خبرنگاران 35 هزار میلیارد ریال وام به زنجیره کشاورزی خراسان شمالی اختصاص یافت

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، بجنورد- خبرنگاران- معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای تکمیل زنجیره کشاورزی این استان اختصاص یافته است.

خبرنگاران 35 هزار میلیارد ریال وام به زنجیره کشاورزی خراسان شمالی اختصاص یافت

علی بهنام فر روز سه شنبه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان گفت: این میزان تسهیلات برای هفت محور شامل تکمیل زنجیره گوشت قرمز و سفید، فراوری انگور و اجرای طرح فراز، گلخانه ها، نوغانداری، زعفران، کشاورزی قراردادی، تکمیل طرح های نیمه تمام و تکمیل طرح های جهش فراوری اختصاص یافته است.

وی بر اجرای طرح کشاورزی قراردادی تاکید نمود و اضافه کرد: کشاورزان هر ساله در اوج برداشت محصول، دغدغه فروش آنرا دارند که این موضوع باید به نوعی ساماندهی گردد و کشاورزی قراردادی بهترین گزینه برای حل این مشکل است.

بهنام فر گفت: کشاورز باید از آینده فروش محصولات خود اطمینان کسب کند، بداند که محصول را با قیمت مناسب به فروش می رساند، هزینه های فراوری آن کاسته و سود معقولی نیز عایدش خواهد شد.

وی همچنین بر حمایت از ایده های نو برای ایجاد کسب و کارهای جدید و همچنین ایجاد زمینه فروش محصولات کشاورزی تاکید نمود و گفت: باید کوشش کنیم تا ارزش اضافه کرده محصولات کشاورزی افزایش یابد.

کشاورزان خراسان شمالی پیر شده اند

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشاورزان این استان به پیری رسیده اند، گفت: متاسفانه بیشتر روستاها از قشر جوان خالی شده است و اگر هم وجود دارند به کار کشاورزی مشغول نیستند.

اشکان کاویانی اضافه کرد: هم اینک بیشتر جوانان روستایی به مشاغل کاذب در شهرها روی آورده اند که این موضوع برای آینده امنیت غذایی بسیار نگران نماینده است که باید چاره ای اساسی برای ماندن جوانان در روستا و فعالیت کشاورزی کرد.

وی همچنین از کوچک شدن زمین های کشاورزی استان نیز انتقاد کرد و اضافه کرد: برای درآمدزایی بیشتر باید زمین های کشاورزی را یکپارچه سازی کرد، هم اینک کشاورزی در این خطه سنتی و معیشتی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کوچک بودن زمین های کشاورزی در استان مانع اجرای کامل طرح های آبیاری نوین شده است، گفت: اجرای سامانه آبیاری نوین در زمین های کوچک صرفه مالی ندارد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این خطه هر ساله حوادث زیادی از جمله سرمای بهاره دارد که موجب سرمازدگی محصولات کشاورزی می گردد و سال جاری نیز این قشر از این ناحیه خسارات هنگفتی دیدند.

کاویانی گفت: همچنین در فصل تابستان بادهای گرم موجب کاهش محصولات غلات در استان می گردد.

وی گفت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان بسیار مخاطره آمیز است و سرمایه گذاران باید از تمامی اطلاعات و داده های هواشناسی در بخش کشاورزی استفاده نمایند چرا که این حوزه بسیار پرخطر است.

خراسان شمالی 2 میلیون و 833 هزار هکتار وسعت دارد که تنها 16 درصد از این گستره، معادل 452 هزار هکتار قابل کشت است.

سهم استان 6 دهم درصد از فراوری ناخالص داخلی در تمامی بخش های مالی کشور است، سهم بخش کشاورزی استان 1.1 درصد از فراوری ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

کشاورزی مهم ترین بخش فراوریی این استان است و 36.4 درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور 18.99 درصد است.

229 هزار و 985 هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه 880 هزار و 336 تن نیز انواع محصول از آن برداشت می گردد، رتبه استان در حوزه زراعت در کشور 26 است.

این استان 45 هزار و 796 هکتار باغ دارد، سالانه از این سطح 297 هزار و 582 تن انواع محصول باغی فراوری می گردد که از لحاظ سطح و فراوری در کشور صندلی 23 را دارد که سهم آن در این شاخص از نظر سطح باغی 1.57 درصد کشور و در فراوریات 1.45 درصد است.

بیش از 80 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان شمالی فعالیت می نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 35 هزار میلیارد ریال وام به زنجیره کشاورزی خراسان شمالی اختصاص یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 35 هزار میلیارد ریال وام به زنجیره کشاورزی خراسان شمالی اختصاص یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید