بچه ها قبل از آغاز مدرسه باید چه چیزهایی را بلد باشند؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، کاملا طبیعی است که به خاطر فرستادن فرزندتان به مدرسه، مضطرب باشید. به عنوان یک والد، شما می خواهید مطمئن شوید که قبل از آغاز مدرسه، کودکتان به میزان کافی آمادگی دارد تا بتواند با محیط تازه سازگار گردد، دوستان تازه پیدا کند و هر زمان به یاری احتیاج داشت، احتیاج خود را به طور واضح با معلم خود در میان بگذارد.

بچه ها قبل از آغاز مدرسه باید چه چیزهایی را بلد باشند؟

تحقیقات نشان می دهند که بچه هایی که برای سال اول مدرسه آماده می شوند، شانس بیشتری برای سازگاری و موفقیت دارند. بعلاوه این آمادگی به آن ها یاری می نماید تا آغاز بهتر و قابل توجه ای برای سال های بعدی داشته باشند.

مدرسه باید بتواند فهرستی از مواردی که انتظار دارد فرزند شما بداند، در اختیارتان قرار دهد. در این مقاله، 9 مورد از چیزهایی را که بچه ها باید قبل از آغاز مدرسه یاد بگیرند، نوشته ایم. این موارد به آن ها یاری می نماید تا با اعتماد به نفس و آمادگی بیشتری، بزرگ ترین ماجراجویی زندگی شان تا این لحظه را، آغاز نمایند.

1. خواسته های ساده را انجام دهند

بیشتر بچه ها تا قبل از آغاز مدرسه، باید بتوانند به دستورها و خواسته های دو تا سه قسمتی گوش نمایند و آن ها را انجام دهند.

کاری که می توانید انجام دهید: کارهای روزانه خانه را به کودکتان بسپارید، مانند جمع کردن اسباب بازی هایش یا چیدن میز صبحانه. از خواسته های دو قسمتی مثل اسباب بازی ها را جمع کن و در جعبه بگذار، و سه قسمتی مثل قاشق ها، لیوان ها و دستمال ها را روی میز بگذار بهره ببرید.

2. در خصوص احتیاجهایشان گفت وگو کنید

بچه ها باید بتوانند احتیاجهای خود را به طور واضح با معلم خود در میان بگذارند.

کاری که می توانید انجام دهید: فرزند خود را تشویق کنید تا با جملات کامل 5 تا 6 کلمه ای صحبت کند، مانند: لطفا کمی آب به من بدهید، یا برای این کلمه احتیاج به یاری دارم. همواره آن ها را تشویق کنید که احساسات و احتیاجهای خود را شرح دهند، مانند: من گرسنه هستم، پایم درد می نماید، یا من دوست دارم بیرون از خانه بازی کنم.

3. خودشان لباس بپوشند و غذا بخورند

بچه ها تا قبل از آغاز مدرسه، باید بتوانند به راحتی لباس بپوشند و دکمه ها و زیپ های لباس هایشان را ببندند. آن ها بعلاوه باید بتوانند قوطی آبمیوه و ظرف غذای خود را باز نمایند و بند کفش هایشان را ببندند؛ هرچند برخی از بچه ها تا قبل از 6 سالگی، نمی توانند این کار را انجام دهند.

کاری که می توانید انجام دهید: هر روز صبح به فرزندتان یاری کنید تا لباس هایش را بپوشد و تا زمانی که خودش بتواند این کار را به صورت مستقل انجام دهد، این روند را ادامه دهید. این لباس پوشیدن شامل بستن زیپ شلوار، دکمه ها پیراهن، پوشیدن و درآوردن جوراب و دستکش نیز می گردد.

به کودک خود یاد بدهید که چگونه بسته بندی مواد غذایی را باز کند و او را به خاطر انجام دادن کارهای یک پسر بزرگ یا دختر بزرگ تحسین کنید.

4. اسباب بازی هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و نوبت بگیرند

بخش بزرگی از چالش آغاز مدرسه، مربوط به خوب بودن با دیگران، تکمیل یک کار یا پروژه به وسیله کار گروهی و رفتار محترمانه با دیگران است.

کاری که می توانید انجام دهید: در خانه بازی های رومیزی board games انجام دهید تا فرزندتان با مفهوم نوبت گرفتن آشنا گردد. اگر چند فرزند دارید، آن ها را تشویق کنید تا با هم روی مسئولیت های خانه کار نمایند.

5. داستان های ساده را بفهمند و بازگو نمایند

در سال اول مدرسه، بچه ها باید بتوانند داستان های پنج تا ده دقیقه ای را بشنوند و بفهمند. بیشتر آن ها می توانند داستان های ساده ای را که شنیده اند بازگو نمایند، و حتی ممکن است برخی آغاز به گفتن داستان اصلی نمایند.

کاری که می توانید انجام دهید: اگر تا به امروز در خانه تان برنامه منظمی برای مطالعه نداشته اید، بدانید که هیچ وقت برای آغاز دیر نیست. مطالعات متعدد نشان می دهند که بچه هایی که در خانه به طور منظم، برای آن ها کتاب خوانده می گردد، شانس بیشتری برای موفقیت در مدرسه دارند. با کشیدن نقاشی، استفاده از عروسک ها و اجرای نقش، فرزندتان را تشویق کنید تا داستان هایی را که خوانده اید، برای شما بازگو نمایند.

6. اشیاء را دسته بندی نمایند

بچه ها باید بتوانند اشیاء را بر اساس ویژگی های ساده مثل رنگ ، شکل و کاربرد مانند غذا، لباس، چیزهایی که می توانید با آن ها آشپزی کنید، مرتب و دسته بندی نمایند.

کاری که می توانید انجام دهید: از کتاب ها، آهنگ ها و بازی های حدس زدنی بهره ببرید تا به کودکتان درباره چیزهای مخالف آموزش دهید. این موضوع به آن ها یاری می نماید که متوجه شوند اشیاء را می توان بر اساس ویژگی هایشان شناسایی کرد. برای یاد دادن دسته بندی، حداقل به دو نوع وسیله متفاوت احتیاج دارید، سپس به تدریج تعداد آن ها را به سه و چهار یا بیشتر افزایش دهید.

7. الگوها، اشکال و رنگ های اساسی را تشخیص دهند

این مهارت های اساسی به کودک شما یاری می نماید تا مهارت های ریاضی و دانش آن ها تقویت گردد.

کاری که می توانید انجام دهید: به کودک خود یاری کنید تا زمانی که در بیرون از خانه هستید، الگوهای مختلف را پیدا کند؛ بهتر است این کار را به یک بازی سرگرم نماینده تبدیل کنید؛ مثلا پیدا کردن الگوهای موجود در لباس ها، در پیاده رو یا در یک عکس.

نمودارها و تصاویر رنگ ها و اشکال را در خانه تان آویزان کنید و اجازه دهید فرزندتان آن ها را با آبرنگ، خاک رس یا خمیر بازی امتحان کند تا با رنگ ها و اشکال مختلف آشنا گردد.

8. برخی از اعداد را تشخیص دهند و کاربرد آن ها را بدانند

در سال اول مدرسه، برخی از بچه ها می توانند تا 30 بشمارند و بگویند چه عددی قبل یا بعد از یک عدد مشخص.

کاری که می توانید انجام دهید: به فرزندتان یاری کنید تا به صورت منظم به اعداد اشاره کند؛ در تلویزیون، کتاب ها، کیبورد یا تلفن. بعلاوه بسیاری از کتاب های بچه ها یا بازی های آنلاین وجود دارند که شمارش را به بچه ها آموزش می دهند. به فرزند خود آموزش دهید که چگونه از اعداد در زندگی روزمره استفاده کند؛ مانند حفظ کردن امتیاز در طول بازی، شمارش، میزان گیری و وزن کردن وسیله ها.

9. برخی از کلمات پرتکرار را تشخیص دهند

یادگیری تشخیص دادن کلمات پرتکرار برای بچه ها، برای این که بتوانند به خوانندگان خوبی تبدیل شوند، بسیار مهم است. بیشتر بچه ها می توانند تا سال اول دبستان، حدود 20 کلمه پرتکرار مانند من، است، این، نه و ما را تشخیص دهند.

کاری که می توانید انجام دهید: 100 کلمه پرتکرار بیشتر از 50 درصد متون ابتدایی را تشکیل می دهند؛ بنابراین هر چقدر کودک شما زودتر بر این کلمات تسلط پیدا کند، اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت و مهارت خواندن او سریع تر روان و خوب می گردد.

با وجود این که یادگیری تعداد انگشت شماری از این کلمات برای رشد مهارت های اولیه خواندن بسیار مفید است، اما اگر فرزندتان نتوانست تا قبل از آغاز مدرسه، این موضوع را درک کند، احتیاجی به نگرانی نیست.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ خنده و شادی مگ را بخوانید.

منبع: readingeggs

منبع: دیجیکالا مگ

به "بچه ها قبل از آغاز مدرسه باید چه چیزهایی را بلد باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها قبل از آغاز مدرسه باید چه چیزهایی را بلد باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید