90 درصد ایرانی ها کمبود ویتامین D دارند

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، لاریجانی گفت: پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک است که با کاهش حجم استخوان موجب به هم ریختگی وضعیت بدن و شکستگی استخوان می گردد.

90 درصد ایرانی ها کمبود ویتامین D دارند

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ خنده و شادی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در سنپوزیوم ملی استئوپروز که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید، اظهار کرد: در استئوپروز یا پوکی استخوان اقدامات وسیعی صورت می گیرد و مدیریت تشخیص و درمان مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک است که با کاهش حجم استخوان موجب به هم ریختگی وضعیت بدن و شکستگی استخوان می گردد، برای مثال تعادل یک خانم مسن با یک سرفه به هم می خورد و فرد سقوط می نماید که در موارد بسیاری منجر به شکستگی استخوان می گردد.

لاریجانی بیان نمود: ژنتیک و رژیم غذایی در پوکی استخوان بسیار موثر هستند به طوریکه 70 درصد تراکم استخوان را ژنتیک می سازد؛ همچنین مصرف سیگار و فعالیت بدنی نیز در پوکی استخوان تاثیر گذار هستند و به دلیل نقش ژنتیک در پوکی استخوان در جهان مطالعات زیادی روی این موضوع انجام می دهند.

شیوع پوکی استخوان در کشور رو به افزایش است

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران حدود 80 الی 90 درصد جمعیت کمبود ویتامین D دارند، گفت: شیوع پوکی استخوان در کشور رو به افزایش است و باید توجه داشت که پوکی استخوان عوارضی دارد که بسیار مهم هستند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران مسن شدن جمعیت، کاهش فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی نامناسب را عوامل موثر در رشد پوکی استخوان در کشور دانست.

لاریجانی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان منجر به مرگ می گردد که به همین دلیل باید به تشخیص و پیشگیری و درمان پوکی استخوان توجه ویژه ای داشته باشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: راه چاره های تشخیص پوکی استخوان متفاوت است رادیولوژی پیشرفته پوکی استخوان را نشان می دهد، اما باید توجه داشت که روش کیوسی تی در تشخیص پوکی استخوان بسیار دقیق است، MRI نیز تا حدودی پوکی استخوان را نشان می دهد سونوگرافی یاری کننده است، اما دقت آن بالا نیست.

او گفت: برای درمان پوکی استخوان راهنمای بالینی تدوین شده است و باید از این راهنما برای تشخیص، پیروی کرد. چون پوکی استخوان بیماری خاموشی است؛ کمتر از 25 درصد مبتلایان در بازه زمانی دو ساله درمان را ادامه می دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در معرض آفتاب قرار دریافت، ورزش و مصرف کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان موثر هستند، همچنین جلوگیری از سقوط سالمندان در پیشگیری از شکستگی ناشی از پوکی استخوان موثر است. همچنین ورزش هایی وجود دارد که در حفظ تعادل فرد یاری می نماید و در پیشگیری از سقوط موثر است.

او در سرانجام گفت: تجویز کلسیم و ویتامین D در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر هستند.

منبع:باشگاه وبلاگ خنده و شادی

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "90 درصد ایرانی ها کمبود ویتامین D دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد ایرانی ها کمبود ویتامین D دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید