نماینده مجلس: تورم لبنیات و گوشت قرمز و سفید 60درصد است

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم ارائه کالا برگ الکترونیک در اجرای طرح اصلاح قیمت ها، گفت: طبق قانون بودجه1401، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ترجیحی کالابرگ را به گونه ای پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور 1400برای دهک های مشمول حفظ گردد الان این کار انجام نشده است.

نماینده مجلس: تورم لبنیات و گوشت قرمز و سفید 60درصد است

احسان ارکانی با بیان این مطلب به عصر ایران گفت: قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور 1400 با کالا برگ جبران شود؛ وزارت اقتصاد هم گفته داریم روی کالا برگ کار می کنیم؛ اما اگر تعلل اتفاق بیفتد ما ناگزیریم ظرف دو سه هفته آینده با هماهنگی کمیسیون های مربوطه در این حوزه اقدام نظارتی انجام دهیم.

وی اضافه نمود: ما باید ببینیم گیر این کار و دستگاهی که تعلل یا استنکافش عامل اصلی اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی است، چیست؟ اگر بحث منابع اقتصادی باشد به سازمان برنامه بودجه برمی شود، اگر بحث زیرساخت های الکترونیکی و زیرساخت شبکه باشد قسمتی از آن به وزارت ارتباطات، قسمتی به وزارت صمت، قسمتی به وزارت اقتصاد و قسمتی به وزارت جهاد کشاورزی برمی شود و باید مسئولان مربوطه شرح دهند که در چه مرحله ای هستند. اگر مشکلاتی که مانع ادامه کار شده مربوط به دستگاه مشخصی است شرحات آنها را می شنویم و اگر قانع نماینده نبود نسبت به سایر موارد اقدام می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت را اقلام غذایی دارند. حدود 60درصد تورم در لبنیات، گوشت قرمز وسفید، تخم مرغ، برنج و محصولات بر پایه آرد صنعتی و نان سفید داریم. در مجموع تورم برای همه کالاها در کشور سی درصد است اما آنچه که برای مردم مهم است قیمت میلگرد و مصالح ساختمانی نیست بلکه افزایش قیمت مواد غذایی است که حدود 60درصد است.

ارکانی ادامه داد: این تورم را کالابرگ باید حذف می کرد. اگر در شهریور 1400 قیمت یک کیلو مرغ 40 هزار تومان بوده الان کیلویی 65هزارتومان شده است یعنی به قیمت مرغ 25هزار تومان اضافه شده است باید ببینیم یک خانواده چهارنفره مصرف ماهیانه مرغش چندکیلوگرم بوده است بعد هزینه مازاد این را حساب کنیم و به آنها در قالب کالابرگ این ما به تفاوت را پرداخت کنیم که مرغ را با همان قیمت شهریور 1400تامین نمایند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس توضیح داد: من با یارانه نقدی موافق نیستم یارانه نقدی که در حال حاضر پرداخت می کنیم به سرنوشت 45هزار تومان قبلی دچار می شود. سال جاری 300هزار تومان یارانه می دهیم که هنوز به خاتمه سال نرسیده این 300هزار تومان به علت تورم 60درصدی ارزشش 120هزار تومان شده است و سال بعد این عدد اصلا ارزش ندارد شاید همه فکر نمایند پول نقد مهم باشد درصورتی که در شرایط تورمی پول نقد مهم نیست و همه در این شرایط سعی می نمایند پول نقدشان را به کالا تبدیل نمایند که ارزشش را حفظ کند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی برترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می شود و اعتبارش بیشتر می شود اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.

منبع: فرارو

به "نماینده مجلس: تورم لبنیات و گوشت قرمز و سفید 60درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: تورم لبنیات و گوشت قرمز و سفید 60درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید