آیا روزه برای بیماران ریوی مضر است؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، روزه داری در ماه رمضان تاثیر خاصی بر عملکرد طبیعی ریه در افراد سالم نمی گذارد.

آیا روزه برای بیماران ریوی مضر است؟ بر اساس مطالعات صورت گرفته، روزه داری در ماه رمضان تاثیر خاصی بر عملکرد طبیعی ریه در افراد سالم نمی گذارد. بعلاوه خوشبختانه بر اساس تحقیقات، بیماری های ریه مانعی برای روزه داری نیست و در حدود 70% افراد مبتلا به بیماری های ریوی می توانند در ماه رمضان روزه بگیرند. در ادامه ارتباط روزه و بیماری های ریه مانند آسم و برونشیت و مزایا و مضرات روزه برای بیماران ریوی مورد آنالیز قرار گرفته است.

روزه و بیماری های ریه؛ آسم

آسم اختلالی است که در آن گاهی تنفس سخت می گردد و تنگی نفس به صورت متناوب رخ می دهد. درمان آسم شامل مصرف منظم دارو، آموزش بیمار، پیگیری و اجتناب از عوامل خطر می باشد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، روزه داری اثرات منفی بر بیماری آسم ندارد. بعضی پزشکان به بیماران آسمی که تحت کنترل هستند، با استفاده ازدارو های استنشاقی، دارو های دارای جذب سریع و شیاف های دارویی اجازه روزه داری می دهند.

کاهش آب بدن و خشکی مخاط مجاری تنفسی ممکن است تنگی مجاری هوایی را در بیماران آسمی افزایش دهد. بنابراین، این بیماران باید در فاصله افطار تا سحر، مایعات کافی مصرف کنند تا از خشکی مجاری هوایی پیشگیری گردد.

از سوی دیگر دسته ای از مواد غذایی هم وجود دارند که با مصرف آن ها خطر حملات آسمی افزایش و یا کاهش می یابد. به عنوان مثال، میوه ها و سبزیجات از جمله موادی هستند که احتمالأ به وسیله کاهش التهاب، خطر بروز علایم آسم را کاهش می دهد. بعلاوه، در افراد مختلف ممکن است مواد یا غذا های خاصی علایم آسم را تشدید کند. بنابراین، هر فرد بر اساس سوابق بیماری خود و موادی که به آن ها حساسیت دارد، در طول روزه داری ماه رمضان هم باید از مصرف آن مواد غذایی اجتناب نماید.

با این حال، بیماران مبتلا به آسم شدید و دیگر بیماری های ریوی شدید در روزه داری باید احتیاط کنند و با پزشک معالج خود مشورت کنند.

روزه و بیماری های ریه؛ برونشیت مزمن

در افرادی که دچار برونشیت مزمن هستند باید دقت کرد که غلیظ شدن خلط یکی از مشکلاتی است که بیماری را تشدید می نماید. اگر مایعات کافی در طول روز مصرف نگردد، این کم آبی به علاوه گرمی هوا بر شدت بیماری می افزاید.

مزایای روزه داری برای بیماران ریوی

1- گرسنگی یا محدودیت کالری دریافتی می تواند عملکرد ریه را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، اگر روزه داری همراه با کاهش میانه کالری دریافتی باشد، به وسیله کاهش بار تنفسی عملکرد ریه را بهبود می بخشد. البته، باید به این نکته هم توجه داشت که با کاهش تعداد وعده های غذایی در ماه رمضان، اگر حجم غذای مصرف شده در وعده های غذایی بخصوص وعده افطار افزایش یابد، بار تنفسی را افزایش خواهد داد و ممکن است عملکرد ریه را تحت تأثیر قرار دهد.

2- کاهش انرژی دریافتی از مواد قندی و نشاسته هم در بیماری های ریوی به ویژه بیماری های انسداد ریوی، می تواند بار تنفسی را کاهش و عملکرد ریه را بهبود بخشد.

3- نوع چربی مصرفی هم می تواند انواع مختلف بیماری های ریوی را تحت تأثیر قرار دهد. چراکه بعضی از انواع چربی سبب افزایش التهاب در بدن می شوند که می تواند شدت بیماری های التهابی ریه را افزایش دهد. به عنوان مثال، چربی حیوانی می تواند اثرات منفی بر بیماری های التهابی ریه داشته باشد و کاهش آن در طول ماه رمضان مفید خواهد بود. بنابراین، در اختلالات تنفسی آموزش رژیم غذایی هم در کنار تغییرات دارویی اعمال شده به وسیله پزشک اهمیت بالایی دارد.

توصیه هایی برای روزه داری افراد مبتلا به بیمارای های ریه

1- اغلب اندازه مصرف مواد غذایی شامل قند و شکر و نشاسته در ماه رمضان افزایش می یابد، افراد مبتلا به انسداد مجاری هوایی باید تا حدامکان مقدار مصرف این گونه مواد غذایی را در طول ایام ماه رمضان افزایش ندهند.

2- به طور کلی روزه داری در اثر کم نوشیدن آب و مایعات در طول روز به ویژه در فصل گرما می تواند مخاط دستگاه تنفسی را در اثر کم آبی خشک نموده و شرایط تنفسی را سختتر کند. به همین علت آن دسته از بیماران ریوی که مجبور هستند در محیط های باز فعالیت کنند، گرما بدن آن ها را دچار کم آبی نموده و در نتیجه شرایط تنفسی آن ها را سخت می نماید. مصرف حداقل 8 تا 10 لیوان آب در فاصله بین افطار و سحر می تواند مقدار آب مورد احتیاج بدن را برای ایجاد رطوبت مناسب در مجاری هوایی تامین نماید.

3- چنانچه افراد دارای بیماری ریوی از دارو های خوراکی استفاده می کنند، برای روزه داری باید مقدار و زمان دقیق آن در وعده سحر و افطار به وسیله پزشک معالج مشخص گردد. بعلاوه افرادی که دارای آلرژی های محیطی هستند با احتیاط و دوری گزینی از محیط آلرژی زا و آلوده که احتمال تشدید آلرژی در آن ها را افزایش می دهد و خشکی مخاط و سختی عملکرد تنفسی را به همراه دارد در حین روزه داری خودداری کنند تا روزه داری آنان بدون مشکل باشد.

4- ایجاد یک شرایط رطوبت نسبی در محوطه محل زندگی و کار به منظور تامین رطوبت کافی در هوای استنشاقی و تامین رطوبت راه های هوایی برای جلوگیری از خشکی مجاری هوا بسیار مفید است. توجه کنید در زمان هایی از روز که آب و هوای محیط گرم و خشک است، مثل ساعت 11 پیش از ظهر تا پنج بعد از ظهر تا جایی که امکان دارد بیمار ریوی نباید از منزل خازج گردد و در محیط گرم و نور خورشید قرار بگیرد.

5- به لحاظ اینکه ریه افراد سیگاری با کاهش استفاده از سیگار در ماه رمضان تحریک پذیر تر می گردد، این استرس فیزیولوژیکی ممکن است عملکرد ریه را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین این افراد باید به منظور روزه داری پیروز و سالم از قبل از ماه رمضان با نظر متخصص ریه، تغییرات مورد احتیاج را در زندگی خود اعمال کنند تا روزه داری ماه رمضان تاثیر منفی بر سلامتی آن ها نداشته باشد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آیا روزه برای بیماران ریوی مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روزه برای بیماران ریوی مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید