اقامت به سبک ایرانی

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در محله های قدیم هر شهری که قدم می زنیم، به محض آنکه چشممان به یک خانه قدیمی می افتد، می توانیم از پشت درهای آن، حیاط و باغچه کوچکش را تصور کنیم. می توانیم خودمان را در اتاق هایی با شیشه های رنگی ببینیم درحالیکه روی قالی زرشکی نشستیم و به گلدان های روی طاقچه نگاه می کنیم. همه این ها ما را به یک خانه ایرانی دعوت می نماید، به اینکه کاش می توانستیم حتی برای مدتی کوتاه، فارغ از هیاهو در چنین خانه ای اقامت کنیم! خوشبختانه با استقبال مردم از خانه های سنتی در سال های اخیر، خیلی ازخانه های قدیمی به اقامتگاه بوم گردی تغییر کاربری داده یا از همان ابتدا به سبک سنتی ساخته شده تا پذیرای مهمانان از هر سو و کناری باشد. در این مقاله می خواهیم به معرفی چند اقامتگاه بوم گردی در یزد و شیراز بپردازیم و بیشتر با اقامت به سبک ایرانی آشنا شویم.

اقامت به سبک ایرانی

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه بوم گردی که به نوعی ترجمه کلمه اکولوژ است، به اقامتگاهی می گویند که سازگار با محیط زیست ساخته می گردد و ماهیت بومی بودن در تمامی عناصر آن از جمله معماری، پذیرایی، فعالیت ها و فضاهای خدماتی رعایت می گردد. از دهه هشتاد که اولین اقامتگاه بوم گردی به طور رسمی در روستای گرمه خور و بیابانک تاسیس شد، در هر شهر و دیاری این نوع اقامتگاه یکی بعد از دیگری آغاز به فعالیت کردند و در حال حاضر بیش از 2000 اقامتگاه از گردشگری ایرانی و خارجی پذیرایی می نمایند. جالب است بدانید بیشتر گردشگران ورودی به ایران تمایل به ماندن در هتلی سنتی یا یک اقامتگاه بوم گردی را دارند و شاید بتوان تجربه اقامت در این نوع فضاها را، به خودی خود یک سفر کوتاه دانست.

5 اقامتگاه بوم گردی محبوب شیراز

- اقامتگاه سنتی آنا در بافت تاریخی شیراز و خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و دسترسی مناسبی به دیدنی هایی مثل مسجد نصیرالملک و نارنجستان قوام دارد. قدمت این خانه به صدسال می رسد و معماری وچیدمان سنتی آن فضایی آرام بخش به وجود آورده است.

- خانه باغ ایرانی یکی دیگر از اقامتگاه های بوم گردی شیراز است که قدمت آن به دوران پهلوی می رسد. به محض ورود به حیاط اقامتگاه، غرق حال و هوای شیراز و خانه های سنتی آن می شوید. اتاق های اقامتگاه با نام شاعران معاصر نامگذاری شده و با دکوراسیون نسبتا مدرن مجهز شده است.

- اقامتگاه سنتی گلشن خانه ای با قدمت 200 سال است که برای اقامت مسافران در سال 1387 بازسازی و بازسازی شد. این اقامتگاه در دل محله ای تاریخی قرار گرفته و برای بازدید از آثار تاریخی شیراز، موقعیت مناسبی فراهم می نماید. اتاق ها در طبقه همکف و اول قرار گرفته و یک چایخانه سنتی برای پذیرایی مهمانان فراهم شده است.

- اقامتگاه بوم گردی سووشون از آن اقامتگاه های پرطرفدار است که مخاطب اصلی آن مسافران خارجی است. کافیست یک بار در حیاط خانه بنشینید و از وعده های غذایی محلی آن میل کنید تا تجربه آن را برای همواره به خاطر بسپارید.

- اقامتگاه پرهامی خانه ای قدیمی از دوران قاجار است که علاوه بر اقامت توانسته با ارائه غذاهای خوشمزه به رستورانی محبوب تبدیل گردد. یک اقامتگاه خلاق که با شب های ملل اش معروف شده و به همراه مهمانانش، تجربه های جذابی برای معرفی فرهنگ های مختلف ایجاد می نماید.

یکی از مناسب ترین روش ها برای رزرو و اجاره اقامتگاه بوم گردی در شیراز، مراجعه به سایت هومسا انتخاب شهر شیراز و انتخاب یک اقامتگاه بومگردی در شهر شیرازاست.

5 اقامتگاه بوم گردی محبوب یزد

اقامتگاه سنتی وکیل الرعایا، بنایی تاریخی از دوره زندیه است و قدمت آن به 300 سال پیش می رسد. معماری خانه مطابق با معماری مناطق کویری، به صورت گودال باغچه است و چشم انداز آن شما را با حال و هوای یک خانه ایرانی آشتی می دهد. این خانه در سال 96 خریداری شد و بعد از دو سال بازسازی به اقامتگاه تغییر کاربری داد.

اقامتگاه بوم گردی نقره در یکی از کوچه های محله فهادان قرار گرفته است. محله اشراف زادگان در روزگاران قدیم که الان یکی از جاذبه های اصلی شهر یزد محسوب می گردد. بنابراین شما با اقامت در این خانه به آثار تاریخی شهر یزد بسیار نزدیک خواهید بود و در هر ساعت از شبانه روز که مایل باشید، می توانید به آنجا بروید. علاوه بر موقعیت، معماری، دکوراسیون، مهمان نوازی اهالی اقامتگاه شما را شیفته خود می نماید.

خانه خشتی یزد از خانه های قاجاری شهر است که در حال حاضر به عنوان اقامتگاه فعالیت می نماید. خانه ای نقلی با یک حوض کوچک که اتاق ها دور تا دور آن قرار گرفته است. خانه خشتی در نزدیک موزه آب قرار گرفته و به مجموعه امیر چخماق دسترسی راحتی دارد.

اقامتگاه بوم گردی شعرباف از خانه های دوره قاجار است که در سال 1395 به بهره داری رسید. این خانه دارای دو حیاط عظیم و کوچک است که اتاق های آن دور تا دور و به صورت تابستان نشین و زمستان نشین قرار گرفته اند. کافی شاپ شعرباف علاوه بر مهمانانش از گردشگران دیگر نیز پذیرایی می نماید.

اقامتگاه بوم گردی باران یزد از خانه های به جا مانده از دوره قاجار و در محله قدیمی فهادان است. این اقامتگاه کوچک دارای 5 اتاق می باشد و به خاطر کافی شاپی که در پشت بام خود دارد، معروف شده است. در طی چند سال اخیر، اهالی یزد بام های خانه های قدیمی خود را به کافه تغییر کاربری داده اند و تجربه دلچسبی برای مهمانان خود فراهم می نمایند.

اجاره این اقامتگاه های سنتی کار سختی نیست. کافی است برای اجاره اقامتگاه بوم گردی در یزد به همین بخش در سایت هومسا مراجعه کنید و بعد از رزرو اقامتگاه و تبادل نظر با میزبان، رزرو خود را نهایی نمایید.

کلام آخر

یزد و شیراز به عنوان دو مقصد گردشگری مطرح ایران با خانه های ایرانی و معماری اصیل، در حال حاضر اقامتگاه های سنتی زیادی دارد و حتی در شلوغ ترین زمان سفر، به شما حق انتخاب می دهد. در این مقاله سعی کردیم تعداد محدودی از اقامتگاه های بوم گردی معروف را معرفی کنیم. سامانه رزرو و اجاره ویلا و سوئیت هومسا مجموعه ای از اقامتگاه های بوم گردی در شیراز و یزد را ارائه می دهد و در این راستا برای شما که خواستار اقامت در فضاهای بومی و سنتی هستید، مشاور مناسبی به شمار می رود. تمیزی و امنیت اقامتگاه و پرداخت امن از بارزترین ویژگی های هومسا بشمار می رود.

منبع: همگردی

به "اقامت به سبک ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامت به سبک ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید