نانوروزنه های سنتزی، آب شیرین و تمیز از دریا می گیرند

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، گروه تحقیقاتی بین المللی با آزمایش های خود توانستند به یاری بعضی نانوروزنه های سنتزی، آب شیرین و تمیز از دریا بگیرند.

نانوروزنه های سنتزی، آب شیرین و تمیز از دریا می گیرند

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ خنده و شادی، همه روزنه های نانویی به یک اندازه درست نشده اند. قطر آن ها بین 1 تا 10 نانومتر متفاوت است. کوچکترین این نانوروزنه ها به نام SND (Single Digit Nanopores) قطری کمتر از 10 نانومتر دارد و اخیرا برای اندازه گیری دقیق انتقال در آزمایش ها استفاده می گردد.

گروهی از دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس لیور مور (LLNL) و همکارانشان از هفت موسسه دیگر به سرپرستی موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) آزمایش های اخیر SDN را شناسایی نموده اند.

آن ها شکاف های اساسی در درک هیدرودینامیک نانویی، غربال مولکولی، ساختار های سیال و ترمودینامیک شناسایی نموده اند. این تیم درک بهتری از انتقال در مقیاس نانو را بیان کردند که می تواند منجر به فناوری های جدیدی از جمله غشایی برای تصفیه آب، مواد تراوا به گاز و دستگاه های ذخیره انرژی می گردد.

دانشمند مواد LLAL گفت: اگر بخواهیم این شکاف ها را پر کنیم می توانیم نقل و انتقال مولکولی و یونی را در مقیاس نانو کشف کنیم که می تواند برای کاربرد های تکنولوژی های جدید استفاده شوند.

SDN ها برای غربال یون های آب دریا موثرند. آن ها می توانند به عنوان غشا برای شیرین کردن آب دریا استفاده شوند.

الکساندر نوی دانشمند مواد LLNL و از نویسنده های این مقاله گفت: درک عمیق تر از چگونگی انتقال آب بین SDN ها ممکن است به ما اجازه دهد که نمونه های بهتری از غشا های پروتئینی مثل غشا آبزیان بسازیم و در تصفیه آب از آن ها استفاده کنیم.

این تیم 7 شکاف علمی در درک رفتار نانومقیاس ها پیدا کردند مثلا دیدند که یک افزایش جریان عجیب در باریکترین نانوروزنه ها وجود دارد و این روزنه ها بیشترین درصد انتقال جرم را دارند.

انتظار می رود این گروه با انتقال مولکولی و یونی، محدودیت مکانیک سیالات در مقیاس بزرگتر را آزمایش کند و فرصت هایی برای اکتشاف فناوری های جدید سنتز و طیف سنجی فراهم کند و درک انتقال های مولکولی را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانوروزنه های سنتزی، آب شیرین و تمیز از دریا می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوروزنه های سنتزی، آب شیرین و تمیز از دریا می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید