دیدار شینزوآبه با نخست وزیر کره جنوبی

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، نخست وزیر ژاپن و نخست وزیر کره جنوبی امروز (پنج شنبه) در بحبوحه مناقشه جنجالی بر سر مسائل تاریخی و مناسبات تجاری که روابط دوجانبه را به پایین ترین سطح رسانده است، دیدار کردند.

دیدار شینزوآبه با نخست وزیر کره جنوبی

به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان توکیو و سئول -دومتحد آسیایی واشنگتن- از اکتبر سال گذشته با صدور حکم دادگاهی در کره جنوبی و درخواست از شرکت های ژاپنی برای پرداخت غرامت به نیروهای کار اجباری در دوره جنگ در معادن و کارخانه ها تیره شد.

ژاپن اما تاکید دارد این مسائل با پیمان 1965 حل و فصل شده است و حکم این دادگاه را نقض قوانین بین المللی دانست و همین مناقشه به مسائل تجاری و امنیتی هم کشیده شد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و کی ناک-یون، نخست وزیر کره جنوبی مذاکراتشان را با دست دادن شروع کردند اما لبخندی نداشتند. حدود 100 روزنامه نگار در شروع این مذاکرات که نشستی عالی رتبه میان دو طرف از زمان بروز این اختلافات است، حضور داشتند.

براساس گزارش ها، نخست وزیر کره جنوبی که برای شرکت در مراسم امپراتوری ناروهیتو به توکیو رفته است، حامل نامه ای خصوصی از مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی است. مون و آبه بیش از یک سال است که دیداری نداشته اند. براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، نخست وزیر کره جنوبی نامه ای را از جانب مون جائه-این تحویل شینزو آبه داد.

در جریان نشست امروز، طرفین بر لزوم همکاری در مورد کره شمالی با وجود اختلافات کنونی تاکید کردند و شینزو آبه گفت سئول باید به وعده هایش برای ارتقای روابط عمل کند.

نخست وزیر ژاپن به لی ناک -یون گفت: دو کشور ما برای یکدیگر همسایگان مهمی هستند و حفظ ارتباط بر سر کره شمالی، روابط دوجانبه و روابط ما با ایالات متحده بسیار مهم است. روابط در حال حاضر کاملاً خشک است اما نباید به این صورت باقی بماند. اگر کره جنوبی بتواند وعده هایش درباره روابط دوجانبه را عملی کند، این می تواند فرصتی برای بازگشت به یک رابطه سالم باشد.

در بیانیه دولت ژاپن آمده است که نخست وزیر کره جنوبی هم بر اهمیت گفت وگو تاکید نموده است، اما در بیانیه ای مشابه که وزارت خارجه کره جنوبی منتشر کرد، گفته شد لی موافق است که روابط نباید در شرایط سخت کنونی باقی بماند. نخست وزیر کره جنوبی همچنین به آبه گفته است، سئول هم به پیمان 1965 احترام گذاشته و از آن تبعیت می نماید و به همین کار ادامه خواهد داد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "دیدار شینزوآبه با نخست وزیر کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار شینزوآبه با نخست وزیر کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید