بودسوناید Budesonide

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، نوع استنشاقی این دارو برای جلوگیری از حملات بیماری آسم بکار می رود. اما نمی تواند موجب توقف حملات شدید بیماری آسم شود. نوع اسپری بینی این دارو برای درمان بیماری های ناشی از حساسیت بینی و بعلاوه درمان بواسیر لحمی کاربرد دارد. شیاف این دارو برای تسکین و تخفیف بیماری و قولنج بکار می رود.

بودسوناید Budesonide

بودسوناید Budesonide

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Pulmicort,Entocort,Budenofalk

دسته دارویی: کورتیکوستروئید

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

نوع استنشاقی این دارو برای جلوگیری از حملات بیماری آسم بکار می رود. اما نمی تواند موجب توقف حملات شدید بیماری آسم گردد. نوع اسپری بینی این دارو برای درمان بیماری های ناشی از حساسیت بینی و بعلاوه درمان بواسیر لحمی کاربرد دارد. شیاف این دارو برای تسکین و تخفیف بیماری و قولنج بکار می رود.

اشکال دارو: کپسول های sr، شیاف، وسیله استنشاقی، اسپری بینی.

زمان مصرف دارو: کپسول: 1 تا 3 بار در روز، اماله: یکبار هنگام خواب، وسیله استنشاقی: روزی 2 بار، اسپری بینی: روزی یکبار یا دو بار.

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو: کپسول: 3 تا 9 میلی گرم، اماله: 2 میلی گرم، وسیله استنشاقی: 200 تا 1600 میکروگرم، اسپری بینی: 100 تا 200 میکروگرم.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو بر روی بیماری آسم ظرف یک هفته و اثرات دارو برای بیماری های دیگر ظرف 1 تا 3 روز پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می گردند. در ضمنً این اثرات به مدت 12 تا 24 ساعت پس از قطع دوز مصرفی دارو، در بدن باقی می مانند.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس اطفال و بچه ها نگهداری گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع مصرف دارو ممکن است موجب عود مجدد علائم بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو:

عوارض ناشی از نوع وسیله استنشاقی و اسپری بینی دارو: سوزش بینی، سرفه، زخم گلو، گرفتگی صدا، خونریزی بینی، بعلاوه عوارض نوع کپسول و شیاف این دارو بیشتر جنبه اختلالات گوارشی دارند. اگر دچار خونریزی بینی، زخم گلو یا ظاهر شدن جوش گشتید، پزشک را در جریان قرار دهید. در ضمنً به محض درد چشم ها، مصرف دارو را قطع نموده و بدون معطلی با پزشک صحبت نمائید.

نکته: افرادی که قبلاً به بیماری سل و یا دیگر بیماری های تنفسی مبتلا بوده اند، باید قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارند.

مصرف دارو برای زنان حامله: بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده: با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها: کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: اشکال بخصوصی ایجاد نمی کند.

مصرف در افراد بالای 60 سال: استفاده طولانی مدت از این دارو، بخصوص نوع استنشاقی آن، اگر چه برای جلوگیری از بیماری آسم ممکن است مفید باشد ولی عوارضی همانند، آب سیاه چشم، آب مروارید چشم و مسائل استخوانی را بدنبال خواهد داشت.

نکته: اگر دارو بصورت دوز بالا مصرف می گردد، باید بطور منظم کارکرد غده های آدرنال را کنترل نمود و از سلامت این غده ها اطمینان حاصل کرد. در ضمنً بچه هایی که از وسیله استنشاقی این دارو استفاده می نمایند باید بطور منظم مقدار رشد قد آنها کنترل گردد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "بودسوناید Budesonide" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودسوناید Budesonide"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید