4 روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، برترین روش شستن ظروف چوبی و بامبو چیست؟ آیا چیزی در خصوص روش ضدعفونی و براق کردن ظروف چوبی می دانید؟ چه نکاتی برای نگهداری از ظروف چوبی اهمیت دارد و شیوه تمیز کردن ظروف چوبی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران می توانید با روش صحیح شستشوی ظروف چوبی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو پاسخ خواهیم داد.

4 روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو

نکاتی در خصوص نگهداری از ظروف چوبی و بامبو

ظروف چوبی و بامبو برخلاف ظروف شیشه ای و فلزی احتیاج به مراقبت دارند. قرار گرفتن در معرض رطوبت و خشکی شدید می تواند به آن ها آسیب وارد کند و حرارت زیاد موجب خراب شدن آن گردد. اگرچه ظروف بامبو و چوبی استحکام بالایی دارند اما رعایت نکردن بعضی نکات ساده می تواند عمر این ظروف را تا مقدار زیادی کاهش دهد.

هیچ گاه از ظروف چوبی در فر و مایکروویو استفاده نکنید. شما می توانید تنها برای سرو کردن غذاهای سرد و یا ولرم از این ظروف بهره ببرید. معمولاً توصیه می گردد سوپ و غذاهای داغ را در ظروف چوبی نریزید. حرارت مستقیم می تواند به ظروف چوبی و بامبو آسیب وارد کند.

برای قرار دادن چندین ظرف چوبی یا بامبو روی هم، حتماً یک لایه حوله کاغذی یا ضربه گیر بین ظروف قرار دهید تا از تجمع رطوبت بین آن ها جلوگیری کند. اگر سطح کاسه بامبو یا چوبی شما چسبناک شده است، می توانید از آبلیمو و یک برس نرم برای از بین بردن آن بهره ببرید. سپس ظرف را آبکشی کرده و خوب خشک کنید. بهتر است بعد از هر شستشو ظرف بامبو یا چوبی را به مقداری روغن مخصوص ظروف چوبی آغشته کنید تا عمر آن طولانی تر گردد.

اطلاع از آخرین مطالب مجذوب نماینده و پرطرفدار

نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو

آشنایی با روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو موجب می گردد تا این ظروف برای مدت زمان بیشتری ظاهر زیبای خود را حفظ نمایند. سعی کنید همواره ظروف چوبی و بامبو را بلافاصله بعد از کثیف شدن، تمیز نمایید تا لکه ها به عمق ظروف نفوذ ننمایند و ظاهر بدی پیدا ننمایند.

1- ظروف چوبی و بامبو را به کف آغشته کنید

به عنوان راهنمای نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو باید بدانید که استفاده از سیم ظرفشویی و اسکاچ های خشن برای این کار به هیچ عنوان مناسب نیست. این کار موجب خراشیده شدن سطح ظروف می گردد و ظاهر آن را تحت تأثیر قرار می دهد. تنها در زمانی می توانید از این نوع اسکاچ ها استفاده نمایید که کف ظرف شما رسوب سختی چسبیده باشد.

برای تمیز کردن ظروف چوبی و بامبو می توانید از یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی بهره ببرید. برای این کار باید اسفنج را به آب گرم آغشته کنید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی روی آن بریزید و سپس با استفاده از آن، کاسه را تمیز کنید.

2- برای آبکشی ظروف چوبی و بامبو از آب گرم بهره ببرید

برای شستن کاسه های بامبو و چوبی هیچ گاه این ظروف را در آب غوطه ور نکنید. کاسه های چوبی و بامبو آب را به راحتی جذب می نمایند و از همین رو به هیچ عنوان نباید آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا به مدت زیاد زیر آب بگیرید. برای آبکشی ظروف چوبی و بامبو بهتر است از آب گرم بهره ببرید و ظرف را سریع آب بکشید و بیشتر از 5 ثانیه زیر آب نگیرید.

3- ظروف چوبی و بامبو را کاملاً خشک کنید

بعد از ضدعفونی و شستن ظروف چوبی و بامبو باید آن را با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید. از قلم نیاندازید که چوب رطوبت را به راحتی در خود نگه می دارد، بنابراین ظروف را با دقت خشک کنید. سپس ظروف چوبی و بامبو را روی قفسه ظروف قرار دهید تا کاملاً در معرض هوا خشک گردد. هیچ گاه ظروف چوبی نم دار را داخل کابینت قرار ندهید، زیرا این کار موجب ایجاد کپک و آُسیب تماشا ظروف می گردد.

4- تمیز کردن عمقی ظروف چوبی و بامبو با نمک و آبلیمو

یک روش مؤثر دیگر برای تمیز کردن ظروف چوبی و بامبو استفاده از ترکیب نمک و آبلیمو است. برای این کار باید مقداری نمک دانه درشت روی ظروف بریزید. سپس یک لیمو را از وسط برش دهید و روی سطح ظرف بکشید. در پایان ظرف را با استفاده از آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی بشویید و آبکشی کنید. استفاده از آبلیمو و نمک موجب ضدعفونی ظروف می گردد و ظرف شما را به صورت سطحی لایه برداری می نماید. این کار بعلاوه موجب از بین بردن بوی بد ظروف چوبی و بامبو نیز می گردد.

دلیل چرب کردن ظروف بامبو و چوبی

خشک شدن ظروف بامبو و چوبی موجب ترک خوردن آن ها می گردد. به منظور جلوگیری از خشکی این ظروف معمولاً باید آن ها را به روغن های مخصوصی آغشته کنید. معمولاً برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو از انواع روغن های معدنی و موم زنبور عسل استفاده می گردد.

استفاده از روغن های گیاهی برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو چندان مناسب نیست. زیرا این روغن ها خیلی زود فاسد می شوند و بوی بدی پیدا می نمایند. برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو باید یک پارچه نرم را به روغن آغشته کنید و یک لایه سبک روی ظروف بمالید. سپس اجازه دهید روغن برای 1 ساعت تا یک شب روی ظروف بماند و بعد آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

روغن مخصوص ظروف چوبی و بامبو

برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو باید از روغن های معدنی تصفیه شده و روغن های گیاهی مخصوص چرب کردن چوب بهره ببرید. معمولاً روغن پالم خوراکی و روغن بامبو نیز برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو بسیار مناسب هستند. بهتر است برای ظروف چوبی و بامبو از روغن های طبیعی مبتنی بر پایه سلامت و بی ضرر استفاده گردد تا بعد از استفاده از آن نگران استفاده از ظروف چوبی نباشید.

آیا ظروف بامبو قابل شستشو هستند؟

شستن ظروف بامبو با آب مسئله ای برای آن ها ایجاد نمی نماید اما به شرطی که کمتر از 5 ثانیه زیر آب گرفته شوند و زود خشک شوند. خیس کردن بیش از حد این ظروف موجب ایجاد ترک و شکاف روی آن ها می گردد و عمر ظروف بامبو را کاهش می دهد. اگر هر بار بعد از استفاده از ظروف بامبو آن ها را به سرعت بشویید و خوب خشک کنید، هیچ مسئله ای نخواهند داشت و ظاهر خود را نیز تا مدت زمان زیادی حفظ می نمایند.

توجه داشته باشید که ظروف بامبو به هیچ عنوان نباید در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند، زیرا قرار گرفتن در معرض شوینده های قوی، حرارت بالا و بعلاوه خیس شدن ظروف بامبو به مدت طولانی موجب خراب شدن این ظروف می گردد.

سخن پایانی اینکه آشنایی با روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو موجب می گردد تا این ظروف برای مدت زمان بیشتری سالم بمانند و ظاهر زیبای خود را حفظ نمایند. هر چند که مقاومت ظروف بامبو در برابر آب نسبت به ظروف چوبی بیشتر است، اما به هر حال طرز شستن ظروف چوبی شباهت زیادی به روش شستن ظروف بامبو دارد و هر دوی آن ها باید به سرعت بعد از شستشو خشک شوند.

در خصوص روش شستن ظروف بامبو و چوبی به یاد داشته باشید که هیچ گاه از شوینده های قوی و آب جوش برای این کار استفاده نکنید، زیرا این موضوع موجب آسیب تماشا به ظرف شما می گردد.

سوالات متداول

چرا ظروف چوبی و بامبو باید چرب شوند؟

خشک شدن ظروف بامبو و چوبی موجب ترک خوردن آن ها می گردد. به منظور جلوگیری از خشکی این ظروف معمولاً باید آن ها را به روغن های مخصوصی آغشته کنید.

مهم ترین نکته در نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو چیست؟

مهم ترین نکته ای که باید در خصوص روش صحیح شستشوی ظروف بامبو و چوبی بدانید این است که به هیچ عنوان از آب فراوان و اسکاچ سخت و زبر استفاده نکنید و بعد از شستن ظروف حتماً آن را به خوبی خشک کنید.

دلیل ترک خوردن ظروف بامبو چیست؟

مهم ترین نکته ای که در خصوص نگهداری از ظروف چوبی و بامبو اهمیت دارد، خیس نگه نداشتن و چرب کردن این ظروف است. خشک شدن بیش از حد ظروف چوبی و بامبو و بعلاوه خیس نگه داشتن آن ها موجب ترک خوردن این ظروف می گردد.

منابع: hunker، wikihow

نوشته های مرتبط

روش ها و تکنیک های خرید به صرفه

خرید به صرفه شب عید خود را با این تکنیک ها انجام دهید

امشب سحری ماه رمضان را از دست ندهید

روش های جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی

منبع: افق کوروش

به "4 روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید