عزم دولت تازه برای ارتقای آموزش های مهارتی با افزایش 52 درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: عزم دولت تازه برای ارتقای آموزش های مهارتی با افزایش 52 درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده همراه است.

عزم دولت تازه برای ارتقای آموزش های مهارتی با افزایش 52 درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ خنده و شادی، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در مراسم هفته پژوهش این دانشگاه با اشاره بر اینکه با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم حرکت نو و نوی در آموزش عالی کشورآغاز خواهد شد بیان نمود: مطمئناً با ایجاد این معاونت، بحث نوآوری و فناوری پایه ریزی و ارتقا پیدا نموده و تبدیل علم به فناوری و ثروت تسهیل خواهد یافت.

وی با اشاره بر اینکه خوشبختانه پروژه زیر دریایی امداد و نجات یکی از پژوهشگران ا دانشگاه فنی و حرفه ای جزء طرح های برتر هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد گفت: وقتی صحبت از پژوهش و آموزش می گردد این سوال پیش می آید که معنی پژوهش در آموزش های فنی و حرفه ای چیست؟ و جهت دانشگاه فنی و حرفه ای را دراین راه معین کرد. اگر نسل های دانشگاهی را طبقه بندی کنیم جزء دانشگاه کار آفرین محسوب می شویم. در نسل سوم و چهارم دانشگاهی با ماموریت خاص، ویژه و معین فعالیت می نماید. اگر چه تشابهات زیادی با بعضی از دانشگاه ها داشته باشیم، ولی تأکید ماه بر تفاوت هاست و درک این تفاوت ها ما را در رهبری آموزشی این دانشگاه پیروز خواهد کردو بایستی روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشیم و از مأموریت تعریف شده خارج نشویم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فعالیت دانشگاه را به عنوان دانشگاه کار آفرین جا انداخت باید ببینیم مبانی آموزش های فنی و حرفه ای در این دانشگاه به چه صورت است. دانشگاه فنی و حرفه ای با مطالعه بیرونی هویت پیدا می نماید. در حالیکه دانشگاه های دیگر در درون سیستم آموزشی هویت می یابند، اساسا هویت این دانشگاه در پاسخگویی به احتیاج های بیرونی از جمله اثر گذاری در رشد مالی و فراوری ناخالص ملی معین می گردد و اگر در این حیطه اثر گذار باشیم در حقیقت هویت و جایگاه واقعی دانشگاه فنی و حرفه ای پدیدار خواهد شد.

صالحی عمران ادامه داد:در برنامه راهبردی دانشگاه نگاه ما در پژوهش ها همین است. مطالعه و پژوهش پیشران ها و تحولات بخش های مالی و اجتماعی برای ما بسیار مفید است. جهت گیری و تحولات بخش های مالی و کشاورزی و خدمات برای ما بسیار مهم است.

وی عمران با تاکید بر اینکه هدف عمده ما تربیت تکنسین دربستر اقتصاد پلتفرمی است گفت:در حال حاضر اقتصاد جهانی به این سمت حرکت میکند در اقتصاد پلتفرمی زمینه نو برای آموزش های مهارتی ایجاد شده است، بسیاری از حرفه ها و مشاغل در حال بروز رسانی است. فضای مجازی در اقتصاد پلتفرمی نگاه و فضای نویی را برای دانشگاه فنی و حرفه ای ایجاد نموده است که معتقدیم همه این ها شایستگی هایی را طلب می نماید که بایستی در برنامه ریزی های درسی دیده شده و به آن پرداخته گردد.

صالحی عمران گفت: نام این دانشگاه از دو کلمه technical و vocational شکل گرفته که به ما جهت گیری ها را نشان می دهد یکی فن آوری ها و دیگری حرفه ها که این یعنی مطالعه و پژوهش بازار کار، مطالعه حال و آینده و تحول و تغییراقتصاد رو، لذا اصلی ترین برنامه های راهبردی این مرکز علمی و مهارتی توجه به بحث فناوری و نو آوری است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اساس دانشگاه توجه به فناوری و نوآوری برای تحقق بخشیدن به اهداف دانشگاه است چراکه مشخص کننده کیفیت آموزش های مهارتی ما همین مبحث مهم و کلیدی است و بنده مجدداً تأکید میکنم خروجی های این دانشگاه حتما باید فن آفرین و نوآور باشند.

وی اضافه نمود: زمانی این اتفاق می افتد و زمانی دانشگاه می تواند وارد نوآوری و فناوری گردد که بتواند تشکیل شبکه های نوآوری دهد و بنده در بحث آموزش های مهارتی بدنبال آن بودم و این مهم هم با گرد آوری شرکا انجام خواهد شد که شرکای ما بخشی کار فرمایان، صنایع و خدمات و آموزش و پرورش هستند و با جمع آوری همه این هامی توانیم شبکه نوآوری را شکل دهیم و منجر به اتفاق کم نظیری در آموزش عالی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: با عنایت به تجربه های بین المللی آموزش های مهارتی طی مطالعاتی که انجام شده بود در مقایسه بین آموزش هایی که در درون دانشگاه به صورت یکطرفه رخ داده و آموزش هایی که با مشارکت شرکای بیرونی صورت می پذیرد که همان آموزش دوگانه است که دانشگاه فنی و حرفه ای اخیراً در این جهت گام برداشته؛ نتیجه ای که از این تحقیق گرفتند متوجه شدند شایستگی هایی که دانشجویانی که از این دو نوع آموزش دارند بالاخص شایستگی های نوآورانه اثرات بیشتری داشته است.

صالحی عمران گفت: تشکیل شبکه نوآوری همان چیزی که در تغییر سر فصل های این دانشگاه رخ داد، که با حضور فعالان حوزه های صنعتی و آموزش و پرورش شکل گرفت. اگر ما پیامد ها و هویت این دانشگاه را در رشد مالی می بینیم حتما باید نوآوری، فن آوری و پژوهش را در این جهت همراه کنیم.

وی در خاتمه با اشاره بر اینکه خوشبتانه در دولت نو عزم جدی و نگاه خوبی به آموزش های مهارتی بالاخص دانشگاه فنی و حرفه ای شکل گرفته است اطلاع داد: همواره نگران بودجه این دانشگاه بودیم در سال های گذشته ضعیف ترین بودجه دانشگاه ها مربوط به بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای بوده است و مسائل زیادی را ایجاد نموده بود الحمدالله به قول هایی که داده شده بودعمل شد و با توجه به اینکه میانگین رشد بودجه دانشگاه های کشور 36 درصد بود، رشد بودجه این دانشگاه برای سال آینده 52 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است که امیدوارم شاهد رشد و افزایش کیفیت آموزشی در این مرکز مهم علمی و مهارتی در کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عزم دولت تازه برای ارتقای آموزش های مهارتی با افزایش 52 درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم دولت تازه برای ارتقای آموزش های مهارتی با افزایش 52 درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید