دستاورد های 10 ساله فضایی ناسا (بخش دوم)

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، تنها چند روز تا آغاز سال 2020 باقی مانده است تا علاقه مندان و محققان وارد عصر جدیدی از سفر های فضایی و کشف اسرار بی انتهای فضایی شوند.

دستاورد های 10 ساله فضایی ناسا (بخش دوم)

به گزارش خبرنگار درسال های انتهایی دهه 2010 نسل جدیدی از کاوشگر های فضایی برای کشف اسرارفضا به سوی فضای عمیق ارسال شدند.

در این سال دو فضانورد ناسا و آژانس فضایی روسیه، روس کاسموس به نام های اسکات کلی و میخائیل کوروننکو، به مدت تقریبی یک آغاز به انجام ماموریت اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی سال کردند. این اولین ماموریت اقامت طولانی مدت فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی پس از ماموریت های اقامتی طولانی در ایستگاه فضایی بازنشسته میر بود.

کاوشگر افق های جدید که درسال 2006 به فضا پرتاب شده است، در این سال از کنار سیاره پلوتو گذشت و دانشمندان پیروز به دریافت اطلاعات منحصربه فردی از سطح سیاره پلوتو و وجود کوه های مرتفع در آن شدند.

فضاپیمای Dawn spacecraft به سیارک اسرار آمیز سرس رسید و توانست اطلاعات فوق العاده ای درباره ماهیت اسرار آمیز این سیارک در اختیار محققان بگذارد.

در همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، ماهواره های رصد پیروز به مشاهده 3000 دنباله دار در فضا شدند. فضاپیمای مسنجر، که در سال 2004 برای مطالعه درباره سیاره عطارد به فضا پرتاب شده بود در این سال تحت جاذبه و گرانش سیاره عطارد نهاده شد و با برخورد به سطح آن ماموریتش به اتمام رسید.

کارشناسان ناسا دراین سال اعلام کردند ماموریت جدیدی برای آنالیز قمر های سیاره مشتری از جمله اروپا در نظر گرفته اند که به نام کلیپر Europa Clipper نام گذاری شده است و زمان اجرای آن اوایل دهه آینده خواهد بود.

فضانوردان در این سال تجهیزات جدیدی را درایستگاه فضایی بین المللی نصب کردند. همچنین در این سال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد که در اولین تصمیم گیری های خود، بسیاری از برنامه های تدوین شده فضایی در دوران باراک اوباما را لغو کرد.

برترین رویداد های نجومی و سفر های فضایی درسال 2019

در سیاره مریخ مته کاوشگر کنجکاوی با مشکل های فراوان برای ادامه حفاری درسیاره سرخ روبرو شد که در نهایت سبب شد کارشناسان ابزار های جدیدی به سطح نشین درحال توسعه اینسایت بیفزایند تا در زمان فرود درمریخ و آغاز ماموریت دچار مشکل نشود. در این سال کاوشگر جونو وارد مدار سیاره مشتری شد و ماموریت خود را برای آنالیز جو این سیاره غول پیکر آغاز کرد.

خانم پگی ویتسون Peggy Whitson، فضانورد ناسا دراین سال رکورد بیشترین اقامت در فضا با حدود 665 روز زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی را به دست آورد.

در این سال بنا به تصمیم کارشناسان ناسا، کاوشگر کاسینی پس از یک مانور پیروز برای تصویربرداری از حلقه های زحل و با توجه به اتمام سوخت خود پس از 13 سال از آغاز ماموریت با برخورد به سطح سیاره ماموریت خود را به اتمام رساند.

کارشناسان برای جلوگیری از بروز آلودگی حلقه های یخ زده زحل که احتمال وجود حیات در آنها وجود دارد کاوشگر را به طور عمد نابود کردند تا جو سیاره از هرگونه آلودگی دست ساخته های انسان ایمن بماند.

ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب در این سال با تاخیر همراه شد و حتی کارشناسان تخمین می زنند ساخت آن تا سال 2021 به طول انجامد.

در این سال ترامپ به ناسا دستور داد برنامه ای برای بازگشت دوباره به کره ماه تا سال 2028 تدوین کند. این برنامه به نام ماموریت آرتمیس نیازمند بودجه ای کلان است و به گفته کارشناسان به پیشرفت فناوری ها متکی است.

در 11 اکتبر آن سال، دو فضانورد به دلیل اختلال در پرتاب کپسول فضایی سایوز به سوی ایستگاه فضایی بین المللی با راهنمایی کپسول اندکی پس از پرتاب به زمین باز گشتند و این سبب شد پرتاب فضانوردان تا چندین ماه برای آنالیز علت نقص فنی و برطرف آن به تاخیر بیفتد.

کارشناسان اعلام کردند کاوشگر وویجر 2، ناسا که در سال 1977 برای کشف سیاره های منظومه شمسی و سیاره های فراخورشیدی به فضا پرتاب شده از منظومه شمسی خارج و وارد فضای بین ستاره ای شده است.

این کاوشگر همچنان به ارسال اطلاعات بسته به فناوری های همراه خود به می پردازد و کارشناسان با ایجاد دگرگونی هایی در ساختار سیستم گرمایش مرکزی آن درنظر دارند برای بازه زمانی طولانی تری به دریافت اطلاعات از آن بپردازند.

در این سال دو ماموریت کاوشگر داون و رصد خانه فضایی کپلر به دلیل اتمام سوخت سفینه فضایی به اتمام رسید و آن دو بازنشسته شدند.

ماموریت های جدید ناسا برای کشف اسرار فضا رنگ و بویی جدی به خود گرفت. در ماه می این سال، کاوشگر اینسایت با پیروزیت به سوی سیاره مریخ پرتاب شد و درماه نوامبر بر سطح سیاره فرود آمد.

همچنین ماهواره TESS با هدف جست و جوی سیاره های فراخورشیدی و کشف نشانه هایی از حیات فرازمینی به فضا پرتاب شد.

در نهایت، کاوشگر خورشیدی، پارکر، درماه آگوست سال 2017 برای مطالعه درباره ستاره خورشید و نزدیک شدن به جو سوزان آن به فضا پرتاب شد.

در این سال با اتمام ساخت کپسول فضایی کرو دراگون، شرکت اسپیس ایکس با پیروزیت کپسول بدون سرنشین را به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب و پس از اتمام ماموریت بر روی زمین فرود آورد.

کپسول فضایی استارلاینر، شرکت بوئینگ هم در این سال پرواز آزمایشی خود را انجام داد که پیروزیت آمیز نبود و به اجبار ، کارشناسان ماموریت کپسول فضایی را ناتمام گذاشتند.

در این سال پنجاهمین سالگرد فرود انسان برسطح کره ماه درماموریت آپولو از طریق ناسا جشن گرفته شد. اولین راه پیمایی فضایی بانوان دراین سال از طریق کریستینا کوچ و جسیکا میر انجام شد و تعمیر های مختلفی دربخش خارجی ایستگاه فضایی بین المللی برای ادامه فعالیت آن درفضا انجام گرفت.

درماه ژانویه 2019، کاوشگر افق های جدید سیارک 2014 MU69 واقع درکمربند کوئیپر را مورد مطالعه قرار داد تا دورترین سنگ فضایی باشد که تحت آنالیز دانشمندان نهاده شده است.

کاوشگر فرصت ناسا در این سال چند ماه پس از قرار دریافت درمعرض توفان و گرد و غبار شدید درسیاره مریخ و ناتوانی در شارژ باتری های خورشیدی خود به دلیل تیره شدن آسمان برای همواره از کار افتاد و بازنشسته شد.

کارشناسان در این سال پیروز به راه اندازی دوباره مته حقاری سطح نشین رباتیک اینسایت شدند تا بتوانند به اطلاعات منحصربه فردی درباره لایه های درونی سیاره مریخ دست یابند.

محققان ناسا کارساخت کاوشگر رباتیک مارس 2020 را در سال 2019 به اتمام رساندند و در نظر دارند بنا بر پیش بینی های اجرا شده این کاوشگر را در سال 2020 به سوی سیاره مریخ با هدف کشف حیات فرا زمینی و ارسال نمونه های سنگ و خاک مریخ به زمین به سوی سیاره سرخ ارسال نمایند.

منبع:Space