6 پروژه مهم برای تکثیر و اصلاح نژادهای برتر دام های بومی کشور

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، با حمایت معاونت علمی و فناوری 6 پروژه با هدف تکثیر و اصلاح نژادهای برتر از دام های بومی کشور اجرایی می شود.

6 پروژه مهم برای تکثیر و اصلاح نژادهای برتر دام های بومی کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ خنده و شادی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمارها مبین این موضوع است که مصرف سالیانه گوشت قرمز در کشور بیش از یک هزار تن است. و بیش از 150 هزار تن گوشت قرمز ، از مبادی رسمی و قانونی، وارد کشور می شود. مطابق با این آمار، سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر ایرانی رقمی بیش 25 / 12 کیلوگرم در سال است که در مقایسه با کشورهای اروپایی عددی ناچیز و کم است.

به همین دلیل حرکت به سمت خودکفایی در تولید گوشت قرمز مورد نیاز کشور، گامی بسیار مهم در راستای تامین امنیت غذایی کشور از یک سو و اصلاح الگوی تغذیه مردم از سوی دیگر است.

با توجه به کاربردهای فناوری های زیستی از جمله انتخاب ژنومی در تکثیر دام های ممتاز، شبیه سازی، تولید خارج رحمی جنین و تلقیح مصنوعی برنامه تولید گوشت قرمز و سایر محصولات جانبی حاصل از پرورش دام با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی فعال در این حوزه از جمله رویان دام اسپادانا، دام گستر پیشگام، رهیافت دانش ایرانیان، پارس رویش و گروه مبارک اندیش مورد توجه ویژه قرار گرفت.

با توجه به این موضوع و همچنین با در نظر دریافت اهمیت ویژه حفظ نژادهای برتر دام های بومی کشور و نیز افزایش میزان باروری و اصلاح نژاد دام های ایرانی طرح های محتلفی در اولویت برنامه های تولید گوشت قرمز قرار گرفته است.

1. تکثیر گاوهای نژاد برتر

یکی از برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه اجرای پروژه تکثیر گاوهای نژاد برتر است. طرحی که قرار است به تولید 300 هزار تن گوشت در کشور منجر شود. اجرای کامل این برنامه طی 4 سال، 2 هزار میلیون دلار ارزش افزوده و یکصد شغل پایدار در کشور ایجاد خواهد کرد.

2. تولید نژادهای برتر شیری

تولید 100 هزار تن شیر از نژادهای برتر شیری برنامه دیگر ستاد در این حوزه است. طرحی با اشتغالزایی یکصد نفره برای کشور.

3. تکثیر گوسفندهای نژاد برتر

برنامه دیگری که برای اصلاح نژادهای برتر از دام های بومی کشور در حال اجرا است، برنامه تکثیر گوسفندهای نژاد برتر است. این برنامه نیز مقرر شده که طی 5 سال اشتغالزایی 100 نفره در کشور ایجاد کند.

4. تولید هورمون های تولید مثل دام

2 پروژه تولید هورمون های تولید مثل دام نیز در ذیل این برنامه اجرایی می شود. طرح هایی که 50 شغل پایدار در کشور ایجاد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "6 پروژه مهم برای تکثیر و اصلاح نژادهای برتر دام های بومی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 پروژه مهم برای تکثیر و اصلاح نژادهای برتر دام های بومی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید