نگاه فرابخشی مجلس به حوزه آب

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، خبرنگاران/مرکزی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد دولت و مجلس در حمایت از بخش کشاورزی این است که سفره مصرف کننده و فراوری کننده کمرنگ نشود.

نگاه فرابخشی مجلس به حوزه آب

محمد جواد عسگری چهارشنبه هشتم دیماه در جریان بازدید معاون وزیر نیرو از فرایند اجرای طرح انتقال آب سد کوچری به شهر ساوه در منطقه حاجی آباد واقع در محور سلفچگان به دلیجان در تبادل نظر با وبلاگ خنده و شادی، اظهار کرد: کمبود آب از مهمترین مسائل کشور است که عدم تدبیر درگذشته موجب شده با چالش های و معضلات جدی در حوزه آب روبرو شویم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی در حوزه آب در امسال تخصیص یافته است، گفت: در امسال اعتبارات خوبی برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به منظور تعذیه سفره های زیرزمینی دیده شده است تا بتوان بخشی از کمبود منابع آبی را جبران کرد.

وی با تاکید بر اینکه استحصال آب از سفره های زیرزمینی بدون در نظر گرفتن مقدار آب در سفره ها آسیب جدی را به منابع آبی وارد نموده و منجر به وقوع پدیده فرونشست زمین شده است، اظهار کرد: ایران از جمله کشورهای در رده نخست روبروه با پدیده فرو نشست زمین بوده و این یک ایراد جدی است که کشور با آن روبرو است و هنوز طرحی در این خصوص ارایه نشده که بتواند برای خروج از این بحران امیدوار نماینده باشد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: از ابتدای فصل پاییز تا به امروز بارندگی مطلوبی در کشور صورت نگرفته و این مقدار بارش ها کافی نیست و باید به حد نرمال برسد که تا رسیدن به مقدار نرمال فاصله داریم. براین اساس باید در قالب نقشه راه و برنامه زمان بندی برای مصرف آب تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مجلس در حوزه آب نگاه فرابخشی است و برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت سیاست گذاری شده و اعتبارات دیده می گردد، اظهار کرد: بهره گیری از پساب استان برای مصرف صنعت در استانی که قطب صنعت کشور است برای ایجاد امنیت در سرمایه گذاری با توجه به محدودیت در منابع آبی از الزامات است.

وی به برگزاری جلسات کمیسیون کشاورزی با وزیر نیرو در قابل یک برنامه ریزی زمان بندی شده به کاهش دغدغه های موجود در حوزه آب اشاره نمود و گفت: تسریع در بهره برداری خط انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری نیز در جلسه ای با حضور وزیر نیرو و اعضای کمسیون کشاورزی مطرح و اعتبار مورد نظر برای اجرای این طرح دیده خواهد شد.

عسکری اضافه کرد: هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح مورد احتیاج است که باید به صورت برنامه زمان بندی در مقاطع مختلف تخصیص یابد تا بتوان با تخصیص اعتبار متناسب طرح در کمتر از دو سال بهره برداری گردد. انتقال ثقلی آب بدون هزینه های جانبی از ویژگی های این طرح است و امیدواریم در یک برنامه زمان بندی شده با تخصیص اعتبار و به طور خاص در بودجه سال 1401 دیده گردد تا افتتاح این طرح کام مردم را شیرین کند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه 1400 اعتبارات حوزه کشاورزی بی سابقه بود و اگر در سال آینده هم با همین رویه باشد بسیاری از کاستی ها رفع خواهد شد، گفت: کوشش خواهیم کرد در بخش کشاورزی کمی و کاستی لحاظ نگردد.

رئیس کمسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی و امنیت غذایی با امنیت ملی گره خورده است؛ گفت: رویکرد دولت و مجلس در حمایت از بخش کشاورزی این است که سفره مصرف نماینده و فراوری نماینده کمرنگ نگردد.

وی اعلام کرد:در حوزه تخصیص ارز حوزه کشاورزی نیز برای تک نرخی کردن باید زیرساخت ها تامین گردد و دستگاههای تصمیم گیر در سطح کلان با قانع کردن سازی افکار مردم تصمیم گیری نمایند و مردم نیز تصمیمات در سطح کلان را با یک فضای قانع کردنی و منطقی بپذیرند.

این نماینده مجلس با تاکید بر از بین بردن فساد در دو نرخی کردن ارز، گفت: باید تصمیم عقلایی و منطقی در یک فضای قانع کردنی صورت گیرد تا فساد در دو نرخی شدن ارز از بین برود و چالش مالی برای کشور پیش نیاید.

وی بر مقابله با فساد در سایه نظارت جدی در توزیع نهاده های دامی تاکید نمود و اضافه کرد: نوسان قیمت و خشکسالی آسیب جدی به فراوری و بخش کشاورزی وارد نموده است و موجب شد تا بسیاری از دامداران دام های مولد را ذبح نموده یا به فروش برسانند که برای احیای دام ها حدود 10 سال زمان احتیاج است.

وی با تاکید بر اینکه با از بین رفتن دام مولد آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد نمود، اظهار کرد: در قالب تفاهم نامه ای با کشور برزیل مقرر شد به صورت تهاتر کالا اقلامی نظیر کود اوره و خشکبار از ایران به برزیل ارسال گردد و در عوض نهاده های دامی وارد کنیم تا مسئله ای در تامین نهاده در کشور بوجود نیاید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نگاه فرابخشی مجلس به حوزه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه فرابخشی مجلس به حوزه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید