معرفی خواص اعجاب انگیز تربچه

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در مطلب پیش رو شما را با 10 خاصیت شگفت انگیز این ریشه قرمز رنگ(تربچه) آشنا خواهیم کرد، همراه ما باشید.

معرفی خواص اعجاب انگیز تربچه میوه ها و سبزی های رنگی سرشار از ویتامین ها، فیبر و آنزیم های مفید هستند. یکی از سبزیجات رنگی پرخاصیت تربچه است و همانند دیگر سبزیجات قرمز سرشار از مواد آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

خواص تربچه (طبیعت و خواص درمانی)بر اساس طب سنتی، طبع تربچه گرم و خشک است و مصارف طبی فراوان دارد. بخش خوراکی تربچه ریشه آن است و علاوه بر آن، تخم تربچه و برگ های آن نیز خاصیت درمانی دارند. برخی از مهمترین کاربرد های درمانی این سبزی پرخاصیت عبارتند از:

1. پیشگیری از کم خونیتربچه سرشار از فولات است و مصرف آن به صورت خام یا نوشیدن آب تربچه همراه با آب هویج به دلیل دارا بودن آهن، پتاسیم و روی منجر به بهبود علائم کم خونی و پیشگیری از آن می شود. همچنین مصرف تربچه باعث تولید گلبول های قرمز خون شده و گردش خون را افزایش می دهد، ضمن این که باعث بهبود سطح اکسیژن در سلول ها می شود.

2. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و کاهش فشار خون بالادر پژوهشی که دانشمندان ژاپنی روی خواص تربچه انجام دادند، معین شد که تربچه در تولید اکسید نیتریک که یک تنظیم کننده مهم در عملکرد رگ های خونی است، تاثیر دارد. به طورکلی سلول هایی که سلول های خونی را تشکیل می دهند، اکسید نیتریک را تولید می کنند و هنگامی که این گاز به جریان خون منتقل می شود، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود، همچنین گاهی گلبول های قرمز و سفید به دیواره های رگ های خون متصل می شوند که باعث افزایش خطر لخته شدن شده و انتشار اکسید نیتروژن باعث جلوگیری از این اتفاق می شود و مصرف تربچه به تولید بیشتر این گاز در بدن کمک میکند.

3. سلامت دستگاه گوارشمصرف تربچه منجر به افزایش باکتری های مفید روده برای سلامت دستگاه گوارش خواهد شد و به تقویت معده کمک می کند.

4. درمان یبوستتربچه دارای فیبر گی های فراوان است و مصرف آن به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند. همچنین به دلیل این خاصیت از تربچه در طب سنتی برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری بواسیر (یبوست مزمن یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) استفاده می شود.

5. کمک به کاهش وزنتربچه نیز همانند دیگر سبزیجات مقدار زیادی آب در خود دارد، بنابراین کالری آن فوق العاده پایین است. همچنین فیبر موجود در آن، برای مدت طولانی باعث احساس سیری میشود و از این رو انتخاب خوبی برای افرادی است که می خواهند وزن کم کنند.

6. کمک به درمان برونشیت، آسم و اختلالات تنفسیاز دیگر خواص تربچه داشتن خاصیت اکسپکتورانت است. در واقع این سبزی خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می شود.

7. تنظیم سطح کلسترول LDLتربچه نیز همانند دیگر انواع سبزیجات و میوه های دارای رنگ قرمز به تنظیم سطح کلسترول LDL کمک می کند.

8. تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطانتربچه حاوی مواد آنتی اکسیدان و سولفور است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان ریه، پروستات، کلیه و تخمدان نقش دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی کنندگی که دارد از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند.

9. تصفیه خون و کمک به درمان یرقاناز خواص تربچه در طب سنتی کمک به تصفیه خون و درمان یرقان (زردی) است. تربچه گرفتگی کبد را رفع می سازد و سنگ صفرا را از میان می برد.

10. درمان سرفه های خشکاز تربچه و آب آن در طب سنتی برای رفع عفونت دستگاه تنفسی و کمک به درمان سرفه خشک استفاده می شود.

مضرات تربچه (نکات احتیاطی و منع مصرف)افراد مبتلا به بیماری پفیگوس (بیماری خودایمنی پوستی و مخاطی) بهتر است از خوردن تربچه و هم خانواده های آن خودداری کنند.

زیاده روی در مصرف تربچه ایجاد نفخ شکم خواهد کرد و سلامت دندان ها را به مخاطره می اندازد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "معرفی خواص اعجاب انگیز تربچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خواص اعجاب انگیز تربچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید