با این روش ها وزن کم کنید و سالم بمانید

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، کاهش وزن یکی از مواردی است که اغلب افراد همواره به آن فکر می نمایند و به دنبال راه های سریع کاهش وزن هستند. باید بدانید که بهترین روش برای کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب و تحرک و ورزش می باشد. از آنجایی که رعایت رژیم غذایی کمی سخت به نظر می رسد و ورزش کردن نیز احتیاج به وقت گذاشتن دارد، اغلب افراد از این کار منصرف شده و ترجیح می دهند راهکارهایی را امتحان نمایند که سریع تر به نتیجه برسند. از این رو از روش های نادرستی مانند خوردن قرص ها یا دمنوش های لاغری استفاده می نماید که در بسیاری از موارد عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته و آسیب های جدی را به آن ها وارد می نماید. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قصد کاهش وزن دارید و دوست ندارید زمان و انرژی زیادی را به این کار اختصاص دهید، با ما ادامه مطلب راه های ساده برای کم کردن وزن را دنبال کنید. در اینجا راه های کاهش وزن عنوان شده که با رعایت درست آن ها می توانید در مدت زمان کم تغییرات محسوسی را در بدن خود احساس کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این روش به شما یاری می نمایند تا بدون هیچ فشاری حدود 1.5 کیلوگرم در ماه کم کنید. پس با ما همراه باشید تا با بهترین روش برای کاهش وزن آشنا شوید.

با این روش ها وزن کم کنید و سالم بمانید

غذا خوردن در بشقاب 25 سانتی متری

بشقاب های معمولی قطری برابر با 31.5 سانتی متر دارند. پس با انتخاب یک بشقاب 25 سانتی متری برای غذای خود می توانید حجم غذا را کم نموده و در نتیجه کالری مصرفی خود را کاهش دهید. این پیشنهاد پروفسور برایان وانسیک (Brian Wansink) از راه های ساده برای کم کردن وزن است. انتخاب کوچک تر هیچ لطمه ای به سلامتی شما نمی زند. شما تمامی مواد مورد احتیاج بدن خود را به طور کامل دریافت خواهید کرد و سیر خواهید شد.

نصب آینه در آشپزخانه

پیشنهاد می کنیم یک آینه در کنار یخچال یا کابینت خوراکی های خود نصب کنید. در این صورت وقتی در یخچال را باز می کنید نگاه شما به آینه افتاده و در صورتی که اضافه وزن داشته باشید، ترغیب می شوید تا خوراکی ها کمتر و سالم تری را انتخاب نمایید. این مسئله در بین راه های کاهش وزن از نظر علمی ثابت شده و گفته می گردد تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن دارد.

غذا خوردن در زمان گرسنگی

خود را درگیر ساعت و زمان خاص برای غذاخوردن نکنید. برای خوردن غذا به شکم خود توجه کنید و هرگاه که احساس گرسنگی داشتید، غذا بخورید. این کار باعث تغییر در برنامه های غذایی شما می گردد. آنگاه خواهید دید که وعده های غذایی شما کمتر شده و فاصله آن ها از هم بیشتر می گردد و یکی از راه های سریع کاهش وزن هست.

نوشیدن مایعات قبل از خوردن غذا

براساس تحقیقاتی که در کشور انگلستان صورت گرفته، خوردن حدود 30 میلی لیتر آب قبل از هر وعده غذایی باعث کاهش وزن حدود 1.3 کیلوگرم در 90 روز و 5.2 کیلوگرم در یک سال می گردد. پس خود را عادت دهید تا 2 لیوان بزرگ آب قبل از هر وعده غذایی بنوشید. در این صورت ولع زیادی برای خوردن غذا نخواهید داشت و کمتر غذا می خورید.

جایگزین مناسب برای غذا

غذاهای پرچرب و شیرین را از وعده های غذایی خود حذف می کنید. می توانید مواد پرکالری را با مواد غذایی خوشمزه و کم کالری جایگزین کنید. در این صورت از ورود 550 گرم کالری و 38 گرم چربی اضافه به بدن خود جلوگیری خواهید کرد که این مورد از راه های ساده برای کم کردن وزن به شمار می آید.

جویدن بیشتر غذا

هوراس فلچر (Horace Fletcher) یکی از پیشگامان عرصه سلامت غذایی و از پیشگامان راه های سریع کاهش وزن، 100 سال پیش جمله ای گفت که علم امروز آن را ثابت نموده است. او گفته است: طبیعت افرادی که غذای خود را کم بجوند، تنبیه خواهد نمود. علم امروز می گوید هرچه غذای خود را بیشتر بجوید، بدن شما زودتر احساس سیری می نماید. در نتیجه قبل از اینکه معده شما پر گردد دست از غذا خواهید کشید. جویدن بیشتر غذا نه تنها به کاهش وزن شما یاری می نماید، بلکه کار هضم غذا در معده را نیز آسان تر می نماید. به این دلیل که طولانی تر شدن جویدن باعث می گردد تا غذا با آنزیم های دهان تماس بیشتری داشته و راحت تر هضم گردد. در نتیجه شما بعد از خوردن غذا احساس سنگینی نخواهید کرد.

نوشیدنی مصرفی

نوشیدنی مصرفی شما نیز در میزان کاهش وزنتان تاثیر مستقیم دارد. شما باید به میزان کافی آب بنوشید. پس اگر به نوشیدنی مواردی غیر از آب علاقمندید، توصیه می کنیم پس از هر 2 لیوان نوشیدنی، یک لیوان آب را از قلم نیاندازید. این کار باعث می گردد تمایل شما به نوشیدن کمتر شده و حتی تمایلتان به غذا را نیز کمتر می نماید و بهترین روش برای کاهش وزن می باشد.

آب به جای نوشیدنی

انواع نوشابه، آب گازدار و آب میوه حدود 400 کالری بیشتر از آب دارند. پس اگر با دوستان خود به رستوران رفتید، سعی کنید به جای سفارش دادن این نوع نوشیدنی ها، آب سفارش دهید. با این کار کالری کمتری وارد بدن خود می کنید.

ترکیب آب با لیمو

لیمو یکی از میوه های پرفایده و مغذی است که همواره به خوردن آن توصیه شده است. این میوه از راه های ساده برای کم کردن وزن بوده و تکه های بریده شده لیمو در قالب یک ریز مغذی از تجمع چربی در بدن جلوگیری می نمایند. این واقعیتی است که محققین ژاپنی در سال 2007 به آن رسیده اند. برای مصرف لیمو پیشنهاد می کنیم آن را با آب ترکیب نموده و نوش جان کنید.

نوشابه رژیمی ممنوع

نوشابه رژیمی از جمله مواردی است که تبلیغات زیادی برای آن صورت گرفته است. اغلب مردم فکر می نمایند این نوع نوشابه برای کاهش وزن مناسب بوده و مسئله ای را ایجاد نمی نماید. اما این اشتباه است! براساس تحقیقات صورت گرفته در مرکز علوم سلامت سن آنتونیو دانشگاه تگزاس (The University of Texas Health Science Center at San Antonio) افرادی که در طول دوره رژیم غذایی خود از این نوع نوشابه ها استفاده نمی نمایند، پیروز تر بوده و کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی داشته اند که نوشابه رژیمی می نوشند. پس گول این تبلیغات را براساس راه های ساده برای کم کردن وزن نخورید و نوشابه رژیمی را از سبد غذایی خود حذف نمایید.

رنگ بشقاب غذایتان را تغییر دهید!

دانشمندان دانشگاه کورنل (Cornell University) طبق تحقیقاتی متوجه شدند که تغییر رنگ بشقاب می تواند از پرخوری جلوگیری نموده و در نتیجه باعث کاهش غذای مصرفی توسط افراد گردد. طبق این تحقیقات پیرامون راه های سریع کاهش وزن وقتی شما رنگ بشقابتان را تغییر می دهید، توجه شما به این تغییر رنگ جلب شده و میزان غذای کمتری را نوش جان می کنید.

قهوه یا چای را تلخ بنوشید!

اگر از جمله افرادی هستید که عادت دارید با قهوه یا چای خود شیر و شکر مصرف کنید، از امروز عادت خود را تغییر دهید. سعی کنید قهوه یا چای خود را تلخ بنوشید یا اگر نمی توانید آن را با مقداری شیر کم چرب مخلوط کنید. به یاد داشته باشید که با هر فنجانی که بدون شیر و شکر می نوشید، از ورود 100 کالری اضافی به بدن جلوگیری می کنید. حال این مقدار را در تعداد فنجان هایی که در طول یک سال نوش جان می کنید ضرب نمایید تا متوجه میزان کاهش کالری مصرفی تان شوید. این خود بهترین روش برای کاهش وزن هست.

کاهش کالری پیتزا

پیتزا یکی از غذاهای خوشمزه اما پرکالری است که هواداران بسیاری خصوصا در میان افراد خوش خوراک و چاق دارد. اگر رژیم های غذایی که برای کاهش وزن داده می گردد را آنالیز کنید، خواهید دید که خوردن پیتزا در آن ها ممنوع شده است. قطعا این ممنوعیت برای افراد سخت بوده و آن ها را از رژیم دریافت پشیمان می نماید. ما هرگز نمی گوییم پیتزا نخورید! بلکه می گوییم پیتزای سبک تر بخورید. اما چگونه؟! قبل از خوردن پیتزا یک برگ دستمال کاغذی تمیز را بر روی سطح آن قرار دهید تا روغن های اضافی روی آن گرفته گردد. طبق تحقیقات صورت گرفته با این کار پیتزای شما حدود 40 کالری سبک تر می گردد. با توجه به اینکه یک انسان در سال حدود 10 کیلوگرم پیتزا مصرف می نماید، با انجام این کار می توان گفت در ماه حدود 90 گرم از وزن شما کاهش می یابد. این مورد از راه های سریع کاهش وزن می باشد.

همبرگر کاهوپیچ شده

برای افرادی که به خوردن فست فود علاقمندند و دوست ندارند تا همبرگر را از رژیم غذایی خود در راه های کاهش وزن حذف نمایند نیز پیشنهاد ویژه ای داریم. همبرگر خود را به جای قرار دادن در نان، کاهوپیچ کنید! یک همبرگر حدود 150 کالری و 22 کربوهیدرات دارد. اگر در نظر بگیریم که شما هفته ای یک بار همبرگر می خورید، با کاهوپیچ کردن آن سالانه 7000 کالری را حذف نموده و از یک کیلوگرم وزن اضافی جلوگیری می کنید.

خواب کافی

خواب یکی از مهمترین مواردی است که باید در کاهش وزن به آن توجه داشته باشیم. براساس تحقیقات صورت گرفته پیرامون بهترین روش برای کاهش وزن افرادی که شب ها ساعات کمتری می خوابند، در طول روز احساس گرسنگی بیشتری می نمایند. این گرسنگی باعث خوردن غذای بیشتر و در نتیجه اضافه وزن خواهد شد.

پوشیدن لباس مناسب

شاید از جمله افرادی باشید که همواره لباس های گشاد به تن می کنید تا اضافه وزن و نامتناسب بودن اندامتان را زیر آن پنهان کنید. اگر این طور است پیشنهاد می کنیم نوع لباس پوشیدنتان را تغییر داده و از امروز لباس های شیک و دلخواهتان را به تن کنید. کیتی ریکل (Katie Rickel) یک متخصص روانشناسی است. وی عقیده دارد یکی از راه هایی که می توانید با استفاده از آن غذاهای مناسب تر و سالم تری را انتخاب کنید، پوشیدن لباس های شیک و جذاب است. این کار باعث می گردد تا به اندام ظاهریتان توجه بیشتری داشته و برای رسیدن به وزن ایده آل کوشش کنید.

خوردن سیب قبل از خرید کردن

فروشگاه های خوراکی همواره شما را ترغیب می نمایند تا خرید بیشتری نموده و غذاهای ناسالم را وارد خانه خود کنید. پس اگر قصد رفتن به خرید را دارید، حتما قبل از آن یک سیب بخورید. طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کورنل (Cornell University) خوردن غذاهای سبک مانند سیب باعث می گردد تا تمایل شما به مواد خوراکی ناسالم کمتر شده و از خرید آن منصرف شوید. دلیل این مسئله خوردن یک وعده غذایی سالم است که باعث سالم نگه داشتن ذهن شما می گردد و از راه های کاهش وزن می باشد.

مغز بادام

مغز بادام خام یک غذای سبک و مغذی است که پیشنهاد می کنیم همواره در دسترس خود قرار دهید. هر دانه بادام شامل چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ای (Vitamin E) و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که در کاهش وزن نیز تاثیر بسزایی دارد و خوردن آن از راه های کاهش وزن هست.

دسترسی راحت به خوراکی های سالم

افراد عموما به سمت غذاهایی می روند که دسترسی راحت تری به آن دارند. این مورد با 2 آزمایش ثابت شده است. در این آزمایش ها 2 خوراکی سیب و ذرت بو داده انتخاب شدند. در آزمایش اول سیب در دسترسی مناسب تری نسبت به ذرت بو داده قرار داشت و در آزمایش دوم این دسترسی تغییر کرد. نتیجه این بود که افراد در هر نوبت خوراکی را انتخاب کردند که راحت تر می توانستند به آن دسترسی داشته باشند. پس همواره سعی کنید خوراکی های سالم تر را در جایی قرار دهید که به راحتی بتوانید از آن استفاده نمایید و برعکس مواد غذایی ناسالم را دورتر از دسترس خود قرار دهید.

پنهان کردن خوراکی های ناسالم

پنهان گردن شیرینی جات یا مواد غذایی پرکالری و ناسالم از دیگر مواردی است که توصیه می کنیم به آن توجه کنید. می توانید این مواد را در ظروف مات و غیر شفاف قرار دهید. شاید برایتان عجیب باشد اما این مورد نیز مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده است. نشریه بین المللی چاقی (International Journal of Obesity) آزمایشی را درباره راه های کاهش وزن انجام داده و نتیجه آن را به صورت زیر منتشر نموده است. براساس این آزمایش که بر روی کارمندان یک اداره انجام شد، افرادی که غذای خود را در ظروف مات ریخته بودند، تمایل کمتری به خوردن غذا نسبت به افرادی داشتند که غذای آن ها در ظروف شفاف قرار داشت.

روی جایگاه ننشینید!

تحقیقات جالبی درباره راه های کاهش وزن در دانشگاه چستر انگلستان (University of Chester in the United Kingdom) صورت گرفته که با رعایت آن می توانید 4.5 کیلوگرم در سال وزن خود را کاهش دهید. بر اساس این تحقیقات، پیشنهاد می گردد تا از میزهای بلند در محل کار خود استفاده نمایید. در این صورت امکان نشستن بر روی جایگاه را ندارید و مجبورید تا کارهای خود را به صورت ایستاده انجام دهید. این حالت باعث می گردد تا حدود 114 کالری در روز بسوزانید.

استفاده از پله ها به جای آسانسور

استفاده از پله ها به جای آسانسور باعث سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش وزن شما خواهد شد. پس اگر در منزل یا محل کار خود پله دارید، می توانید از آن ها برای رفت و آمد خود استفاده نموده و وقت خود را صرف استفاده از آسانسور نکنید.

پایین نگه داشتن دمای محیط

هوای گرم مکان هایی چون منزل، محل کار، مراکز خرید یکی از دلایل چاق شدن افراد می باشد. این نکته ایست که دانشمندان دانشگاه پزشکی ماستریچ (Maastricht University Medical Center) به آن رسیده و در سال 2014 در نشریه روند غدد و متابولیسم (Trends in Endocrinology & Metabolism) به چاپ رسانده اند. از این رو توصیه می گردد تا دمای هوای مکان هایی را که به صورت طولانی مدت در آن حضور دارید، کاهش دهید تا از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنید.

بی توجهی به تبلیغات

همان طور که می دانید فراوری نماینده ها و صاحبان مشاغل هزینه های زیادی را صرف تبلیغ محصول خود در تلویزیون می نمایند. این هزینه های هنگفت چندان هم بی نتیجه نیست و افراد زیادی را به سمت خرید محصولات و استفاده از آن ها سوق می دهد. حال فکر کنید محصولی که تبلیغ می گردد خوراکی باشد و شما نیز در حال تماشای آن باشید. براساس تحقیقاتی که در نشریه روانشناسی سلامت (Health Psychology) منتشر شد، تبلیغات مواد غذایی در تلویزیون باعث زیاد شدن اشتهای مخاطبان شده و در نتیجه کالری مصرفی و وزن آن را افزایش می دهد. علاوه بر این تماشای برنامه های آشپزی و مانند آن نیز باعث وسوسه مخاطبان برای خوردن غذاهای خوشمزه و پرکالری می گردد. برای جلوگیری از این موارد پیشنهاد می کنیم در هنگام پخش این برنامه ها کانال تلویزیون را عوض کنید. این مورد از راه های ساده برای کم کردن وزن می باشد.

منبع: همگردی

به "با این روش ها وزن کم کنید و سالم بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها وزن کم کنید و سالم بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید