چهارباغ با قولنامه تکه تکه شد، رواج ویلا های قولنامه ای غیرقانونی در اراضی کشاورزی

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، چهارباغ کرج یکی از نقاط تفریحی استان البرز شناخته می گردد، اما این منطقه هم اکنون تبدیل به تفرجگاهی برای زمین خواران شده است.

چهارباغ با قولنامه تکه تکه شد، رواج ویلا های قولنامه ای غیرقانونی در اراضی کشاورزی

به گزارش خبرنگار ، بار ها درباره مناطقی که مورد طمع زمین خواران واقع شده، اخباری به گوش ما رسیده و تنها عکس العملی که از ما سر زده، تکان دادن سر و افسوس خوردن بوده است.

یکی از همین مناطق، چهارباغ کرج است. منطقه ای استعداد کشاورزی آن بسیار زیاد بوده و از شرایط آب و هوایی خوبی هم برخوردار است. همین مسئله نیز باعث هجوم زمین خواران شده است. به طوری که این منطقه، تبدیل به محله ای برای تفریح آخر هفته های تهرانی ها شده است.

زمین خواران چگونه اراضی ملی را غارت می نمایند؟

شدت هجوم زمین خواران به این منطقه تا حدی بوده که باعث ایجاد اشتغال در آن مناطق نیز شده است. به طوری که بازار ادوات ساختمانی در روستا های اطراف چهارباغ بسیار داغ است. به طور معمول ما از روستا تصوری که داریم این است که عده ای در حال کشاورزی و عده در حال چوانی هستند. اما در آن مناطق عده ای در حال دور دور با ماشین های شیک و آنتیک خود هستند.

نکته دیگر قابل توجه این منطقه، رشد قارچ وارد مشاورین املاک و پیمانکاران برای ساخت ویلا است. این مغازه ها که در فاصله کوتاهی از هم قرار داشتند بر همه آن ها خرید و فروش ویلا ذکر شده بود و حتی برای ساخت و ساز ویلا نیز سفارش می گرفتند.

در بازدید هیجان انگیزی که این عجایب شهر داشتیم، قاضی چهارباغ را نیز همراه خود بردیم. احمد زاده قاضی جوانی که به تازگی دستور تخریب چهارصد ویلای غیرمجاز را داده بود در این سفر ما را همراهی می کرد. از قاضی احمدزاده درخواست کردیم که به همراه ما به ویلا های تخریب شده بیاید و آن ویلا ها را به ما نشان دهد؛ بنابراین به همراه احمدزاده رهسپار بازدید از ویلا های غیرمجاز شدیم. متاسفانه زمین هایی که هرکدام به راحتی می توانست مستعد کشاورزی و فراوری گردد، تبدیل به آهن و سیمان شده بود. جالب تر از آن اینکه حتی بد از تخریب عده مجدد در حال کار و بازسازی مجدد بنا ها بودند.

در رابطه با بازسازی بنا ها از قاضی احمدزاده درخواست کردیم که علت این امر را به ما بگوید، احمدزاده گفت: زمینخواران به طور کلی چند اصل را در زمانی که می خواهند ویلا بسازند رعایت می نمایند. در ابتدا آن ها اراضی کشاورزی که دارای یک سند مادر بوده را در اطرافش دیوار می کشند. پس از این که دیوار کشیدند قیمت اراضی برای مثال از پنجاه هزارتومان به 500 هزار تومان افزایش پیدا می نماید.

این قاضی ادامه داد: اگر زمین خواران، پس از دیوار کشی هم اراضی غیرقانونی را بفروشند، بازهم ارزش افزوده حداقل ده برابری برای آن ها دارد. اما آن ها پس دیوارکشی، قطعات زمین را به اراضی کوچکتر تبدیل می نمایند. به صورتی که در هر قطعه زمین کشاورزی تبدیل به هشت واحد نموده و در هر واحد آغاز به ساخت و ساز ویلا می نمایند. به مجموعه هشت ویلا ساخته شده، شهرک می گویند. از طرفی پس ساخت ویلا، قیمت زمین از متری 50 هزارتومان که زمین کشاورزی بود به متری 1 ملیون تومان می رسد، به عبارتی 20 برابر سود بیشتر.

کاظم زاده به انگیزه زمینخوارانی که ویلا های آن ها تخریب شده، اما بازهم اقدام به بازسازی آن ها می نمایند، اشاره نمود و گفت: دقت کنید که ارزش افزوده ای که این تغییر کاربری برای زمینخواران دارد، چنان زیاد است که آن ها را مجاب می نماید حتی اگر ده بار هم تخریب صورت گرفت، بازهم ملک را بازسازی نمایند و بعد از آن به مردم بفروشند و سود های کلان به جیب بزنند؛ بنابراین می توان گفت که زمین خواران در جایی نمی خوابند که زیر آن آب بروند. زیرا همانطور که قاضی کاظم زاده معتقد بوده، برای آن ها چنان ارزش افزوده ای داشته که حاضرند چنین ریسکی را نمایند. اما شاید نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود این باشد که چگونه و با چه ابزاری این معاملات صورت می گیرد.

برای پاسخ به این سوال نیز به سراغ کاظم زاده رفتیم و وی گفت: به طور کلی قوانین به آن ها اجازه نمی دهد، اراضی را به صورت رسمی تفکیک نموده و با اسناد رسمی به دیگران بفروشند. زیرا در این صورت ارگان های دولتی متوجه می شوند و اجازه چنین تخلفاتی را ندارند، بنابراین برای اینکه بتوانند املاک غیرقانونی خود را به راحتی به دیگران بفروشند روی به انجام معاملات عادی (غیررسمی) می آورند.

ویلا های غیرمجاز عامل رشد حاشیه نشینی

پس از بازدید از مناطق تخریب شده به همراه قاضی احمدزاده رهسپار مناطقی که بر اثر رشد قیمت زمین به مناطق حاشیه چهارباغ تبدیل شده بود رفتیم. مناظر بسیار جالب بود، در کمتر از چند دقیقه به منطقه به نام مهدی آباد وارد شدیم. در این منطقه کوچه ها باریک، خانه ها کوچک و فاقد استحکامات مناسب هستند و حتی عابران پیاده نیز برای رفت و آمد دچار مشکل می شوند.

احمدزاده از رشد تخلفاتی که در این منطقه بوده ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه این منطقه از مناطقی بوده که خرید و فروش مواد مخدر در آن رواج پیدا نموده و دزدی و خفت گیری هم از مواردی بوده که بسیار ارجاع داده می گردد. جالب است در کمتر چند دقیقه از منطقه ای مرفه نشین به منطقه ای مستضعفین نشین وارد شدیم. به راستی علت شکل گیری چنین مناطق حاشیه ای در کنار مناطق مرفه نشین، چیزی غیر از تخریب کاربری اراضی بیت المال است؟

علت رشد قارچ وار ویلا در چهارباغ چیست؟

برای پاسخ به سوالی پیرامون علت تخریب اراضی بیت المال به سراغ کارشناسان رفتیم و از نظرات آن ها جویا شدیم. برای مثال امیرحسین حاجی زاده کارشناس مسائل حقوقی معتقد است که زمین خواری، ریشه در مسائل حقوقی دارد. برای درک این مسئله دقت کنید که زمین خواران در ابتدا منطقه ای را تصرف می نمایند و در اطراف آن دیوار می کشند. پس از آن اراضی را تفکیک می نمایند و آغاز به ساخت و ساز می نمایند. پس از ساخت و ساز احتیاجمند فروش این اراضی به افراد متقاضی خرید هستند.

حاجی زاده ادامه داد: زمین خواران می دانند که کار غیرقانونی انجام داده اند بنابراین دنبال راهکار قانونی می گردند که از طریق آن اراضی غیرقانونی را به صورت قانونی جلوه داده و خریداران نیز متقاعد شوند که در قبال پذیرش اسناد انتقال قانونی پول پرداخت نمایند؛ بنابراین زمین خواران از ابزاری به نام اسناد غیررسمی یا قولنامه ای استفاده می نمایند.

در ادامه حاجی زاده به چیستی قولنامه و چگونگی شکل گیری آن اشاره نمود و گفت: اسناد غیررسمی در هیچ سامانه ای به ثبت نمی رسد و تنها احتیاج به امضا طرفین قرارداد دارند. اما با وجود این که اسناد غیررسمی در هیچ سامانه ای به ثبت نمی رسند، اما در دادگاه ها دارای اعتبار بوده و می توانند اسناد رسمی و تایید شده حکومت را نیز ابطال نمایند.

راه خروج از این بحران چیست؟

همانطور که ملاحظه شد، اسناد غیررسمی در کشور بحران آفرین شده و برای حل این بحران باید شیوه های مناسبی را اتخاذ کرد که بتوان شاهد از بین رفتن چنین اتفاقاتی در کشور باشیم. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که تنها راهکار این مسئله، بی اعتباری اسناد غیررسمی بوده و تا زمانی که این اسناد بی اعتبار نشوند، زمینخواری ادامه خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چهارباغ با قولنامه تکه تکه شد، رواج ویلا های قولنامه ای غیرقانونی در اراضی کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارباغ با قولنامه تکه تکه شد، رواج ویلا های قولنامه ای غیرقانونی در اراضی کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید