در سفر به رم چگونه ارزان بگردیم؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در این مطلب با یک عالمه نصیحت کاربردی، ما در خبرنگاران ، کمک تان می کنیم در جهت کشف تمام افتخارهای رم، لحظه هایی هیجان انگیز و لذت بخش را تجربه کنید و یاد بگیرید چگونه در سفر به رم آن را ارزان بگردید؟

در سفر به رم چگونه ارزان بگردیم؟

رُم عروس زیبای ایتالیاست. محو فیلم بالا بشوید و از دیدن رُم لذت ببرید.

  1. برنامه ریزی برای سفر به رم

اولین قدم در سفر به رم، برنامه ریزی ست. رم یکی از بزرگ ترین مقصدهای گردشگری دنیاست و به همین دلیل باید تاریخ سفرتان را به این شهر حسابی با دقت انتخاب کنید. بهترین وقت سال برای سفر به رم، فصل بهار (از اواسط فروردین تا اواسط خرداد) و مهرماه است. گرما و شلوغی زیاد، تابستان رم را تقریبا غیرقابل تحمل می کند. به خصوص در مردادماه، فکر سفر به رم را از سرتان بیرون کنید؛ این دقیقا وقتی از سال است که تمام مردم ایتالیا راهی تعطیلات سالانه شان می شوند و جای سوزن انداختن در خیابان های رم پیدا نمی کنید! همین طور توصیه نمی کنیم زیادی قبل تر یا بعدتر از این تاریخ ها راهی رم بشوید، چون در این ایام، بیش تر مکان های گردشگری شهر، ساعت کار کوتاه تری دارند و حتی بعضی شان در ماه های خلوت سال تعطیل اند.

رم| شهر مجسمه ها و تاریخ

در بهار و ابتدای پاییز، قیمت بلیط هواپیما معمولا ارزان تر است که باعث می شود این ایام، بهترین زمان برای دیدن رم تلقی شود؛ ایامی که روزها هنوز گرم اند، شب ها خنکای دلنشینی دارند، و خبری هم از گروه های تور پرسروصدا و اردوهای شلوغ پلوغ دانش آموزی نیست. رم آن قدر جای دیدنی و کارِ کردنی دارد که با خیال راحت می توانید حتی برای یک هفته اقامت در یکی از هتل هایش برنامه ریزی کنید، ولی باز هم وقتِ رفتن، حس کنید هنوز کلی جای دیگر برای دیدن به جای مانده، اما اگر زمان تان محدود است، دست کم چهار روز برای دیدن تمام جاذبه های اصلی رم، زمان در نظر بگیرید.

اگر سعی کنید در یک برنامه فشرده 2 روزه، کل شهر را بچرخید و بعد از بازدید سرسری شهر و جاهای دیدنی و سلفی انداختن سرعتی، به خانه برگردید، هیچ کاری به جز خیانت به خودتان نکرده اید. هرچه باشد، رم یک روزه ساخته نشده و به طبع، یک روزه هم نمی شود دیدش.

  1. ورود به رم

سفرتان به رم از فرودگاه این شهر شروع می شود. فرودگاه فیومیچینوی رم (Fiumicino) در 30 کیلومتری شهر است. یک ایستگاه قطار درون فرودگاه هست که به شما امکان می دهد با حدود 12 دلار برای هر نفر، مستقیم به ایستگاه ترمینی (Termini)، نزدیک مرکز شهر، سفر کنید، اما بعد از آن نیاز دارید راهی برای رسیدن به هتل تان پیدا کنید.

فرودگاه فیومیچینو| در 30 کیلومتری رم

اگر باروبنه تان زیاد است یا دل تان می خواهد راحت تر باشید، می توانید تاکسی بگیرید یا با هتل تان هماهنگ کنید برای استقبال و رساندن تان به هتل، ماشینی به فرودگاه بفرستد. هرچند این گزینه برای تان حدود 50 دلار هزینه دارد، اما به آسایش اش می ارزد. همین طور با این که می توانید ماشین دلخواه تان را اجاره کنید، اما حتی اگر قصد دارید با این ماشین کرایه ای، بعد از رم به بخش های دیگر ایتالیا سفر کنید، توصیه نمی کنم تا زمانی که اعصابی فولادی و مهارت های یک راننده حرفه ای مسابقات اتوموبیل رانی را به دست نیاورده اید، پشت رُل طرف های رم آفتابی شوید!

  1. محل خواب در رم

برای این که کاملا غرق حال وهوای رم شوید، به شدت به تان توصیه می کنم در هتلی اقامت کنید که در قلب شهر قرار گرفته باشد. درست است که برای این نزدیک تر بودن به جاذبه های گردشگری رم، باید پول بیش تری بدهید، اما به تان اطمینان می دهم در سفر به رم، ارزشش را دارد.

قبل از رزرو هتل، نگاهی به نقشه رم بیندازید و خودتان را به هتل هایی محدود کنید که در شرق رودخانه تیبر (Tiber River) و غرب ایستگاه ترمینی قرار گرفته اند. همین طور حواس تان باشد فاصله های روی نقشه ممکن است به آن نزدیکی ای که به نظر می رسند، نباشند؛ خود من یک بار در منطقه شیکِ ویا ونتو (Via Veneto) هتلی رزرو کردم، به این خیال که هتلم به جاهای دیدنی شهر نزدیک است، اما با این که فاصله هتل با جاهای دوست داشتنی ام روی کاغذ خیلی کوچک به نظر می رسید، در واقعیت برای رسیدن به هر جایی مجبور بودم حدود نیم ساعت پیاده روی کنم. هتل های قرار گرفته در منطقه مابین پیاتزا ناوونا (Piazza Navona) و پیاتزا باربرینی (Piazza Barberini) بهترین جاها برای ماندن هستند.

رم| اقامت مهم ترین دردسر سفر به رم است

اتاق های بعضی از این هتل ها گرانند، اما نگران نباشید، کلی هتل خانوادگی کوچک هم در این منطقه پیدا می شود. کتابچه های راهنما درباره هتل ها اطلاعات خوبی به شما می دهند، اما بهتر است برای انجام بهترین معامله و گرفتن بهترین نتیجه، اینترنت را جست وجو کنید یا با مشاورهای تلفنی وبلاگ خنده و شادی (87112-021) تماس بگیرید. اگر ترجیح می دهید، خودتان مستقیم با وبلاگ خنده و شادی هتل تان را رزرو کنید و تجربه تان را برای نوشتن راهنماهای سفر بعدی مان با ما در میان بگذارید.

  1. غذا خوردن در رم

گرسنگی از آن چیزهایی ست که هیچ مسافری نباید در سفر به رم، نگرانش باشد؛ این شهر لبریز از جاهای معرکه برای غذا خوردن است. منطقه شلوغِ جنوبِ اسپانیش استپس (Spanish Steps) پر از این جور جاهاست، و هزارتوی خیابان های متقاطع مابین ویا دل کورسو (Via del Corso) و پیاتزا ناوونا هم چند دوجین از این رستوران ها و کافه ها در دل خود پنهان کرده است.

رستوران های رم| غذاخوردن یکی از لذت های مردم ایتالیاست

بیش تر این رستوران ها و کافه ها امکان پذیرایی در فضای باز دارند و منوهای مشابهی شامل پاستا، پیتزا، گوشت گوساله، جوجه و چند نوع غذای دریایی ارایه می کنند. غذاهای رم ساده، تازه و خوشمزه اند و حتی رستوران هایی که به نظر نمی رسد چندان آبی ازشان گرم شود، سرویس خوبی به شما می دهند. پس اگر فرصت فکر کردن و انتخاب رستوران تان را داشتید، بهتر است به جای نگرانی از کیفیت غذا، رستوران تان را بر اساس منظره ای انتخاب کنید که دل تان می خواهد وقت خوردن غذا، به آن نگاه کنید. برای مثال، در محله پیاتزا دلا روتوندا (Piazza della Rotonda) چندین کافه دقیقا رو به پانتئون قرار دارند، و همین طور پیاتزا ناوونا هم با رستوران هایی که هرکدام نمای منحصربه فردی از فواره هایش را به مشتریان شان هدیه می کنند، احاطه شده است.

توصیه می کنیم جوان ترها حتما یک روز عصر به پیاتزا دی کمپو د فیوری (Piazza di Campo dei Fiori) نزدیک معبد پانتئون، یا به منطقه چشم نواز و زیبای تراستِوِرِ (Trastevere)، پاتوق رومی های جوان، سری بزنند و در کافه های مجذوب کننده شان دمی خوش بگذرانند.

  1. عبارت های مفید ایتالیایی

چند نکته درباره غذا خوردن در سفر به رم: اول، رم یکی از آن شهرهایی است که شربت های خانگی و رستوران هایش معمولاً درجه یک و محشرند. دوم، هرچند توصیه می کنم قبل از سفر به رم دست کم چند عبارت کلیدی ایتالیایی یاد بگیرید، تقریباً تمام پیش خدمت هایی که تا حالا در رم دیده ام، انگلیسی صحبت می کنند.

حتی شنیده ام آلمانی ها و اهالی بقیه کشورهای اروپا هم با پیش خدمت های ایتالیایی به زبان انگلیسی صحبت می کنند، چون انگلیسی در این کشور زبان رایج تری است. بعضی از عبارت های مفید در غذا خوردن این ها هستند: Scusi, vorremmo ordinare که یعنی ببخشید، ما می خواهیم سفارش بدهیم، یا می توانید با گفتن Il conto per favore درخواست صورت حساب کنید و اگر غذای تان خوب بود و پیش خدمت هم کارش را درست انجام داد، یادتان نرود انعامی هرچند ناچیز برایش روی صورت حساب بگذارید. همین طور یادتان باشد، به خصوص در طول تابستان، رستوران های رومی عصرها تا کمی بعد از 10 شب بازند.

  1. گشت وگذار در روم

یک نقشه رم بردارید. حالا رویش یک لوزی بکشید که بالایش اسپانیش استپس، راستش ایستگاه قطار ترمینی، پایینش تپه اونتاین (Aventine Hill) و چپش پیاتزا ناونا قرار گرفته است.

75 درصد از گشت و گذارتان احتمالا درون این منطقه اتفاق می افتد، و حتی با این که این شکل روی نقشه بزرگ به نظر می رسد، برای دیدن تمام چیزهای درونش دو تا سه روز زمان نیاز خواهید داشت؛ بعضی از جاذبه ها، مثل بازدید از ویرانه های روم باستان (شامل آمفی تئاتر معروف کولوسئوم [Colosseum])، به راحتی یک روز از زمان تان را می گیرند. چندین جای دیدنی قابل ذکر هم بیرونِ لوزی قرار دارند؛ مثل واتیکان (یک روز کامل دیگر وقت می خواهد)، قلعه سنت آنجلو (SantAngelo) و ویلا بورگهسه (Villa Borghese).

  1. متروی رم

قبل از سفر به رم درباره متروی آن خوب اطلاعات جمع کنید. سیستم متروی رم برای سفر به این منطقه ها می تواند حسابی به کارتان بیاید (ایستگاه های متروی رم در ورودی شان یک حرف M قرمز بزرگ دارند) و یک بلیط یک طرفه کم تر از یک دلار پای تان آب می خورد، همین طور بلیط هایی به نام بلیط توریستی هم دارند که به شان می گویند BIT یا CIS که هیچ محدودیتی در تعداد سفر ندارند. BIT یا Biglietto Turistico Integrato یک بلیط سه روزه است که تا نیمه شب روز سومِ استفاده، اعتبار دارد و CIS یا Carta Integrata Settimanale بلیط هفتگی متروست. از هرکدام از بلیط های BIT یا CIS می توانید به عنوان کارت اتوبوس های آتاک (Atac) یا کوترال (Cotral) هم استفاده کنید و بدون هیچ محدودیتی سوار این اتوبوس های شهری بشوید.

متروی رم| نقشه متروی رم را همیشه به همراه داشته باشید

همین طور با این کارت ها استفاده از بعضی از قطارهای محلی هم برای تان رایگان محسوب می شود. این بلیت ها را می توانید در تاباچی (Tabacchi) یا همان تنباکو فروشی های شهر بخرید، که با نشانه یک T بزرگ سیاه روی زمینه سفید یا آبی تیره از مغازه های دیگر قابل تشخیص اند.

همین طور یک جور بلیط دیگر به نام روما پس (Roma Pass) وجود دارد که به شما حمل و نقل و بازدید رایگان از دو موزه، به علاوه تخفیف تمام موزه ها و رخدادهای مهم رم را برای یک گشت و گذار سه روزه هدیه می دهد. روما پس را می توانید در تمام موزه ها و نقاط راهنما و اطلاعات گردشگری رم تهیه کنید.

  1. راهنمایی های مهم

در مدت زمان سفر به رم باید آرام و سر حوصله مزه مزه اش کرد. با یک برنامه ریزی مناسب قبل از سفر به رم، به خودتان این شانس را بدهید که به شکلی درخور، این شهر باستانی و حیرت انگیز را ببینید. یک بخش کوچک از شهر را برای هر روز انتخاب کنید، به خودتان وقت کافی برای لم دادن و نوشیدن یک فنجان کاپوچینوی اصیل در یک کافه خیابانی ایتالیایی یا نوش جان کردن یکی دو اسکوپ ژلاتو در یکی از ده ها بستنی فروشی شهر را هدیه کنید. یک راهنمایی دیگر این که جاهای دیدنی نزدیک هتل تان را برای روز آخر بگذارید؛ ممکن است وسوسه بشوید عکس این کار را بکنید، اما اگر زمان تان رو به سرانجام و کم آمدن شد، این مکان ها همیشه ساده ترین جاها برای دیدن هستند و می توانید روی دیدن شان تمرکز کنید.

فواره تروی| طبق افسانه ها باید سکه ای در آن بندازید

اگر از بد روزگار نتوانستید در یک سفر تمام جاهایی را که می خواسته اید، ببینید، کافی است قبل برگشتن، سکه ای در فواره تروی (Trevi) بیندازید تا طبق آن چه افسانه ها می گویند، خدایان یک سفر دیگرتان را در آینده به رم تضمین کنند.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "در سفر به رم چگونه ارزان بگردیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر به رم چگونه ارزان بگردیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید