چرا بازدید از بازار سنتی سنندج پیشنهاد می شود؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، بازار سنتی سنندج در مرکز شهر سنندج قرار گرفته است. در حالت کلی، بازارهای سنتی و قدیمی در شهرهای ایران جزو بخش های اصلی تاریخ هر شهری هستند. اغلب این بازارها شکل یکسانی دارند اما معماری شان با همدیگر متفاوت است.

چرا بازدید از بازار سنتی سنندج پیشنهاد می شود؟

بازار تاریخی شهر سنندج نیز از این قواعد مستثنا نیست، بازاری زیبا و بزرگ بر خلاف دیگر بازارهای ایرانی الگوی خطی ندارد و پلان آن به شکل مستطیل است.

بازاری بزرگ و سرپوشیده که هنوز هم تمامی حجره ها، راسته ها و دالان ها پر از نفراتی است که از شهرها و روستاهای اطراف به این بازار می آیند.

در سفرتان با خرید بلیط هواپیما حتما از این بازار رنگارنگ خرید کنید. همان طور که گفتیم بازارهای سنتی شهرهای مختلف شباهتشان در دالان ها، راسته ها و سراهای مختلف است اما تفاوت اندکی باهمدیگر دارند، به عنوان مثال بعضی از آنها مسقف بوده، اما بعضی سرپوشیده نیستند.

وقتی در این بازار قدم بگذارید مطمئنا از تماشای مغازه ها، دیوارها و گنبدهای آجری سیر نخواهید شد، همچنین می توانید خرید کنید و از معماری بی نظیرش لذت ببرید. اگر به لباس های محلی کردی یا حتی پارچه های رنگارنگ کردی علاقه دارید به راحتی می توانید با تنوع بالایی از این بازار خرید کنید.

تاریخچه بازار سنتی سنندج

بازار سنندج جزو قدیمی ترین بازارهای این شهر است که می توانید انواع بازارها و مراکز خرید قدیمی و جدید را در نزدیکی این بازار ببینید اما باز دارای ارزش بالایی است و طرفداران خاص بازار قدیمی از این بازار خرید می کنند. بازار سنندج به عنوان یکی از بازارهای سرپوشیده در مرکز شهر سنندج شامل آجرهایی است که نشان دهنده قدمت زیاد این بازار است، با توجه به اطلاعات موجود، زمان ساخت این بازار به زمان شاه صفی و هنگام حکومت سلیمان خان اردلان در سال 1046 برمی شود.

اردلان نام طایفه بزرگ کردتبار در ایران بوده است که سال ها حکومت کرده اند. مرکز حکومت اردلان نیز شهر سنندج امروزی است و در زمان های قدیم این شهر سنه دژ نام داشت، خیلی از آثار تاریخی شهر سنندج به یادگار مانده از حکومت اردلان است که اکنون به عنوان جاذبه تاریخی از آن بناها یاد می شود. بعضی از عطاری ها در این بازار هنوز هم همانند 140 سال پیش اداره می شوند و حال و هوای قدیم را حفظ کرده اند.

معماری بازار سنتی سنندج

این بازار از سنگ، خشت و آجر در مرکز شهر سنندج ساخته شده است. هنگامی که داخل بازار سنندج بروید، همانند بازار سنتی اصفهان از بالا شبیه به یک مستطیل بزرگ است و تونل خطی ندارد، فقط گویی داخل یک مستطیل بزرگ با دروازه های متعدد قدم بر می دارید. در زمان های قدیم این بازار چهار دروازه داشته، اما امروزه فقط سه دروازه باقی مانده است. طراحی بازار سنندج مستطیل وار همراه با طاق هایی به عنوان سقف و بالا پوش مغازه ها است.

بر روی سقف بازار نیز گنبدهای متعددی دیده می شود. این بازار شامل 30 راسته و280 حجره تاریخی است که در طی تاریخ حدودا 400 غرفه نیز در بخش های جانبی این بازار ساخته شده اند. در زمان پهلوی با ساخت خیابان انقلاب در این منطقه، بازار به دو بخش آصف و سنندجی در جنوب و شمال تقسیم شد. حتی چندین سرای بزرگ این بازار در جریان احداث خیابان انقلاب از بین رفت، اما مابقی بازار با قدرت و صلابت بر جای خود باقیست و به عنوان مرکز مورد علاقه گردشگران شناخته شده است، حتی در سال 1375 هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نحوه دسترسی به بازار سنتی سنندج

برای دسترسی به این بازار که در مرکز شهر و در ضلع شرقی میدان انقلاب یعنی در دو طرف خیابان انقلاب (بهارمست، سیروس سابق) واقع شده است. به راحتی از طریق اتوبوس، تاکسی خطی، دربست و اینترنتی از هر نقطه شهر به راحتی به خیابان فردوسی بروید و در خیابان فردوسی سردر بزرگ و ورودی های بازار را خواهید دید. توجه داشته باشید که نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به بازار، ایستگاه ناصر خسرو است.

بهترین زمان بازدید از بازار سنتی سنندج

با توجه به این که شهر سنندج در میان رشته کوه های البرز قرار گرفته شامل آب و هوای مطلوبی است، سنندج با جاذبه های تاریخی و طبیعی زیاد خود در ایران شهرت دارد؛ حال بازار سنندج به تنهایی جاذبه بی نظیری است، علاوه بر مراکز خرید و مغازه ها خود بازار حال و هوای خاصی دارد. از آنجایی که این بازار سرپوشیده است، بنابراین تمام فصول برای بازدید از آن مناسب است. اما با این حال بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این بازار گفته می شود، زیرا گیاهان دارویی و خوراکی معروف کردستان از اواخر فرودین تا اواسط خرداد رشد می کنند و بهترین زمان خرید گیاهان در بازه زمانی بهار و تابستان است.

ساعت و هزینه بازدید از بازار سنتی سنندج

هر روز به جز جمعه ها می توانید از ساعت 8 صبح تا 7 عصر بازدید انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که بعضی از اصناف از زمان اذان ظهر تا ساعت 4 بعد از ظهر تعطیل می شوند. برای ورود به این بازار نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به بازار سنتی سنندج

عمارت آصف وزیری: 600 متر

مسجد جامع سنندج: 800 متر

موزه سنندج: 1.2 کیلومتر

عمارت خسرو آباد: 2 کیلومتر

مجموعه تفریحی آبیدر: 2.2 کیلومتر

پارک ساحلی سنندج: 5 کیلومتر

رستوران های نزدیک به بازار سنتی سنندج

رستوران جهان نما: 250متر

رستوران کلانه فردوسی: 500 متر

رستوران مروارید: 600 متر

تهیه غذای مجلسی: 750 متر

کافه رستوران کانی: 1 کیلومتر

فست فود شهروند: 1.3 کیلومتر

رستوران شیدایی: 1.7 کیلومتر

هتل های نزدیک به بازار سنتی سنندج

هتل جبار: 230 متر

هتل هدایت: 290 متر

هتل کاج: 650 متر

هتل ایثار: 2.5 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "چرا بازدید از بازار سنتی سنندج پیشنهاد می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بازدید از بازار سنتی سنندج پیشنهاد می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید