آتامبایف پس از دیدار با پوتین: حامیان من باید بتوانند با آرامش برای انتخابات آماده شوند

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، آلماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان، نتایج دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را گفت.

آتامبایف پس از دیدار با پوتین: حامیان من باید بتوانند با آرامش برای انتخابات آماده شوند

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل وبلاگ خنده و شادی، به نقل از فرغانه، پوتین پس از دیداری که در روز 24 جولای برگزار گشت، گفت که او آتامبایف را به تحرکات سیاسی داخلی توصیه نمی کند. رئیس جمهور فدراسیون روسیه توضیح داد: کشور به ثبات سیاسی نیاز دارد. و همه مردم باید پیرامون رئیس جمهور فعلی متحد شوند و به توسعه اوضاع کمک کنند.

آتامبایف گفت: ما درباره وضعیت قرقیزستان و منطقه و در مورد نیاز به ثبات سیاسی در کشور صحبت کردیم. اینکه هر دو طرف درگیر باید برای این امر تلاش کنند. و ما همچنین معتقدیم که این یک راه دو طرفه است. سپس او که عبارتی را که مکررا در ماه های اخیر تکرار کرده بود، اضافه کرد: دولت کنونی باید به حوزه حقوقی بازشود.

آتامبایف گفت: حامیان من باید بتوانند با آرامش برای انتخابات آماده شوند. ولادیمیر پوتین قصد دارد در مورد این موضوع با سورنبای جین بیک اوف صحبت کند. به زعم ما، به محض اینکه شاهد چنین گام هایی از جین بیک اوف باشیم، دستور کار اپوزیسیون بلافاصله تغییر خواهد کرد. به عقیده رئیس جمهور سابق، ثبات در کشور زمانی اتفاق می افتد که مردم ببینند که دولت کنونی برای خیر کشور کار می کند و اپوزیسیون بی سر و صدا برای انتخابات آینده آماده می شود. آتامبایف گفت: ما، همانطور که در سخنرانی 3 جولای وعده داده بودیم، تا ماه سپتامبر منتظر اقدامات مشخصی از سوی مقامات هستیم.

در این سخنرانی، طرفداران آتامبایف تعدادی از خواسته های سیاسی را برای مقامات مطرح کردند: جلوگیری از حکومت خانوادگی جین بیک اوف و ماترائیموف، تغییر رئیس دفتر دادستانی کل و کمیته دولتی امنیت ملی، اصلاح نظام اجرای قانون، آزاد کردن کنندگان مخالف دولت کنونی. در غیر این صورت، اپوزیسیون قول داد در ماه سپتامبر شروع به برگزاری اعتراضات گسترده کند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری در قرقیزستان در سال 2023 برگزار خواهد شد، که آتامبایف نمی تواند در آن شرکت نماید- مطابق با قانون سال 2011، هر فردی یکبار در طول عمر خود می تواند به پست ریاست جمهوری برسد. حامیان آتامبایف امید زیادی به انتخابات مجلسی سال 2020 بسته اند، به ویژه اینکه با توجه به قانون اساسی، قرقیزستان یک جمهوری مجلسی است. اما در جریان رویارویی میان آتامبایف و جین بیک اوف، حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان (SDPK)، به ریاست رئیس جمهور سابق، تقسیم شده و او خود مجبور به قطع ارتباط با حزب شد. این امر موجب مطرح شدن سوالاتی در مورد مشارکت حزب سوسیال دموکرات در انتخابات می شود.

وضعیت سیاسی در قرقیزستان در ماه ژوئن، زمانی که مجلس قرقیزستان آتامبایف را از مصونیت محروم کرد و او تهدید به دستگیری شد، تشدید شد. حامیان رئیس جمهور سابق، در محل اقامت او در روستای کوی تاش ستاد مردمی سازماندهی کردند. او خود را به این برنامه ها واکنشی نشان نداده است. در 24 جولای، آتامبایف توانست از طریق پایگاه هوایی کانت روسی به روسیه پرواز کرد. او تاکید کرد که در 25 جولای قطعا به کشور باز خواهد گشت.

شیرین ابوذر

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آتامبایف پس از دیدار با پوتین: حامیان من باید بتوانند با آرامش برای انتخابات آماده شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتامبایف پس از دیدار با پوتین: حامیان من باید بتوانند با آرامش برای انتخابات آماده شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید