نخستین همایش مالی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، وزیر امور خارجه قرقیزستان گفت: در سال 2020 به میزبانی بیشکک، نخستین همایش مالی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برگزار می گردد.

نخستین همایش مالی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برگزار می گردد

به گزارش خبرنگار وبلاگ خنده و شادی در بیشکک، در پایتخت قرقیزستان نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا برگزار گردید.

چنگیز ایدربکاف وزیر امور خارجه قرقیزستان به عنوان میزبان این جلسه نتایج آن را گفت و با اشاره به آنالیز توافقنامه همکاری استراتژیک اروپا و آسیای مرکزی در این نشست گفت: امروز مسائل اجرایی توافقنامه جدید مورد آنالیز نهاده شد و حضار برنامه ها و ابتکارات را تکمیل کردند.

وی گفت: مقامات درباره اجرای استراتژی اتحادیه اروپا از جمله رعایت حقوق بشر، تقویت دموکراسی، تأمین امنیت، دفاع از محیط زیست، مدیریت منابع آب، توسعه بخش خصوصی، تعمیق روابط تجاری، جذب سرمایه گذاری، فعالسازی تکنولوژی های نوین، انرژی، حمل ونقل، اموزش و سیاست جوانان با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

ایدربکاف توضیح داد: قرقیزستان بر همکاری با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای آسیای مرکزی در زمینه مبارزه با تأثیرات منفی زباله های هسته ای تأکید دارد و این مسئله در سطوح بالا از جمله در سازمان ملل نیز مطرح شد.

وی خاطر نشان کرد: در چارچوب مذاکرات امروز حضار از اهمیت توسعه همکاری های منطقه ای و تماس دائم با اتحادیه اروپا اطلاع دادند.

وی گفت: علاوه بر این، آسیای مرکزی از استراتژی های مرتبط با افغانستان نیز استقبال می نماید چرا که کشورهای منطقه از تمام ابتکارات بین المللی در زمینه تقویت صلح و امنیت منطقه ای حمایت می نمایند.

ایدربکاف خاطر نشان کرد: در قرقیزستان در سال 2020 نخستین همایش مالی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برگزار می گردد.

فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این نشست از وجود ظرفیت های قابل توجه برای توسعه همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی اطلاع داد و گفت: نشست بیشکک بسیار مؤثر بود.

موگرینی گفت: امروز ما شاهد تقویت آسیای مرکزی هستیم. در منطقه ظرفیت ها و فرصت های فروانی پدیدار می شوند که ما به دنبال توسعه همکاری چند جانبه و دوجانبه با هر کشور آسیای مرکزی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ما منافع مشترک داریم و از تمام ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.

در پانزدهمین دوره نشست وزرای امور خارجه آسیای مرکزی و مسئول سیاست خارجه اروپا بیبوت اتامکول اف وزیر امور خارجه قزاقستان، عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان، سراج الدین وزیر امور خارجه تاجیکستان، حاجیف ویپا معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، چنگیز ایدربکاف وزیر امور خارجه قرقیزستان و فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا حضور داشتند.

گفتگو درباره استراتژی جدید اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی موضوع اصلی این نشست بود.

ح2

منبع: خبرگزاری فارس

به "نخستین همایش مالی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین همایش مالی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید