خبرنگاران چرا زنان تنها کرسی خود در مجلس کویت را از دست دادند؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، تهران - خبرنگاران - بر اساس نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس کویت مجلس این کشور برای نخستین بار از سال 2009 میلادی بدون حضور زنان تشکیل خواهد شد.

خبرنگاران چرا زنان تنها کرسی خود در مجلس کویت را از دست دادند؟

به گزارش روز دوشنبه وبلاگ خنده و شادی، میدل ایست نیوز در گزارشی نوشت: مجلس کویت برای نخستین بار از سال 2009 میلادی بدون حضور زنان تشکیل خواهد شد؛ طبق نتایج انتخابات روز گذشته کویت که 52 درصد رای دهندگان رای دهندگان آن زن هستند، همه 50 کننده مجلس، از مردان خواهد بود.

در این دوره از انتخابات مجلسی کویت از مجموع 395 نامزد، 33 زن برای تصدی کرسی مجلس در 5 حوزه انتخابیه داوطلب شدند اما هیچکدام از آنها از جمله صفاء الهاشم، تنها کننده زن دوره پیشین مجلس، نتوانستند به عضویت این نهاد قانون قانون گذاری راه دست یابند.

زنان کویتی برای نخستین بار در سال 2009 میلادی پیروز شدند 4 کرسی مجلس را از آن خود کنند، امری که موجب غافلگیری بزرگ در میان کشورهای محافظه کار و سنتی خلیج فارس شد چرا که در انتخابات سال 2006 میلادی پس از آنکه زنان حق نامزدی در مجلس را کسب کردند، با وجود نامزدی 27 کاندیدای زن، پیروز به راهیابی به مجلس نشدند.

بر اساس آمار موجود، علیرغم حضور زنان در فهرست های انتخاباتی دوره های گذشته تنها 6 زن به نام های معصمومه المبارک، رولا دشتی، اسیل العوضی، ذکری الرشیدی، سلوی الجسار و صفاء الهاشم پیروز به عضویت در مجلس کویت شده اند.

در همین رابطه، صالح المطیری، رئیس مرکز پژوهش های سیاسی کویت معتقد است که عوامل اجتماعی و فرهنگی در پشت پرده خروج زنان از مجلس جدید این کشور قرار گرفته است و در صورت این عوامل، زنان فرصت بزرگی برای حضور در نهادهای سیاسی از جمله مجلس حتی در آینده هم نخواهند داشت.

المطیری در گفت وگو با شبکه الحره گفت: نظام انتخاباتی کویت مبتنی بر برقراری روابط و تماس مستقیم میان کاندیدا و رای دهنده از طریق دیدارهای عمومی در نشست های مختلف است و به دلیل بافت فرهنگی و اجتماعی کویت، زنان از یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی میان نامزد عضویت در مجلس و رای دهنده محروم می شوند.

المطیری اضافه نمود: نامزدهای انتخابات اغلب از فراکسیونی مشخص، قبیله، طایفه یا گروه های ایدئولوژیک به ویژه جریان های اسلام گرا در دو طیف شیعی و اهل سنت کاندید شوند و در سایه نظام انتخاباتی مبتنی بر رای دهی به یک نامزد، اولویت ها اغلب طبق منافع فردی و گروهی سنجیده می شود.

نگاه فرودستانه

عبدالعزیز القناعی، نویسنده و پژوهشگر کویتی با بیان اینکه نبود زنان در مجلس نشانگر وضعیتی ناامیدکننده و عقب گرد فکری و تمدنی است، گفت: عدم پیروزیت زنان در راهیابی به مجلس به دلیل تداوم نگاه فرودستانه و مردسالارانه به زنان و کم کاری در حمایت از توان مندسازی زنان کویتی در سطح آموزشی، جامعه، جریان های سیاسی و مدنی و حتی جمعیت های عام المنفعه است.

سعاد العنزی، استاد نقد ادبی در دانشگاه کویت در واکنش به عدم پیروزیت زنان در عضویت مجلس گفت: ناراحت کننده است که صدای زنان به صورت کامل در مجلس فروخوابید، زنان کویتی هنوز راه زیادی سرشار از مبارزه و تلاش برای کسب جایگاه سیاسی و اجتماعی درخورد منزلت شان در پیش دارند.

از سوی دیگر، هیفاء السنعوسی، استاد ادبیات دانشگاه کویت هم گفت که اتفاق روی داده نشانگر آن است که زنان اعتماد بیشتری به مردان برای کنندگی مجلس دارند.

نتایج انتخابات نشان دهنده تغییر در 60 درصدی کرسی ها و ورود 31 کننده جدید که سابقه کنندگی نداشته اند به صحن مجلس کویت است.

طبق قانون انتخابات کویت، این کشور به 5 حوزه انتخابی تقسیم می شود که هر حوزه 10 کرسی در مجلس دارد و اعضای کابینه شامل نخست وزیر هم اعضای غیر منتخب مجلس هستند اما نباید تعدادشان از یک سوم مجلس بیشتر شود.

کویت 1.45 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میان 567 هزار نفر واجد شرایط رأی دادند هستند.

مجلس کویت علاوه بر قانون گذاری مسئول نظارت بر عملکرد دولت هم هست، اما تصمیم گیری نهایی در مسائل مهم بر عهده امیر کویت است و او اختیار انحلال مجلس را هم دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چرا زنان تنها کرسی خود در مجلس کویت را از دست دادند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا زنان تنها کرسی خود در مجلس کویت را از دست دادند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید