درمان فوری دندان درد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، روش هایی که برای درمان فوری دندان درد در خانه به کار می برید، برای مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که درد امان شما را بریده است و می خواهید هرچه زودتر درد دندان خود را کم کنید. بهتر است همواره با مراقبت های درست از دندانتان از این مشکل پیشگیری کنید و به صورت مرتب پیش دندان پزشک خود ویزیت شوید. بااین حال اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که به دندانپزشک دسترسی ندارید و از درد دندان هم رنج می برید، می توانید از چند راه چاره خانگی برای درمان دندان درد فوری بهره ببرید و در سریع ترین زمان ممکن، خود را به مطب دندان پزشکی برسانید.

درمان فوری دندان درد

درمان های خانگی مشکل دندان درد را حل نمی نمایند؛ اما می توانند در تسکین فوری دندان درد تاثیرگذار باشند. پوسیدگی دندان، عفونت، پرکردگی های شل یا شکسته و بعلاوه عقب نشینی لثه می توانند باعث ایجاد درد در دندان و دهان شوند.در خانه همه ما ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که بتوان از آن ها برای درمان سریع دندان درد استفاده کرد. برای مثال برخی از گیاهان دارای خواص بی حس نماینده و ضدعفونی نماینده هستند. این گیاهان می توانند در تسکین فوری دندان درد موثر باشند.

در این مقاله از بلاگ وبلاگ خنده و شادی به معرفی برخی از این موارد که می توانند به درمان فوری درد دندان در خانه یاری نمایند، می پردازیم.

درمان فوری دندان درد در خانه

1) درمان فوری دندان درد با آب نمک

اولین کاری که می توانید برای درمان فوری دندان درد انجام دهید، استفاده از آب نمک است. در یک فنجان آب گرم، مقداری نمک بریزید. سپس دهان خود را با این آب نمک بشویید. این کار به جلوگیری از رشد باکتری در داخل دهان یاری می نماید. بعلاوه غرغره آب نمک فواید درمانی دارد و می تواند در تسکین فوری درد دندان موثر باشد.

حتما بخوانید: معرفی داروهای دندان درد که شما را نجات می دهند

2) داروهای مسکن

می توانید از داروهای بدون نسخه برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید.

3) درمان فوری دندان درد با سیر تازه

یک حبه سیر را له کنید و آن را روی قسمتی که درد می نماید، قرار دهید. این کار باعث می گردد باکتری های موجود در آن ناحیه از بین برود و حس بهتری ایجاد کند. شما می توانید با اضافه کردن کمی نمک به سیر له شده، اثرات این روش را برای درمان فوری درد دندان بیشتر کنید.

4) درمان فوری دندان درد با میخک یا روغن میخک

میخک و روغن آن دارای خواص ضدالتهابی هستند. برای درمان فوری دندان درد با میخک، کافی ست کمی میخک آسیاب شده را در کنار دندانی که درد می نماید بگذارید. با گذشت زمان کوتاهی، درد شما کمتر می گردد. شما حتی می توانید میخک کامل را در دهان قرار دهید و آن را بجوید. میخک له شده را تا حد امکان نزدیک دندانی که درد می نماید نگه دارید.

برای تسکین فوری دندان درد با استفاده از روغن میخک، می توانید چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و روی محل درد قرار دهید.

حتما بخوانید: علائم و روش های عفونت دندان

5) درمان فوری دندان درد با زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدعفونی نماینده و ضدالتهابی طبیعی ست. برای تسکین فوری دندان درد با زردچوبه مقداری آب به پودر زردچوبه اضافه کنید و خمیر به دست آمده را روی دندان بگذارید.

6) درمان فوری دندان درد با جوز هندی

جوز هندی دارای خواص ضدالتهابی ست که می تواند به تسکین دندان درد یاری کند. برای این کار پودر جوز هندی را روی دندان بمالید و اجازه دهید مدتی آنجا بماند. بعد از مدتی دهان خود را بشویید.

شما می توانید از روغن جوز هندی هم برای درمان فوری درد دندان استفاده کنید. یک قطره اسانس جوز هندی را روی گوش پاک کن بریزید و آن را روی لثه ای که اطراف دندان دردناک را احاطه نموده است، بمالید. در صورت لزوم می توانید این کار را چند بار تکرار کنید.

7) درمان فوری دندان درد با نعنا

از جوشانده نعنا می توانید برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید. جوشانده را از صافی رد کنید و اجازه دهید خنک گردد. سپس از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. می توانید برای تسکین درد، این کار را چند بار دیگر انجام دهید. اگر چای کیسه ای نعناع فلفلی استفاده شده در خانه دارید، می توانید آن را چند دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس روی دندان آسیب دیده بگذارید.

استفاده از یک پنبه که به چند قطره روغن نعناع فلفلی آغشته شده است هم می تواند در تسکین فوری درد دندان موثر باشد.

حتما بخوانید: خوراکی های مضر برای دندان

8) درمان فوری دندان درد با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یکی از اسانس های قوی ست که می تواند درد دندان را به طور موقت تسکین دهد. این روغن خاصیت ضدعفونی نمایندگی دارد و می تواند در کاهش تورم و درد موثر باشد. در این روش برای تسکین فوری دندان درد، می توانید از یک گوش پاک کن استفاده کنید.

9) درمان فوری دندان درد با بابونه

بابونه خواص ضدالتهابی دارد و به تسکین تورم یاری می نماید. می توانید از یک چای کیسه ای بابونه استفاده کنید و بعد از آن که خنک شد، از آن به عنوان دهانشویه برای تسکین فوری درد دندان استفاده کنید.

10) درمان فوری دندان درد با چای کیسه ای

یک چای کیسه ای مرطوب را روی دندان خود قرار دهید تا به کاهش تورم و درد یاری کند. اگر به سرما حساس نیستید، می توانید برای تسکین فوری دندان درد خود ابتدا کیسه چای را در آب سرد قرار دهید و سپس آن را روی دندانتان بگذارید.

11) درمان فوری دندان درد با زنجبیل

چند قطره آب به پودر زنجبیل و فلفل کاین اضافه کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. یک تکه پنبه را به این خمیر آغشته کنید و روی دندان بمالید. توجه داشته باشید که این خمیر نباید به لثه برخورد کند تا باعث ایجاد تحریک نگردد. بعلاوه می توانید برای تسکین فوری دندان درد، ریشه زنجبیل را در آب بجوشانید؛ سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

12) درمان فوری دندان درد با پیاز

یک تکه از پیاز خام را برش بزنید و روی دندان قرار دهید. این کار را دو بار در روز و هر بار به مدت چند دقیقه انجام دهید. این کار به ازبین بردن میکروب های تولیدنماینده درد یاری می نماید و در تسکین فوری درد دندان موثر است.

13) درمان فوری دندان درد با روغن درخت چای

درخت چای یک گیاه بومی در استرالیاست و نباید آن را با چای معمولی اشتباه بگیرید. روغن این گیاه خواص زیادی دارد. شما می توانید از این روغن برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید. کافی ست این روغن را به یک تکه پنبه بمالید و آن را در محل درد قرار دهید.

برای درمان فوری دندان درد با روغن درخت چای، بعلاوه می توانید چند قطره از این روغن را در یک لیوان آب گرم بریزید و با آن دهان خود را بشویید. مراقب باشید چیزی از این نوشیدنی را قورت ندهید. این روغن می تواند به لثه های شما نفوذ و به بی حس شدن اعصاب شما یاری کند

حتما بخوانید: 9 روش خانگی برای سفید کردن دندان

14) درمان فوری دندان درد با نمک و فلفل

کمی فلفل سیاه آسیاب شده را با مقداری مساوی از نمک مخلوط کنید و کمی آب بریزید. خمیر درست شده را برای تسکین فوری دندان درد به کار ببرید. اگر لثه تان به این خمیر آغشته شد، آن را پاک کنید.

15) درمان فوری دندان درد با استفاده از یخ

چند تکه یخ را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک حوله نازک دور آن بپیچید. برای تسکین فوری دندان درد، کیسه یخ را در سمتی که درد می نماید قرار دهید. این کار به بی حس کردن اعصاب برای کاهش درد یاری می نماید. کمپرس سرد می تواند تورم اطراف دندان را کاهش دهد.

16) درمان فوری دندان درد با دارچین

دارچین دارای خواص ضدمیکروبی ست و می تواند به عنوان یک مسکن خفیف عمل کند. برای درمان فوری دندان درد، 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را با 5 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. روزی چند بار از این خمیر چسبناک را روی دندان بمالید تا درد از بین برود.

دومین روشی که می توانید از دارچین برای تسکین فوری درد دندان استفاده کنید، خیساندن چوب دارچین در آب گرم و سپس نوشیدن آن است.

17) درمان فوری دندان درد با سیب زمینی

یک برش از سیب زمینی پوست کنده را روی دندان خود قرار دهید. بعلاوه می توانید با سیب زمینی و سنگ نمک یک خمیر درست کنید و از این روش برای تسکین فوری دندان درد خانگی استفاده کنید.

18) درمان فوری دندان درد با خیار

بهتر است از یک خیار سرد برای تسکین فوری درد دندان استفاده کنید. اما اگر به سرما حساس هستید می توانید ابتدا خیار را به دمای اتاق برسانید و سپس یک برش از آن را روی دندان قرار دهید. شما می توانید خیار را له کنید و با سنگ نمک یک خمیر بسازید و این خمیر را روی دندان بمالید.

19) درمان فوری دندان درد با جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضدالتهابی ست. بعلاوه از خواص ضدباکتریایی بهره می برد که می تواند به درمان عفونت لثه یاری کند. برای تسکین فوری دندان درد، یک تکه پنبه را مرطوب و به جوش شیرین آغشته کنید؛ سپس روی دندانی که درد می نماید، قرار دهید.

بعلاوه برای درمان فوری درد دندان می توانید با یک لیوان آب گرم و یک قاشق چای خوری جوش شیرین، دهانشویه درست کنید و با آن دهان خود را شستشو دهید.

20) درمان فوری دندان درد با روغن نارگیل

اول صبح قبل از آن که چیزی بخورید یا بنوشید، حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 20 دقیقه در دهان خود بچرخانید. بعد از آن، دهانتان را با آب گرم بشویید و مسواک بزنید. این کار را می توانید دو بار در روز برای تسکین فوری دندان درد انجام دهید.

21) درمان فوری دندان درد با روغن زیتون

ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی ست که به کاهش درد و التهاب شما یاری می نماید. برای تسکین فوری درد دندان، می توانید یک تکه پنبه را به روغن زیتون آغشته کنید و چند بار در روز آن را روی دندان قرار دهید.

22) درمان فوری دندان درد با آویشن

اگر به اسانس آویشن دسترسی دارید، می توانید برای تسکین فوری درد دندان، چند قطره از آن را روی پنبه بریزید. قبل از آن که پنبه را در دهان بگذارید، با ریختن چند قطره آب روی اسانس آویشن، آن را رقیق کنید.

بعلاوه برای درمان فوری دندان درد با آویشن، می توانید یک قطره اسانس آویشن را در یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان یک دهانشویه استفاده کنید.

برای خرید آویشن از وبلاگ خنده و شادی کلیک کنید!

23) درمان فوری دندان درد با گشنیز

گشنیز خواص ضدباکتریایی دارد و می تواند در بهبود زخم های دهان و دندان درد موثر باشد. 1 یا 2 قاشق غذاخوری تخم گشنیز را با 4 لیتر آب بجوشانید تا فقط یک لیتر باقی بماند. از این مایع به عنوان دهانشویه برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید.

24) درمان فوری دندان درد با آلوئه ورا

گفته می گردد آلوئه ورا دارای خواص ضدباکتریایی طبیعی ست و می تواند میکروب هایی را که باعث پوسیدگی دندان می شوند، از بین ببرد. برای تسکین فوری درد دندان، کمی ژل آلوئه ورا را روی ناحیه دردناک دهان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

25) درمان با فلفل قرمز (فلفل کاین)

فلفل کاین نوعی فلفل قرمز تند محسوب می گردد که با فلفل دلمه ای و فلفل هالوپینو ارتباط نزدیکی دارد. این فلفل عموما به رنگ قرمز دیده می گردد. شاید استفاده از یک غذای تند مثل فلفل کاین برای درمان دندان درد ایده عجیبی به نظر برسد. با این حال گفته می گردد این فلفل می تواند در کاهش درد شما موثر باشد. برای درمان با فلفل قرمز کافی ست با استفاده از آب و این فلفل، یک خمیر درست کنید و روی دندان خود قرار دهید.

دلایل اصلی دندان درد

دندان درد آن قدر عذاب آور است که نباید حتی نصیب گرگ بیابان گردد. برای همین شاید بد نباشد با دلایل اصلی دندان درد آشنا شوید تا شاید بتوانید از آن جلوگیری کنید. با برخی از این دلایل در ادامه آشنا می شوید:

حفره یا پوسیدگی دندان

حفره دندان شایع ترین علت دندان درد است. حفره ها معمولا به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شوند (مسواک نزدن یا نخ دندان نکشیدن به صورت منظم). سوراخ کوچکی که در دندان شما ایجاد می گردد می تواند به مرور زمان بزرگ تر و عمیق تر گردد. حفره ها بعلاوه زمانی ایجاد می شوند که بزاق شما با غذاهای شیرین مخلوط و دندان شما خورده می گردد.

حفره ها ممکن است در ابتدا خیلی معین نباشند. به همین علت ممکن است نتوان زودهنگام آن ها را تشخیص داد که همین مسئله باعث می گردد احتمال دندان درد افزایش یابد؛ بنابراین به صورت مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید تا از رشد حفره ها جلوگیری نموده باشید.

آبسه دندان

آبسه دندان نوعی عفونت داخل دندان است که به نوک ریشه یا اطراف ریشه رسیده است. آبسه می تواند باعث ایجاد لثه های متورم، درد شدید، ریشه عفونی و حتی از دست دادن احتمالی استخوان در محل عفونت گردد. اگر هر یک از علائم زیر را داشته باشید ممکن است دچار آبسه شده باشید و باید به دندان پزشک مراجعه کنید:

  • تورم لثه
  • قرمزی یا تیره شدن لثه
  • احساس درد هنگام فشاردادن روی دندان آسیب دیده
  • درد ضربانی (اگر پس از مصرف داروهای مسکن بهبود نمی یابد)

جراحت

یکی از بارزترین دلایلی که می تواند منجر به دندان درد گردد زمانی ست که دندان شما بشکند یا کنده گردد. اگر این اتفاق برای شما افتاد فورا به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما را حل نماید.

دندان عقل

اگر هنوز دندان عقل خود را دارید و احساس درد می کنید، احتمالا اکنون وقت آن رسیده است که این دندان را بیرون بکشید. نکشیدن دندان عقل در زمانی که آماده بیرون آمدن است می تواند منجر به درد قابل توجهی گردد. اگر دندان عقل شما آماده بیرون آمدن باشد، شما شاهد یک ناحیه حساس و احتمالا قرمز در پشت دهان خود در اطراف دندان های آسیاب خواهید بود.

دندان قروچه

شاید گمان می کنید که درد دندان فقط به علت عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان ایجاد می گردد؛ اما حقیقت این است که دلایل دیگری مثل دندان قروچه هم می تواند باعث ایجاد درد در دندان گردد.

قرص دندان درد شدید برای درمان فوری

احتمالا وقتی درد امانتان را بریده است، استفاده از قرص دندان درد شدید برای درمان فوری یکی از اولین راه هایی ست که به ذهنتان خطور می نماید. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) یک راه سریع و ساده برای بسیاری از افراد جهت کاهش درد دندان است.

همواره قرص را در دوزی که روی بسته آن توصیه شده است مصرف کنید؛ بعلاوه از یاد نبرید که اگر دندان درد شما شدید است به دندان پزشک مراجعه و درباره مسکن های قوی تر با آن ها صحبت کنید.

درمان پزشکی دندان درد

به طور کلی، درمان های خانگی فقط به عنوان یک اقدام موقت برای آرام کردن درد شدید دندان عمل می نمایند و هدفشان درمان این مشکل نیست. درمان پزشکی دندان درد راه اصلی ست که باید انتخاب کنید.

اگر دندان هایتان درد می نماید، دیدار با دندان پزشک را به تعویق نیندازید؛ چراکه حفره ها و ترک ها با گذشت زمان بدتر می شوند. در موارد زیر حتما با دندان پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر درد شما با داروهای بدون نسخه تسکین نمی یابد؛
  • اگر پس از کشیدن دندان، برای مثال در روز دوم یا سوم درد شدیدی دارید؛
  • زمانی که درد با تورم لثه یا صورت همراه است یا ترشحاتی در اطراف دندان خود دارید؛
  • اگر دندان شما در اثر جراحت شکسته یا بیرون آمده است؛

این که پزشک شما از چه راهکاری برای درمان درد شما استفاده می نماید به نوع مشکل شما مربوط می گردد. ممکن است پزشک تصمیم بگیرد دندان شما را بکشد، پر کند، عصب کشی کند یا تصمیم دیگری بگیرد.

در درمان فوری دندان درد باید به چه مسائلی توجه کنیم؟

در کنار درمان فوری دندان درد باید به یاد داشته باشید که نباید در هنگام احساس درد در دندان، از غذاها و نوشیدنی های اسیدی استفاده کنید. گوجه فرنگی، پرتقال و گریپ فروت جزو خوراکی هایی هستند که باید در هنگام دندان درد از آن ها اجتناب گردد.

بعد از تسکین فوری دندان درد، حتما در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید؛ به خصوص اگر تب نموده یا در بلع دچار مشکل شده اید. بعلاوه در صورت مشاهده قرمزی غیرطبیعی لثه، چرک، تورم و درد عمومی که بیشتر از 2 روز طول می کشد، مراجعه به دندانپزشک ضروری ست.

باید بدانید که راهکارهایی که در این مقاله برای درمان فوری درد دندان مطرح شدند، راهکارهایی موقتی هستند. حتی اگر با استفاده از این شیوه ها توانستید درد خود را کاهش دهید، هرگز رفتن به دندانپزشک را به تعویق نیندازید. این راهکارها به هیچ عنوان نمی توانند مشکل اصلی شما را درمان نمایند.

اگر علت درد دندان شما رفع نگردد، شما همچنان درد خواهید داشت. درمان دندان درد فوری خانگی فقط یک راه سریع برای تسکین درد محسوب می گردد. شما باید همواره به بهداشت دهان و دندان خود حساس باشید. حتما روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

گاهی اوقات درد دندان ناشی از عفونت است. اگر این عفونت درمان نگردد و فقط به تسکین فوری دندان درد اکتفا کنید، حتی ممکن است زندگی شما را به خطر بیندازد. هرگز نباید دردی را که در دهان خود احساس می کنید، نادیده بگیرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "درمان فوری دندان درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان فوری دندان درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید