نانوژل ها داروی شیمی درمانی را در تومور های سرطانی رها می سازند

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، محققان با استفاده از رشته های DNA، نانوژلی ساختند که به صورت اختصاصی درون سلول های سرطانی داروی شیمی درمانی را رهاسازی می کند.

نانوژل ها داروی شیمی درمانی را در تومور های سرطانی رها می سازند

به گزارش گروه فناوری وبلاگ خنده و شادی، روش های شیمی درمانی باعث کاهش سرعت رشد تومور سرطانی و نجات جان افراد می شود، اما این دارو های قدرتمند سلول های سالم و سرطانی را با هم تحت تأثیر قرار می دهند.

به تازگی محققان مقاله ای در مجله Nano Letters به چاپ رساندند که در آن جزئیات مربوط به ساخت نانوژل های مبتنی بر DNA را تشریح کرده اند، نانوژل هایی که محتویات دارویی خود را درون سلول های سرطانی آزاد می کند و تأثیرات آن بر سلول های طبیعی به حداقل می رسد و عوارض جانبی دردناک و ناراحت کننده داروی شیمی درمانی به حداقل می رسد.

زمانی که دارو های شیمی درمانی وارد بدن می شوند، در کل بدن پخش می شوند. از آنجا که بسکمک از این دارو ها برای همه سلول ها سمی هستند، کوچک شدن تومور مورد نظر می تواند با عوارض جانبی نامطلوبی مانند ریزش مو، مسائل دستگاه گوارش و خستگی همراه باشد.

نانوژل های ساخته شده از DNA یکی از راه های انتقال این دارو ها است، اما این نانوژل ها نیز وارد همه سلول ها می شوند.

تیانهو لی، تکپنگ لوه و همکارانش معتقداند که نشانگر های زیستی- پروتئین ها یا سایر اجزای موجود در سلول های سرطانی و همتایان سالم آن ها می توانند در شکستن یک نانوژل نقش داشته باشند و باعث شوند نانوژل محتویات خود را درون سلول های سرطانی رهاسازی کند.

یک نشانگر زیستی به نام FEN 1، آنزیمی ترمیم کننده که انواع خاصی از DNA را قطع می کند، در مقادیر بیشتری در سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های سالم وجود دارد. محققان می خواستند ببینند آیا آن ها می توانند نانوژل DNA ویژه ای طراحی کنند که به طور خاص توسط FEN 1 در سلول های سرطانی تخریب شود.

پژوهشگران برای ساخت نانوژل های DNA از ساختار های DNA ویژه ای استفاده کردند که FEN 1 می توانست آن ها را تشخیص داده و برش دهد. محققان با استفاده از سیستم های فاقد سلول، دریافتند که نانوژل های مبتنی بر DNA توسط FEN 1 تجزیه می شوند، اما سایر آنزیم ها یا ترکیبات ترمیم کننده DNA قادر به تجزیه آن ها نیستند.

وقتی سلول های زنده در معرض نانوژل های مبتنی بر DNA قرار گرفتند، سلول های سالم FEN 1 کافی برای تجزیه آن ها نداشتند، اما سلول های سرطانی این کار را انجام دادند. وقتی دارو های شیمیایی دوکسروبیسین و وینورلبین در نانوژل قرار داده شدند، سلول های سرطان پستان انسان با سرعت بالاتری از سلول های سالم بافت پستان از بین رفتند.

یافته های محققان نشان می دهد این نانوژل های مبتنی بر DNA می توانند دارو ها را با انتخاب پذیری بالا وارد سلول های سرطانی کنند و عوارض جانبی را کاهش دهند.

محققان معتقداند که نانوژل ها همچنین می توانند به عنوان کاوشگر آنزیم نشانگر زیستی مورد استفاده قرار گیرند و به پزشکان کمک می کند تا در مقایسه با روش های فعلی، سرطان را به طور مستقیم تشخیص دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانوژل ها داروی شیمی درمانی را در تومور های سرطانی رها می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوژل ها داروی شیمی درمانی را در تومور های سرطانی رها می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید