسیار، احتیاجمند یک کار فنی و اجرایی حرفه ای است. با هماهنگی پیمانکاران، حفاری یک تونل 740 کیلومتری به انتها رسیده و سال جاری به عنوان یک راه اضطراری در دسترس خواهد بود، امیدواریم دسترسی زائران به انتهاه مرزی نسبت به سال قبل با کیفیت مناسب تری فراهم گردد.

دیوارکشی، نشانه گذاری و روشنایی پارکینگ ها سال جاری تکمیل می گردد

سال جاری با جداسازی جهت ورود و خروج پارکینگ ها بسیاری از مسائل برطرف شده و فعالیت های عمرانی آن در حال اجرا است. در مرز شلمچه و چذابه یک پارکینگ 70 هکتاری وجود دارد که دیوارکشی، نشانه گذاری و روشنایی آن سال جاری تکمیل خواهد شد.

به دلیل سیل استان خوزستان آسیب جدی به زیرساخت های انتهاه مرزی چذابه وارد شد که راه های مواصلاتی آن تا انتها شهریور تعمیر خواهد شد، همچنین به دلیل استقبال چشمگیر زائران حسینی از مرز مهران برای رفتن به عتبات عالیات، توسعه زیرساخت های ارتباطی ایلام به طور جدی در دست پیگیری نهاده شد و مسئولان هم توجه ویژه ای به این استان و مرز مهران برای تکمیل و بهسازی زیرساخت های ارتباطی این جهت دارند.

بازآفرینی شهری یکی از برنامه های اساسی دولت است

طبق مطالعات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی، برای 534 شهر مطالعات مربوط به حاشیه نشینی بافت های فرسوده اجرا شده است، در گذشته ما صحبت از بازسازی و یا احیای یک مکانی می کردیم، اما امروزه نام آن را به بازآفرینی شهری تغییر دادیم. بازآفرینی شهری یکی از برنامه های اساسی دولت است و در دولت دوازدهم بر این موضوع بسیار تأکید و توجه شده است.

در حوزه حاشیه نشینی در چند بُعد می توان ساماندهی انجام داد که یکی از آن تغییر وضعیت کالبدی منطقه، برگزاری برنامه های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین و برنامه های مالی جمعیت ساکن است که به نظر من تا امروز کمتر به آن توجه شده و جزو ریشه ای ترین موضوعات ما تلقی می گردد.

در حال حاضر مطالبه جدی مردم در حوزه حاشیه نشینی، مباحث مربوط به حوزه کالبدی است. در مناطق حاشیه نشین سرانه دریافت شان از شهر کمتر است، بنابراین اولویت دولت، مدیریت شهری و دستگاه های مسئول به تعادل رساندن سرانه است.

رهبر معظم انقلاب یک الزامی را برای مجلس و دولت پیش بینی نموده بودند که طی 10 سال بافت های نامقاوم شهری را مقاوم کنیم، یعنی ما در سال 94 باید به 100 درصد می رسیدیم، اما در حال حاضر 13 درصد این کار اجرا شده است و عدم انجام آن را می توان به دلایل ساختاری، بودجه ای و مدیریتی ربط داد.

طبق برنامه ستاد مناطق سیل زده تعمیر واحدها تا انتها مرداد و احداث واحدهای مسکونی تا انتها سال جاری انجام می گردد.

مهاجرت در میان روستاییان پلکانی شد

روستا های واقع در حریم یکی از نقاط تمرکز و جذب جمعیت کشور بشمار می رود، برآورد اولیه ما از آمار روستا های واقع در حریم حدود 3990 روستاست، در حال حاضر شاهد پلکانی شدن مهاجرت در میان روستاییان هستیم و رشد روستا های واقع در حریم به 6 درصد رسیده است، همچنین دولت، وزارت کشور را موظف به تدوین برنامه ای برای روستاییان نموده است که سال قبل این وزارتخانه برنامه ساماندهی روستا های واقع در حریم را مکتوب و تکالیف مربوط به دستگاه ها را تعیین کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "احداث پارکینگ 70 هکتاری در مرز شلمچه-چذابه، مرز خسروی زیرساخت های مناسبی دارد، بازآفرینی شهری یکی از برنامه های اساسی دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث پارکینگ 70 هکتاری در مرز شلمچه-چذابه، مرز خسروی زیرساخت های مناسبی دارد، بازآفرینی شهری یکی از برنامه های اساسی دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید