عمده فروشی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، بهترین ها: نباید فراموش کنید که یک عمده فروش نه فراوری کننده است (به همین علت کشاورزان و فراوری کنندگان عمده فروش به حساب نمی آیند) و نه با مشتری نهایی یک محصول سر و کار دارد. البته عمده فروش می تواند دست به بسته بندی مجدد محصول بزند. در بسیاری از اوقات عمده فروش ها محصول را به صورت فله و بسته بندی نشده در قیمتی بسیار پائین تر از قیمت بازار خریداری نموده و بعد از بسته بندی با قیمتی مناسب به فروش می رسانند.

عمده فروشی چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت اصلی عمده فروشی و خرده فروشی در چیست؟

جدا از مواردی که در تعریف عمده فروشی ذکر شد مانند فروش یا عدم فروش محصول به مشتری نهایی و از آن مهمتر توانایی در نگه داری محصول برای مدت طولانی (از مهمترین خصوصیات لازم برای عمده فروشی توانایی انبار کردن و نگه داری محصول است)، از نگاه اقتصاد می توان تفاوت میان عمده فروشی و خرده فروشی را اینگونه دید:

1. عمده فروش ها بر خلاف خرده فروش ها نه احتیاجی به تبلیغ و ترویج کالا دارند و نه به جو حاکم بر بازار اهمیت می دهند.

2. تفاوت عظیم دیگر حجم معاملات و گستردگی حوزه های عملکرد است. احتیاج به گفتن نیست که حجم معاملات یک عمده فروش قابل مقایسه با خرده فروش نیست و از طرف دیگر خرده فروش ها عمدتا در حوزه های تخصصی و محدود کار می کنند حال آنکه یک عمده فروش بسته به سرمایه، ارتباطات و تجهیزات انبارداریش می تواند در هر زمینه ای دست به خرید و فروش بزند.

3. تفاوت سوم به نگاه دولت برای اخذ اقتصادیات باز می گردد. عمده فروش ها و خرده فروش ها بر اساس قوانین اقتصادی در دو گروه متفاوت برای محاسبه اقتصادیات بر عایدی قرار می گیرند.

آیا نقش عمده فروش به اسم واسطه قابل حذف شدن است؟

هرگاه در خصوص عمده فروشی و ماهیت واسطه گونه این شغل صحبت می گردد، اولین نکته ای که به فکر مستمع می رسد این است که در چرخه فراوری تا مصرف آیا احتیاجی به یک واسطه هست؟ آیا نمی توان عمده فروش را حذف کرد و محصول را با قیمت کمتری به مصرف کننده نهایی رساند؟ سعی می کنیم با هم به دلایل حضور همیشگی عمده فروشی در این چرخه بپردازیم:

تسهیل فرایند فروش کالا

نباید به فعالیت عمده فروشی به اسم فعالیتی از نظر اقتصادی کاذب نگاه کرد. در حقیقت یک عمده فروش برای فراوری کننده کالا با هزینه ای اندک این امکان را فراهم می نماید که با شرکت های کوچک در سراسر کشور یا حتی دنیا ارتباط داشته باشد. از قلم نیاندازید اگر عمده فروش با ارتباط های بی شمارش نبود، یک فراوری کننده کالا (که ممکن است در نقطه ای دور افتاده واقع شده باشد) هرگز پیروز به ارائه کالایش با وسعت کنونی نمی شد.

جور بودن جنس

یک عمده فروش بنا بر سرمایه، ارتباط و توانایی نگه داری، می تواند هر محصولی را خریداری کند. نباید نقش عمده فروش ها را در برطرف احتیاج های بازار فراموش کنیم. کافیست تصور کنیم اگر در هر زمان قرار بود فروشنده نهایی یا مصرف کننده در پی خرید مستقیم احتیاجهایش برود چه شرایطی به وجود می آمد.

خرید انبوه

عمده فروش این توانایی را دارد که محصول را در حجمی عظیم خریداری نموده و سپس در بخش های کوچک به فروش برساند. نکته جالب اینجاست که با توجه به تخفیفی که عمده فروش به خاطر خرید انبوهش می گیرد در نهایت از نظر قیمت به نفع خرده فروش و مصرف کننده نهایی تمام می گردد.

امتیازی به نام انبارداری

توانایی عمده فروش ها در نگه داری از کالا در حجم عظیم، هزینه های انبار داری و ریسک های عرضه کنندگان و مشتریان را کاهش می دهد.

حمل و نقل

عمده فروش ها هم به علت تخصص در حمل و نقل کالا در مقیاسی عظیم و هم به علت ارتباطات گسترده، فرایند حمل و نقل کالا را سریع تر، مقرون به صرفه تر و با آسیب کمتر به محصول به انجام می رسانند.

تامین اقتصادی

نکته دیگری که نقش عمده فروش را برای ادامه حیات هم فراوری کننده و هم خرده فروش الزامی می نماید، تامین اقتصادیست. عمده فروشی ها به مشتریان اعتبار مالى مى دهند (کالاها را به صورت قسطى به آن ها مى فروشند) و از سوى دیگر با دادن تقاضاهاى زود هنگام به عرضه کنندگان (فراوری کنندگان) و پرداخت صورتحساب در موعد مقرر، مى توانند آنها را تأمین مالى کنند.

ریسک پذیری

عمده فروش ها با خرید محصول و انتقال سند مالکیت به نام خود در حقیقت بار بسیاری از ریسک ها را از دوش فراوری کننده و خرده فروش بر می دارد. ریسک هایی مانند سرقت، آسیب به محصول و یا منسوخ شدن محصول.

اطلاع رسانی

علاوه بر تمام مواردی که ذکر شد و عمده فروش به صورت مستقیم فرآیند عرضه محصولات یاری می کنند، جالب است بدانید عمده فروش ها به صورت غیر مستقیم هم فوایدی برای دیگر اعضای چرخه فراوری دارند. یکی از این فایده ها اطلاع رسانیست. عمده فروش ها به خاطر احتیاج شعلشان ارتباط های زیادی دارند و همچون یک رسانه خبری تخصصی هم به فراوری کننده ها و هم به خرده فروش ها اطلاعات با ارزشی در خصوص شرایط رقبا و به طور کلی بازار می دهند.

ارائه خدمات در زمینه مدیریت

عمده فروش با ارائه دیدگاه هاى کارشناسانه درباره نماى فروشگاه، به کارگیرى سیستم هاى حسابدارى و کنترل و دادن آموزش هاى لازم به کارکنان خرده فروشى ها (مشتریان) مى توانند فرآیند عملیات آنها را بهبود بخشند. امکان دارد با برگزارى دوره هاى آموزشى براى کارکنان مشتریان (شرکت هاى فعال در فناورى پیشرفته) یاری هاى زیادى به آنها بکنند.

منبع: مرجع تخصصی آموزش بازاریابی و فروش

منبع: زندگی روز

به "عمده فروشی چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمده فروشی چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید