والدین الگوی تغذیه ای کودک

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، شیوه تغذیه جوامع مختلف به آداب و رسوم آن جامعه بستگی دارد. بر کسی پوشیده نیست که امروز سبک زندگی خانواده ها با گذشته بسیار تفاوت دارد. زندگی ماشینی و مصرف مواد غذایی دم دستی و آماده ، تغییرات زیادی را در شرایط سلامت جسمی و روانی انسان ها به وجود آورده است .

والدین الگوی تغذیه ای کودک

والدین الگوی تغذیه ای کودک

نویسنده : محمد علی یار محمدی

شیوه تغذیه جوامع مختلف به آداب و رسوم آن جامعه بستگی دارد. بر کسی پوشیده نیست که امروز سبک زندگی خانواده ها با گذشته بسیار تفاوت دارد. زندگی ماشینی و مصرف مواد غذایی دم دستی و آماده ، تغییرات زیادی را در شرایط سلامت جسمی و روانی انسان ها به وجود آورده است .

بیشتریت افراد ، وعده های غذایی مخصوصاً صبحانه را با عجله وبدون در نظر گرفتن محتویات آن مصرف می نمایند . هم چنین با توجه به وسعت تنوع غذاها ، دسرها ، شیرینی جات و... تمایل به مصرف آن ها بدون توجه به ارزش غذایی آن ، بسیار زیاد شده است . تا جایی که در بعضی از خانواده ها حتی در حالی که وعده غذایی حجیمی را هم مصرف کرده اند ، خوردن یک دسر شیرین و چرب بعد از غذا به یک عادت تبدیل شده است .

شیوه های رایج تغذیه ای خانواده ها ، الگویی است برای بچه ها . در حقیقت بچه ها از همین سال های ابتدایی زندگی ، شیوه ای از زندگی را می آموزند که به مرور سلامت آن ها را مخصوصاً در آینده به خطر می اندازد.

والدین به علت گرفتاری های زیاد و مشغله های کاری و فکری نمی توانند وقت زیادی را صرف رسیدگی به امور تغذیه ای و بهداشتی بچه ها خود نمایند. به همین علت بچه ها آن چه را برایشان اجرا می گردد به اسم الگو قرار داده و یاد می گیرند.

بیشتریت والدین علی رغم عدم داشتن فرصت کافی جهت رسیدگی کامل به اوضاع تغذیه ای کودک خود ، تمایل دارند ، به این مهم توجه داشته باشند ولی نمی دانند چگونه می توانند تعادل غذایی را برای کودکشان برقرار سازند تا هم در سلامت کودکشان در دوران رشد و نمو مؤثر باشد و هم در آینده ضامن تندرستی آن ها باشد.

بچه های که برنامه غذایی منظمی دارند و روزانه سه وعده غذایی رادر ساعات معین مصرف می نمایند و هم چنین در برنامه غذایی آن ها مواد خوردنی متنوع شامل گروه های مختلف غذایی مانند میوه جات و سبزی جات ، لبنیات ، انواع گوشت و... گنجانده شده است ، از تغذیه خوبی برخوردارند و احتیاجهای بدنی آنها تأمین می گردد . در مقابل بچه های که تغذیه مناسبی ندارند و غذاهای مصرفی آنها بیشتر شامل ساندویچ های آماده و غذاهای رستورانی و تنقلات بی ارزش است به مرور در معرض انواع کمبودهای غذایی و عوارض مختلف قرار می گیرند.

کاملاً به اثبات رسیده است که نوع تغذیه درکارایی و قدرت یادگیری بچه ها تأثیر زیادی دارد. مخصوصاً وعده صبحانه که تقریباً 25 درصد انرژی مورد احتیاج بچه ها را تأمین می نماید. البته بیشتر بچه ها تمایل زیادی به صرف وعده صبحانه ندارند ولی والدین می توانند با کمی درایت و با قراردادن مواد غذایی مناسب و متنوع در وعده صبحانه ، کودک خود را نسبت به خوردن آن تشویق نمایند.

در وعده نهار می توان کمبودهای غذایی کودک را با گنجاندن مواد غذایی مفید جبران نمود. هر چند متأسفانه بیشتر بچه ها مجبورند در وعده ناهار غذاها و یا ساندویچ های آماده را مصرف نمایند که این روش هم به نوبه خود بر کاهش میل بچه ها بر صرف غذا می انجامد.

در خانواده های ایرانی معمولاً به وعده شام بیش از سایر وعده ها اهمیت داده می گردد در صورتی که که طبق نظر متخصصان بهتر است در این وعده از غذاهای مختصر و راحت الهضم استفاده گردد.

والدین باید با ارتقای سطح آگاهی خود و با کمی توجه به مواد غذایی مصرفی در کودکشان ، شیوه صحیح تغذیه را از همین کودکی به آن ها بیاموزند. تنها کافی است والدین با برنامه ریزی هفتگی صحیح، برنامه تغذیه ای مناسبی را برای اعضای خانواده در طول هفته تدارک ببینند. فراموش نکنیم که ما در قبال فرزندان خود مسؤولیم.

منبع:نشریه تغذیه و سلامتی ،شماره 80.

منبع: راسخون

به "والدین الگوی تغذیه ای کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین الگوی تغذیه ای کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید