چاقی می تواند کودک و نوجوان ما را در خطر اضطراب و افسردگی قرار دهد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، اخیرا پژوهشگران ارتباط بین شرایط سلامت روان و چاقی را در بیش از 12،000 کودک و نوجوان بررسی کردند. نتایج نشان می دهد که چاقی خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش می دهد، موضوعی که پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در مورد آن هوشیار باشند.

چاقی می تواند کودک و نوجوان ما را در خطر اضطراب و افسردگی قرار دهد

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از 35 درصد بزرگسالان جوان در ایالات متحده چاق هستند.

در میان نوجوانان ایالات متحده، شرایط سلامت روانی نیز شایع است.

طبق تحقیقات منتشر شده در سال گذشته ، حدود 32 درصد از نجوانان 13 تا 17 ساله در شرایط خاصی از زندگی خود، دچار اضطراب شده اند.

در حال حاضر، یک مطالعه نو در سراسر کشور سوئد، ارتباط بین چاقی و اضطراب در میان جوانان را مطرح می کند و نشان می دهد که چاقی به تنهایی یک عامل خطر مستقل برای اضطراب و افسردگی در بچه ها و نوجوانان است.

لوئیس لیندبرگ، از دانشگاه کارولینسکا(یک دانشگاه علمی پژوهشی) در استکهلم سوئد، محقق اصلی این پژوهش نو است. او و همکارانش یافته های خود در مورد چاقی را در کنگره اروپا، که در سال جاری در گلاسکو انگلستان برگزار گشت، ارائه کردند.

افزایش ریسک اضطراب و افسردگی تا 43 درصد

لیندبرگ و تیم او داده های مربوط به بیش از 12،000 کودک و نوجوان بین سنین 6 تا 17 ساله که به دلیل چاقی تحت درمان بودند را مورد بررسی قرار دادند و آنها را با داده های بیش از 60،000 همتای خود که اضافه وزن نداشتند، مقایسه کردند.

محققان در سوئد داده های بین سال های 2005 تا 2015 را به عنوان بخشی از پرونده درمان چاقی در دوران کودکی جمع آوری کردند. در یک دوره میانه 4.5 ساله، اضطراب یا افسردگی در بیش از 4200 کودک و نوجوان توسعه یافت.

دختران دارای اضافه وزن، 43% بیشتر از دختران همسن و سال خود که چاق نبودند، در معرض اضطراب و افسردگی بودند. همچنین ریسک اضطراب و افسردگی در میان پسران دارای اضافه وزن، در مقایسه با همسالان خود که اضافه وزن نداشتند، 33% بیشتر بود.

این تیم سایر عوامل خطر افسردگی و اضطراب، مانند جابجایی و مهاجرت بچه ها به شهر یا منطقه ای دیگر، سایر شرایط روانپزشکی، سابقه سلامت روان در خانواده و شرایط اجتماعی و اقتصادی را نیز در نظر گرفتند.

پس از در نظر گرفتن این عوامل، آنها نتیجه گرفتند که چاقی همچنان به تنهایی می تواند خطر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

به طور خاص، در 11.6 درصد دخترانی که اضافه وزن داشتند در مقایسه با 6 درصد دختران دارای وزن متعادل، اضطراب و افسردگی تشخیص داده شد. همچنین 8 درصد از پسران چاق، در مقایسه با 4.1 درصد پسران غیر چاق، نیز دچار اضطراب و افسردگی بودند. (تقریبا 2 برابر هم در دختران و هم در پسران)

لیندبرگ توضیح می دهد: ما شاهد افزایش شدید خطر اضطراب و اختلالات افسردگی در بچه ها و نوجوانان مبتلا به چاقی در مقایسه با گروهی هستیم که نمی تواند با سایر عوامل خطر شناخته شده مانند شرایط اجتماعی-اقتصادی و اختلالات روانپزشکی توضیح داده شود.

این نتایج نشان می دهد که بچه ها و نوجوانان مبتلا به چاقی، دارای خطر افزایش اضطراب و افسردگی هستند، موضوعی که متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در مورد آن هوشیار باشند.

دانشمندان همچنین در این مطالعه، برخی محدودیت ها را تایید می کنند؛ به عنوان مثال، این مطالعه مشاهداتی است و نمی تواند چیزی درباره مکانیزمی که در پشت آن وجود دارد، بگوید.

مهمتر از همه، آنها هیچ اطلاعاتی در مورد قد یا وزن پسران و دختران در گروه کنترل نداشتند.

در نهایت، داده ها درباره اندازه اضطراب و افسردگی در افراد ممکن است منحرف شود. این به این دلیل است که بسکمک از افراد که با این شرایط زندگی می کنند، در پی کمک های حرفه ای نیستند.

لیندبرگ ادامه داد: با توجه به افزایش چاقی و اختلال در سلامت روان جوانان، درک ارتباط بین چاقی بچه ها، افسردگی و اضطراب حیاتی است.

او در انتها بیان نمود که: مطالعات بیشتری برای توضیح مکانیسم های ارتباط بین چاقی و اضطراب / افسردگی مورد نیاز است.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "چاقی می تواند کودک و نوجوان ما را در خطر اضطراب و افسردگی قرار دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی می تواند کودک و نوجوان ما را در خطر اضطراب و افسردگی قرار دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید