طرز تهیه آش کشک؛ آش مقوی و خوشمزه به روش سنتی

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، آش همواره یکی از غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی بوده که در روزهای بارونی و فصل سرما به شدت هوادار داشته است. آش ها انواع و اقسام مختلف و در هر شهری به روش خاص اون شهر درست می نمایند. اما یکسری مواد اولیه در همه آش ها یکسان است و از آن می توان به حبوبات و سبزی و کشک آن اشاره نمود. کشکی که در آش استفاده میگردد طعم و مزه آش را دو چندان می نماید. یکی از آش های پر هوادار آش کشک است. آش کشک یکی از آش های خوش طعم است که در شهرهای مختلف ایران و به ویژه ارومیه پخته می گردد. همانطور که از نام آن تعیین است، ماده اصلی این آش، کشک می باشد. کشک یکی از فرآورده های لبنی بوده که به نسبت شیر و پنیر، پروتئین و کلسیم بیشتری دارد و هضم آن راحت تر صورت می گیرد. در مجله اینترنتی خبرنگاران دستورالعمل ساده ای برای پخت آش کشک ارائه می گردد.

طرز تهیه آش کشک؛ آش مقوی و خوشمزه به روش سنتی مواد لازم آش کشک:
سبزی آش (جعفری، گشنیز، تره و اسفناج)نیم کیلو
کشکیک کیلو
نخودیک پیمانه
لوبیایک پیمانه
برنج نیم دانهیک پیمانه
عدسنصف پیمانه
بلغور گندمیک سوم پیمانه
بلغور جویک سوم پیمانه
سیب زمینی2 عدد
پیاز بزرگ1 عدد
سیر1 الی 2 حبه
ادویهیک قاشق مرباخوری
زردچوبه2 قاشق مرباخوری
فلفلیک قاشق مرباخوری
نعناع3 قاشق مرباخوری
نمکبه اندازه لازم

طرز تهیه آش کشک:

1- حبوبات را از شب قبل خیس کنید.

2- بلغور، نخود و لوبیا را به همراه 3 لیوان آب روی حرارت بگذارید تا حدود 2 الی 3 ساعت بماند.

3- بعد از به جوش آمدن آب، زیر آن را کم کنید و قابلمه را نیمه باز بگذارید.

4- در یک قابلمه جدا، سبزی آش، برنج شسته شده، سیب زمینی نگینی و عدس را به همراه 2 لیوان آب بگذارید روی حرارت تا بپزند.

5- بعد از این مرحله، کشک را با 2 لیوان آب رقیق کنید و به همراه لوبیا، نخود و بلغورهای پخته شده به مخلوط عدس، برنج و سیب زمینی اضافه کنید و بگذارید حدود یک ساعت روی حرارت بماند تا آش بپزد.

6- پیاز خرد شده را کمی تفت بدهید و سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و دوباره کمی تفت بدهید. ادویه، زردچوبه، نعناع و فلفل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در پایان می توانید این مخلوط را داخل آش بریزید و هم بزنید و یا جداگانه روی آش بریزید.

نکات تکمیلی آش کشک:

  • از آنجا که کشک، شور است، حواستان به اندازه نمکی که اضافه می کنید، باشد. بهتر است در پایانی طبخ نمک را تنظیم کنید؛ زیرا اگر در ابتدا نمک را اضافه کنید، با تبخیر آب، آش ممکن است به مرور شور گردد. اگر آشتان شور شد، می توانید به مقاله برطرف شوری آش رشته مراجعه کنید.
  • هنگام پخت حبوبات و بلغورها حواستان باشد که سر نروند و به این نکته توجه کنید که حبوبات قبل از اضافه شدن به آش باید حتما پخته شده باشند.
منبع: اُکالا

به "طرز تهیه آش کشک؛ آش مقوی و خوشمزه به روش سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش کشک؛ آش مقوی و خوشمزه به روش سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید