طرز تهیه نان بربری سنتی و لذیذ در خانه

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، پخت غذا ها و خوراکی هایی که معمولا عادت به تهیه آن از خارج از خانه داشته اید، می تواند تجربه لذت بخش و تازه ای باشد. نان بربری یکی از این خوراکی های خوش مزه است. شاید در دوران کرونا که تهیه نون بربری کمی با دلهره ابتلا به بیماری همراه است، استفاده از طرز تهیه نان بربری بازاری می تواند یک تصمیم فوق العاده باشد.

طرز تهیه نان بربری سنتی و لذیذ در خانه

پیش از شیوع این بیماری، کمتر کسی به طرز تهیه نان بربری در منزل فکر می کرد، چراکه فرصت و اجباری برای انجام این کار وجود نداشت. بااین حال خوب است برای یک مرتبه هم که شده، طرز تهیه نون بربری را تجربه کنید تا در لذت فوق العاده طبخ آن شریک شوید.

از آن جایی که نان بربری یکی از پرطرفدارترین انواع نان در میان ایرانیان است، در این مطلب از طرز تهیه نان بربری بازاری و فوق العاد در فر خانگی صحبت خواهیم کرد تا در زمانی اندک بتوانید نانی با طعم عالی و منحصربه فرد آماده کنید. اگر می خواهید برای وعده صبحانه، نانی داغ، تازه، سالم و نرم نوش جان کنید، طرز تهیه نان بربری که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت، یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود.

طرز تهیه نان بربری در فر

مواد لازم

  • آرد سفید 6 پیمانه
  • روغن 3 قاشق غذاخوری
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • نمک 1 قاشق غذاخوری
  • کنجد 3 قاشق غذاخوری
  • مخمر خشک 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه

آماده سازی مواد اولیه این نان بربری فوق العاده را می توانید در 3 ساعت به انتها برسانید؛ بعلاوه طبخ نهایی آن تنها 15 دقیقه زمان خواهد برد. توجه داشته باشید این مواد اولیه برای شما 4 نون بربری را آماده خواهد نمود.

  1. برای تهیه این نان بربری، ابتدا مخمر را با یک قاشق شکر در نیم پیمانه آب ولرم حل کنید و برای پنج دقیقه در جای گرم قرار دهید. سپس یک پیمانه آب ولرم را در کاسه بزرگی بریزید، نمک، روغن و به جای مانده شکر را اضافه کنید.
  2. پنچ پیمانه از آرد را کم کم در کاسه بریزید و با دست یا کاردک چوبی هم بزنید تا خمیر نسبتا سفتی به دست آید.
  3. روی تخته آشپزخانه آرد بپاشید و خمیر را روی آن ورز دهید. یک کاسه را کمی چرب کنید و خمیر را به صورت گلوله در کاسه بگذارید و یک دور بگردانید تا روی آن چرب گردد.
  4. در سرانجام این مرحله از طرز تهیه نان بربری، روی کاسه را بپوشانید و خمیر را دو ساعت در مکانی گرم بخوابانید تا ور بیاید.
  5. داخل سینی فر را کمی چرب کنید یا آن را با کاغذ روغنی و کمی سبوس بپوشانید. باد خمیر را با مشت بخوابانید، روی تخته کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن بیندازید.
  6. با کارد، خمیر را به چهار قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به صورت یک چانه گرد در بیاورید. هر چانه را در یک سینی بگذارید و با دست به صورت دایره یا بیضی پهن کنید. یک پارچه نمدار روی سینی ها بکشید و 50 تا 60 دقیقه خمیر را به همان شرایط بخوابانید.
  7. برای اتمام مراحل آماده سازی تهیه نون بربری، انگشت های خود را در آب سرد بزنید و روی خمیر نقش بیندازید. با قلم مو روی نان روغن بمالید و کنجد بپاشید.
  8. سینی فر را که از پیش با دمای 230 درجه سانتی گراد گرم شده است، با خمیر پر کنید. سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و پس از 15 دقیقه، نان بربری فوق العاده شما آماده خواهد بود.

برای طبخ نان بربری خانگی باید بدانید…

تهیه نان بربری در خانه یک تجربه فوق العاده خواهد بود که با رعایت نکات و اصول آن می توانید طعمی فوق العاده و تازه برای وعده های خود خلق کنید.

  • اگر می خواهید در وعده صبحانه نانی گرم و تازه داشته باشید، دیگر نیازی به 2 ساعت استراحت خمیر نخواهد بود. تنها کافی ست در شب قبل آن ها را به قسمت های مساوی تقسیم و گرد کنید. پس از آن خمیر را به روغن آغشته کنید و درون یخچال قرار دهید. در صبح روز بعد با صرف 30 دقیقه خمیر شما آماده طبخ خواهد بود.
  • اگر تصمیم به آماده سازی نان بربری در توستر داشته باشید، باید حرارت آن را روی 220 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و بگذارید ابتدا دستگاه گرم گردد. در این روش طبخ، بهتر است یک کاسه آب را در طبقه پایینی تستر قرار دهید و سینی نان را در طبقه وسط بگذارید.
  • توجه داشته باشید که کیفیت نان بربری به زمان سرو آن وابسته است؛ زمانی که نان گرم است آن را سرو کنید تا از بوی خوش آن لذت ببرید.
  • اگر از آرد سبوس دار برای طبخ این نان بهره ببرید، نتیجه نهایی فوق العاده خواهد شد؛ این درحالی ست که آردهای قنادی بدترین انتخاب برای طبخ نان هستند.
  • برای خلق حالت پفکی و دولایه در نان، خمیر باید به خوبی استراحت نموده باشد؛ بنابراین زمان استراحت خمیر را کم نکنید.
  • خمیر نان بربری کمی شل و چسبنده است. توجه داشته باشید که نباید با افزودن آرد بیشتر آن را سفت کنید.
  • برای طبخ بهتر، هر چانه نان را به تنهایی درون فر قرار دهید و پس از تکیمل طبخ، خمیر دیگری را درون فر بگذارید.
منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه نان بربری سنتی و لذیذ در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان بربری سنتی و لذیذ در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید