داروخانه اینترنتی چیست و چرا به وجود آمده است؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، همانند هر سرویسی که در چند سال گذشته شاهد حضور آن در اینترنت آن بودیم، داروخانه اینترنتی نیز مدتی است که خود را به صفحات وب رسانده است.

داروخانه اینترنتی چیست و چرا به وجود آمده است؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، بنابر اعلام داروخانه اینترنتی بهرو، برای اینکه حدس بزنیم چقدر آگاهی در این رابطه وجود دارد از ابزار ترندز گوگل استفاده کردیم. ابزار ترندز میزان جست وجوها در گوگل برای یک عبارت خاص را در بازه های زمانی متفاوت مقایسه می نماید. هم چنین به یاری گوگل ترندز می توان میزان جست وجوی دو کلمه را با هم مقایسه کرد. اگر گوگل ترندز را برای کلمه داروخانه آنالیز کنیم به نمودار زیر برخورد می کنیم.

این تناوب خیلی زیاد نتایج ناشی از پایین بودن میزان جست وجوها است. که عمده موضوع همین جست وجوها هم مربوط به تکنسین داروخانه و دوره های آموزشی آن است.

با این علم که آگاهی نسبت به داروخانه های اینترنتی پایین است، مجید کریمی، موسس داروخانه اینترنتی بهرو در گفت وگویی به سوالات زیر پاسخ می دهدتا درک ما نسبت به این موضوع شفاف تر گردد.

داروخانه اینترنتی چیست و تفاوتش با سایر کسب وکارهای اینترنتی چیست؟

داروخانه اینترنتی در جهان داروخانه هایی هستند که مستقل از حضور فیزیکی به ارائه خدمات و محصولات حوزه دارو می پردازند. به دلیل حساسیت بالای این بخش و رگولاتوری موجود، این بخش با سایر خدمات و محصولات بسیار متفاوت است. اگر بخواهیم محصولات را از لحاظ اهمیت به چند دسته تقسیم کنیم مهمترین مواد، مواد دارویی هستند و بعد از آن مکمل های تغذیه ای واقع شده است؛ زیرا اگرچه اینها دارو نیستند، به دلیل احتیاج به کنترل بالا از حساسیت خاصی برخوردارند. بعد از آن می رسیم به مکمل های گیاهی که در واقع عصاره های گیاهان هستند که اینها هم دارو نیستند. بعد از آن مواد غذایی معمول و سوپرمارکت ها.

داروخانه اینترنتی در جهان کارش ارائه دارو و مکمل های تغذیه ای است. در ایران اما به دلیل قوانین موجود این دسته محدود به مکمل های تغذیه ای می شوند. محصولات سلامت محور عمومی مثل محصولات ارتوپدی، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت از پوست و مو، شیر خشک و یاری غذای کودک، محصولات خاص مادر و کودک و هر محصول موجود در داروخانه به جز داروها در داروخانه های اینترنتی موجود است.

جنس خدمات داروخانه اینترنتی چه تفاوتی با خدمات داروخانه دارد؟

تفاوتشان در ارائه دارو است که در داروخانه فیزیکی انجام می گردد. البته این امید وجود دارد که در ادامه این محدودیت برای داروخانه اینترنتی برداشته گردد. خدمات داروخانه اینترنتی می تواند طیف بسیار وسیعی داشته باشد. به همین دلیل جنس خدمات کلی تر است. برای مثال به جای مشاوره نفر به نفر ممکن است در حال حاضر ما یک مجله الکترونیک سلامت در اختیار عموم قرار دهیم. البته ما در داروخانه بهرو در حال ایجاد زیرساختی برای ارائه مشاوره های دارویی روی نسخه های بیماران عزیز هستیم. این زمینه می تواند یاری خوبی به اشتغال زایی داروسازان جوان بکند. امکان دنبال کردن وضعیت سلامت بیمار و سایر خدمات مرسوم در جهان امکان ارائه در داروخانه اینترنتی را دارند.

آیا می توانید چند محصول را مثال بزنید که می توان از داروخانه اینترنتی خرید و چند محصول که نمی توان خرید؟

نمی توان خرید:

· قرص استامینوفن

می توان خرید:

· گینر سریوس مس اپتیموم نوتریشن

· مکمل های وی whey

· مکمل های کلسیم و ویتامین دی

· قطره آهن لیپوزوفر

· کلسیم منیزیم زینک نیچرمید

· فولیکوژن نانو حیات دارو

· دابل بول نیچرز اونلی

· بیوتی هلث

· شربت زینک سولفات رازک

· بی بی کرم

· کل تار ناژو شامپو

به نظر شما چرا آگاهی نسبت به داروخانه اینترنتی پایین است؟

دلیل اصلیش این است که برخلاف کسب وکارهای اینترنتی که سال هاست فعالیت می نمایند اولین مجوز فروش اینترنتی محصولات شاید 4 یا 5 ساله باشد. از طرف دیگر، به دلیل حساسیت بالا، امکان رشد داروخانه اینترنتی به نسبت سایر برندهای غیرسلامت کندتر است. انتظار ما از متولیان و مدیران وزارت بهداشت این است که با دید بازتری به خدمات ما نگاه نمایند و در این راه به ما یاری نمایند که با سرعت بیشتری مجوزهای لازم را اخذ کنیم و تمرکز اصلی مان را روی توسعه خدمات خود بگذاریم نه آغاز فعالیت.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "داروخانه اینترنتی چیست و چرا به وجود آمده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروخانه اینترنتی چیست و چرا به وجود آمده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید